Foursquare – ott vagyunk, de mégsem. De üzlet mindenképpen lehet belőle

Foursquare – ott vagyunk, de mégsem. De üzlet mindenképpen lehet belőle
Aki közösségi média körökben forog, komolyabban érdeklik az okostelefonokban rejlő üzleti lehetőségek, vagy egyszerűen csak szeret valósághoz kötődő játékokkal játszani, biztosan találkozott már a Fourqsuare nevével. Az alkalmazás egyike a legnépszerűbb geolokációs alapokon nyugvó közösségi oldalaknak, ahol a felhasználók az okostelefonjaik segítségével rögzíthetik, hogy merre járnak, milyen szolgáltatást vesznek igénybe, és azt hogyan értékelik – mindez megfűszerezve egy pontgyüjtésre és a bejelentkezésekért járó különféle kitüntetések elérésére alapozott közösségi játékelemmel. A jelenség sok elemében el lehetne merülni (például a modell üzleti életképessége, más geolokációs mobil alkalmazásokkal való összehasonlítása, stb), én most a vállalkozások számára jelentkező – és Magyarországon nagyobb részt kihasználatlan – üzleti lehetőséggel foglalkozom.

A Foursquare magyar felhasználóinak száma jelenleg 50-60’000 körül mozog. Ez egy értékes, jól szűrt és erősen közösségi vélemény-befolyásoló célcsoport, akik aránylag fiatalok (80%-uk globálisan 40 év alatti), okostelefon birtokosok, aktív mobilinternet és közösségi média használók akik nyitottak az új technológiák kipróbálására. Maga a célcsoport figyelemre méltó, de még izgalmasabbak az új (és régieket idővel kiváltani képes) vásárlásra ösztönző lehetőségek, amelyek a Foursquare játék és versengés elemének egy valós, kézzel fogható díjjal történő megkoronázásával nyílnak meg.

A Foursquare bejelentkezésekhez, értékelésekhez és a felhasználók által elért titulusokhoz az egyes vállalkozások speciális ajánlatokat és jutalmakat kapcsolhatnak, akár kiváltva ezzel a hagyományos hűségkártyás rendszert. Lehet kedvezményt adni a bejelentkezőknek (akik ezzel felhívják az ismerőseik figyelmét a vállalkozásunkra), ajándékot a barátaikkal csoportosan bejelentkezőknek (ezzel bátorítva a többszörös népszerüsítést és a csoportos vásárlást), illetve jutalmazni a happy hour bejelentkezést (ezzel növelve a boltunk kihasználtságát). X számú bejelentkezés után adhatunk kedvezményt (mint a hűségkártyák) vagy állandó kedvezményt nyújthatunk az elmúlt 60 napban legtöbbször bejelentkezett látogatónknak (ún “mayor”), ezzel ösztönözve, hogy a látogatóknak mi legyünk a törzshelye és mindennap visszatérjenek.

Természetesen a Foursquare felhasználói táborát kicsinek ítélhetjük illetve lehet, hogy nem szeretnénk az eddig más közösségi médiára alapozott stratégiánkat szétaprózni - a fenti marketing praktikákat más geolokációt alkalmazó közösségi eszközökhöz is köthetjük az adott helyzetnek megfelelően (pl.: Facebook bejelentkezés vagy like).

Amit mindenképpen érdemes szem előtt tartanunk: cégünk Foursquare jelenlétét aránylag kis idő és energia befektetéssel létrehozhatjuk, és utána a népszerüsítés már a közösség kezében van – kár kihagyni az internetes jelenlét tervezésének lépései közül. Fontos, hogy a Foursquare fenti akcióit (“specials”) Magyarországon még elég kevés cég kezdte el használni, így a felhasználói tábor körében könnyen kitünhetünk a konkurencia tengeréből, és mivel a marketing kommunikáció mindenképpen növekvő arányban fogja tartalmazni a mobil eszközöket, nem árt ezen a területen mielőbb tapasztalatokat szereznünk.

 

 


Arany János

Az SAP Hybris, illetve Customer Engagement & Commerce üzletágának a vezetője. Korábban a TEN Media regionális hirdetési hálózat country manager-e, illetve a magyar Google iroda alapítója és éveken át …