Foci Eb: elképesztő volt a magyar szurkolók online aktivitása

Foci Eb: elképesztő volt a magyar szurkolók online aktivitása
Rengeteg cikk, blogbejegyzés, Facebook, Instagram poszt vagy éppen videó készült a magyar válogatott Európa-bajnokságon nyújtott teljesítményével kapcsolatban. A csapat kieséséig közel százezer említés született a hazai oldalon. Egy kutatás ennek a hátterét tárta föl.

Nem kérdés, hogy a hazai válogatott Eb szereplése lázba hozta a magyarokat. Az Eb kezdetétől a magyar válogatott kieséséig több, mint 90.000 említés született a hazai oldalakon és a közösségi médiában a magyar szerepléssel kapcsolatban. Az MEC kommunikációs ügynökségnél elsősorban arra voltunk kíváncsiak, hogy a meccsek ideje alatt mennyire voltak aktívak az interneten a szurkolók, miről posztoltak leginkább, illetve mely véleményvezérek és márkák tudhatták magukénak a legnagyobb elérést a témához kapcsolódóan.

Rengeteg cikk, blogbejegyzés, Facebook, Instagram poszt vagy éppen videó készült a magyar válogatott Európa-bajnokságon nyújtott teljesítményével kapcsolatban. Lehetetlen lenne felsorolni, mennyi mindenről esett szó az idei Eb kapcsán – persze, ez nem is csoda egy olyan országban, ahol másodállásban mindenki futballszakértő.

Az Eb kezdetétől a magyar válogatott kieséséig kimagaslóan sok, több, mint 90.000 említés született a hazai oldalakon és a közösségi médiában a magyar szerepléssel kapcsolatban. Összehasonlításképpen az Eb-t megelőző félévben a magyar futballal kapcsolatos említések száma ennek kevesebb, mint tizede, kb. 7.600 volt. A hazaiak egy emberként álltak a válogatott mögött, az említések legnagyobb része támogató, büszkeséget sugárzó, pozitív tartalom, és elenyésző a bizonytalan vagy negatív véleménynyilvánítások száma.

Az MEC kommunikációs ügynökségnél elsősorban arra voltunk kíváncsiak, hogy a magyar meccsek ideje alatt mennyire voltak aktívak az interneten a szurkolók, és miről, illetve kikről posztoltak leginkább. Voltak-e érdekes kiugrások, követte-e az események alakulását a felhasználói tartalommegosztás. Ennek vizsgálatához a SentiOne közösségi média monitoring eszközét használtuk.

Az említésvolumeneket kifejezetten a magyar vonatkozású meccsek ideje alatt vizsgáltuk. Az adatok alapján látható, hogy minden meccs előtt egy órával már ugrásszerűen megnőtt a posztok száma, és ez a lendület végig kitartott a meccsek alatt. Nem meglepő módon a legtöbb említés a Facebookon született (kb. 57.000), érdekesség azonban, hogy a második helyen a hazánkban kevésbé elterjedt Twitter szerepel, igaz, jóval kevesebb, kb. 8.500 említéssel. A témával kapcsolatban sok nyilvánosan elérhető fényképes „bejelentkezés” is született, elsősorban az Instagramon.

Izgalmas eseményekből mind a három csoportkörös meccsre kijutott. Az osztrák-magyar mérkőzésen a második félidőben Szalait és Stiebert kezdték el egyre többen említeni – természetesen lőtt góljaik után. Az Izland-Magyarország találkozón is kiugrás volt látható a góloknál. Ebben az esetben azonban nem a góllövőket emlegették. Az izlandiak 11-ese után az orosz bíró került középpontba, nem éppen pozitív értelemben. A magyar gólnál pedig Böde Dániel neve pörgött fel, holott az (ön)gólszerző Saevarsson volt. A harmadik meccs (Magyarország – Portugália) – ami sokak szerint az Eb legjobb meccse volt – rendkívül gólgazdagra sikerült. Ekkor ismét a gólszerzők említésszáma (Gera és Dzsudzsák) ugrott meg leginkább.

Az EB ideje alatt a leggyakrabban emlegetett játékos Szalai Ádám volt. Az első meccsen szerzett gólja után jelentősen megnőtt a róla született posztok száma, de tőle vártak megmozdulást, az utolsó (magyar-belga) mérkőzés alatt is. Őt Gera Zoltán és Dzsudzsák Balázs követi.

Közkeletű vélekedés, hogy a foci Eb elsősorban a férfiakat érdekli. A közösségi média monitoring eredményei azonban egyértelműen mutatják, hogy a magyar válogatott Eb szereplése a hazai hölgyeket is lázba hozta. Az említéseket közel azonos arányban írták férfiak és nők, habár látszik, hogy a hölgyeknek leginkább a harmadik meccsre nőtt meg a szurkolói kedvük.

Kutatásunk szerint a témában a véleményvezérek közül a legnagyobb elérést a Facebookon Majka, Kasza Tibor és Szalai Ádám posztjai eredményezték. A brandek közül pedig a Magyar Telekom és a Túró Rudi emelkedtek ki ebből a szempontból.

Az elemzés tanulsága, hogy már nemcsak a stadionokban, az utcán, és otthon szurkolunk hangosan, hanem érzéseinket a nagy közönség előtt is megosztjuk, és a hazaiak sport szereplése rengeteg embert online aktivitásra is bír, amihez támogatóként, hirdetőként is érdemes okosan kapcsolódni.