A Facebook összehozza a családokat?

A Facebook összehozza a családokat?
Az emberek technológiához való hozzáállása és használata folyamatosan változik, ezt szem előtt tartva készítette el a Samsung Magyarországon is a Techonomic Index elnevezésű reprezentatív felmérését. A kutatás nemcsak arra derített fényt, hogy a különböző elektronikai eszközök használatával mennyi időt töltünk, de arra is, hogy ez mennyiben befolyásolja a társas kapcsolatainkat.

A Samsung által készített felmérésből kiderül, hogy munkaidőn kívül a válaszadók átlagosan 10-11 órát használják a különböző háztartási és szórakoztató elektronikai készülékeket. Ezen felül a megkérdezettek csaknem kétharmada (66%) úgy gondolja, hogy a technológiai újdonságok (úgy mint a mobiltelefon, közösségi média, e-mail stb.) közelebb hozta őket családjukhoz. A válaszadók több mint fele szerint a mobil technológiának (pl. mobiltelefon, táblagép stb.) köszönhetően sokkal többet beszél a közvetlen családjával, és ezáltal jobban meg is értik egymást.

„A hazai trendek követik a nyugat-európai országokban tapasztaltakat. Az eredmények alapján pedig egyértelműen kijelenthetjük, hogy a család és a családi kapcsolatok még mindig első helyen szerepelnek a magyar emberek életében” - mondta el Hammer Ferenc, az ELTE Média és Kommunikáció Tanszékének szociológusa. A megkérdezett felnőttek több mint fele legalább napi szinten tartja a kapcsolatot a szüleivel, a testvérek esetén ez már két-három naponta tapasztalható, míg a nagyszülőkkel már csak hetente beszélnek.

A családi kapcsolatok továbbra is szorosnak nevezhetőek, még annak ellenére is, hogy a válaszadók közel kétharmada (64%) nem él ugyanabban a városban, községben, mint a többi családtag. A családi kapcsolatok tekintetében eltérés figyelhető meg a különböző európai nemzetiségek között: az olaszok és a spanyolok sokkal jobban kötődnek szüleikhez, egyharmaduk (38% és 36%) ugyanis naponta többször is beszél velük. Ugyanez itthon csak a magyarok 31%-ára jellemző.

A kutatás ugyanakkor arra is rávilágított, hogy a kapcsolatok fenntartásában a közösségi média, vagyis a minél több ember elérése, is egyre inkább felértékelődik. A válaszadók negyede közösségi csatornákon keresztül kommunikál partnerével, házastársával. „Ugyanakkor a közösségi média kapcsolatintegrációs szerepének megítélése gyökeresen más Magyarországon, mint Európában.

Elmondható, hogy míg Magyarországon a megkérdezettek túlnyomó része (78%) véli úgy, hogy a közösségimédia (azaz Magyarországon a Facebook) révén jobban megérteti magát családtagjaival, ez a részarány Európa-szerte mindössze 28%” - tette hozzá Hammer Ferenc szociológus. Érdekesség, hogy a technológiát nemcsak kapcsolatteremtés, de sajnos a kapcsolat lezárásában is igénybe veszik az emberek, 14-ből egy (7%) ugyanis SMS-ben szakít partnerével.


Forgács Mariann

Több mint 7 éve csapatával, az első hazai social media ügynökségként segít eligazodni a közösségi kommunikáció folyamatosan változó világában. Az elmúlt évek szakmai tapasztalatának és a változatos ügyfélkörnek …