A Facebook oldalak spamelése 200 millió dolláros üzlet

A Facebook oldalak spamelése 200 millió dolláros üzlet
A spamek terjesztése Facebook oldalakon nagyjából 200 millió dolláros üzlet évente. Egyetlen poszt, amely egy spam linket tartalmat, 13-15 dollárt érhet attól függően, mennyi rajongója van az adott oldalnak, mondják a kutatók.

Független kutatók 30 ezer Facebook oldalt találtak, amelyeket „földalatti” spam fórumokon hirdettek. Megvizsgálásuk során posztokat kerestek, amelyek olyan kulcsszavakat tartalmaztak, mint „kattints ide”, „ingyenes”, „wow” vagy „csatlakozz”, s amelyeket rövidített linkek követtek – írja a Mashable.

Július két napján, két szerver használatával egy csapat olasz kutató, akiket Andrea Stroppa, Carlo De Micheli és Danny Di Stefano irányított, közel 700 ezer posztot néztek át, s majdnem 37 ezret azonosítottak spamként.

„Láttuk, hogy minden nap legalább 20 ezer olyan poszt születik, amely agresszív spamnek minősül és e-kereskedelemi vagy hamis híroldalakra, pornográf vagy csaló tartalmakra vezetnek” – mondta Stroppa.

facebook-spam

A hat kutató, akik hónapokkal ezelőtt már lerántották a leplet egy hamis Twitter követőkből álló üzletről, különböző spam fórumokat vizsgált és úgy találták, hogy a kevesebb, mint 30 ezer lájkkal rendelkező oldalaknak a spam posztokat általában 20, de akár mindössze 8 dollárért is el lehet adni (az átlagos ár a már említett 13 dollár). A 100 ezernél nagyobb rajongói táborral büszkélkedő oldalaknak akár 100 dollárt is ki kell fizetniük egy-egy bejegyzésért, valamint néhány esetben, ahol több millió rajongóról beszélünk, az ár meghaladhatja a 200 dollárt is.

A Facebook tiltja az oldal adminisztrátoroknak, hogy hirdetéseket posztoljanak. A Facebook felhasználási feltételeiben is olvasható, hogy a „harmadik feles hirdetések az oldalakon tilosak az előzetes engedélyünk nélkül”.

A Facebook spam, még ha nem is olyan hatásos, mint az email spam, egy növekvő problémát jelent a szakértők szerint. A Facebook 2012-ben viszont arról nyilatkozott, hogy a hálózatában megosztott tartalomnak mindössze 4 százaléka volt spam – számolt be róla a The Wall Street Journal. A Mashable korábbi cikkéből pedig kiderül az is, hogy ezzel szemben az emailek 70 százaléka esik ebbe a kategóriába.