A te gyereked zaklatták már az interneten?

A te gyereked zaklatták már az interneten?
A megkérdezett szülők egyharmada nem készíti föl gyermekét az interneten leselkedő veszélyekre, miközben a fiatalok igen magas arányban szenvedik el a zaklatás különböző szintjeit.
Súlyos traumákat okozhatnak az internetes zaklatások a fiataloknak, akik könnyen bűncselekmények áldozataivá válhatnak. A szülők, a technológiai vállalatok és a civil szervezetek felelőssége, hogy a gyerekek számára az internet a tudás és a lehetőségek forrása maradjon és ne a veszélyeké. A Microsoft a Biztonságos Internet Napján mutatta be a Windows 10-hez kapcsolódó biztonsági megoldásait.

Tízből három szülő csak néz, mint hal a szatyorban
Míg gyermekeink épségéért aggódva rendre ellátjuk őket jó tanácsokkal, mielőtt az utcára engedjük őket, sok szülő teljesen magukra hagyja őket, amikor az interneten kezdenek barangolni. Pedig ma már lehetőségek és értékes információk mellett veszélyek is bőven leselkednek a fiatalokra a világhálón. Egy tavalyi felmérés szerint 10 szülőből három mindenfajta megkötés nélkül engedi gyermekének, hogy használja az internetet, noha 100 tinédzserből 5 vallotta be, hogy az interneten megismert ismeretlenekkel személyes találkozót is megbeszélt, és a tinik közel egyharmada elszenvedett már enyhébb vagy súlyosabb zaklatást a korántsem annyira virtuális világban.

A gyerekek hihetetlenül sok időt töltenek a gép előtt
Az Egyesült Államokban a 3-4 éves gyerekek is heti 6 és fél órát töltenek az internet előtt, az 5-7 éveseknél ez a szám 9,2 órára nő, míg a 8-11 évesek közel kétszer ennyit, 17 órát neteznek hetente, és európai, sőt magyar kortársaik sem lehetnek sokkal lemaradva mögöttük.

A Biztonságos Internet Napja alkalmából február 9-én a Microsoft és a Digitális Tudás Akadémia szakértői fórumot szervezett az internetező gyerekek védelméről, a megszólaló szakemberek mellett maguk az érintettek, azaz magyar kisiskolások is részt vettek az eseményen, akik szingapúri társaikkal skype-on vitatták meg annak lehetőségeit, hogy hogyan kerülhetik el az őket is kéretlenül megcélzó, mégsem nekik való tartalmakat, annak érdekében, hogy az internet információs forrás és szórakozási lehetőség maradjon számukra.
Az esemény résztvevői megtekinthették a február 4-én, egy budapesti és egy szingapúri iskola egy-egy osztályának összekapcsolásával létrejött „konzultációról” készült felvételt.
Szabó Gábor, a Digitális Tudás Akadémia szakértője szerint már nem járható út a gyerekek elzárása az internettől, bár sok esetben ez látszik az egyszerűbb és könnyebb megoldásnak. Az iskolákban és otthon sem javasolt az okostelefon és internethasználat egyoldalú tiltása – már csak azért sem, mert ez nehezen kivitelezhető, ráadásul az internet az oktatást is nagyban segíti. „Mindezek mellett azonban nem szabad félvállról venni az internetes megfélemlítés, megalázás, a cyberbullying lehetséges következményeit sem. A pedagógusoknak, szülőknek fokozottan oda kell figyelniük arra, hogy mi történik a gyerekekkel, „magányosan” az internet virtuális világában, mert sajnos többször előfordult a közelmúltban, hogy már csak a tragédia bekövetkezte után, utólag derül ki, hogy mi állt egy gyermek súlyos depressziója hátterében” – figyelmeztetett a szakember.

Tudatformálás
Grósz Judit, a Microsoft Magyarország marketing és operatív igazgatója számos olyan, a Windows 10-be beépülő megoldást mutatott be, amellyel a gyerekek – és szülők – elvárása teljesíthető. A szülő ezek segítségével ellenőrizheti az internetezéssel eltöltött időt, letilthat bizonyos alkalmazásokat, szűrheti a webes tartalmat, és heti összesítést kaphat arról, hogy gyermeke milyen oldalakat látogatott. Mindazonáltal, Grósz Judit a tudatformálás fontosságát is hangsúlyozta, hiszen a megfelelő hozzáállással, a kockázatok ismeretében az internet hasznos, sőt immár nélkülözhetetlen eszköz a gyerekek mindennapjaiban. „A Microsoftnál célunk, hogy a világ minden lakóját, vállalatát, közösségét, és így a gyerekeket is hozzásegítsük ahhoz, hogy többre legyenek képesek. A fiatalok esetében ez azt jelenti, hogy támogatjuk őket, hogy megfelelő digitális írástudásra tegyenek szert és ezzel együtt magabiztos internethasználóvá váljanak, hiszen ezek a képességek ma már az életben való érvényesülés alapfeltételei. Úgy gondoljuk, hogy a tanároknak és a szülőknek egyaránt nagy a felelőssége abban, hogy a fiatalokból „felelős digitális polgárokat” neveljenek, akik ismerik a viselkedési normákat és biztos digitális tudással rendelkeznek – és ehhez mi minden támogatást szeretnénk megadni”– mondta.

  • Nem hordunk felnőtt ruhát, nem nézünk felnőtt filmet, az internetünk is legyen gyerekeknek való!
  • Ha véletlenül felnőtt oldalra tévedünk, azt ne csak nekünk kelljen észrevenni, vegye észre az oldal is!
  • Ha van házirend az iskolában, legyen biztonsági szabályleírás az internethasználatra is!
  • Szüleink, tanáraink és barátaink segítsenek, legyenek nyitottak az őszinte beszélgetésre, fordulhassunk kortársainkhoz, ha az internettől mégsem azt kapjuk, amit szeretnénk, és ez problémát okoz nekünk!
  • Az iskolában interaktív és biztonságos számítástechnikai eszközök óvjanak minket az órákon!
Fontos tanulság, hogy a gyerekek nem vágynak rá, hogy felnőtt tartalmakba ütközzenek a világhálón. Ellenkezőleg, a felnőttektől, a technológiától, magától az internettől azt várják el, hogy térítse el tőlük a nemkívánt tartalmakat.