A Facebook mesterséges intelligenciát is bevet, hogy vizsgálja a felhasználókat

A Facebook mesterséges intelligenciát is bevet, hogy vizsgálja a felhasználókat
A Facebok egy mesterséges intelligencia módszert használ, melynek neve „mély tanulás” (deep learning), hogy az 1 milliárd felhasználójától begyűjtött adatokat egy új módon vizsgálja. A projekt célja – amelyért egy 8 főből álló, az „AI” csapat névre hallgató formáció felel –, hogy megértsék a jelentését és a fontosságát annak, mi áll a mögött, amikor a felhasználók megosztanak valamit Facebookon, számol be róla az MIT Technology Review.

Ha a csapat ezt eléri, a közösségi háló képes lenne előre jelezni az online tevékenységeket, olyan tartalmakat mutatna nekünk, amelyek még relevánsabbak az érdeklődési köreink szempontjából és hatásosabban lehetne célozni a hirdetéseket is.

A Facebook nem az első cég, amely a „mély tanulás” módszerét fogyasztói kontextusba helyezi – a Google és Ray Kurzweil jövőkutató már használja a technikát a webes keresésekben és a természetes nyelvi feldolgozási folyamatokban - írja a The Verge. Tavaly a Google arra is használta a módszert, hogy azonosítsa a macskákat a YouTube videókban anélkül, hogy a szoftvernek megmondták volna, hogy a macskák egyáltalán léteznek. Az IBM Watson nevű szuperszámítógépét szintén így használták, hogy legyőzze az embereket a „Jeopardy” játék showban, most pedig az egészségügyben vetik be. A mély tanulás egy többszintű megközelítéssel kezeli az adatokat, hogy létrehozzon egy tudásanyagot, amely aztán használható koncepciók kidolgozására vagy annak megértésére, hogyan hangzanak vagy néznek ki egyes objektumok. A mesterséges intelligencia kutatói azonban vitatják, hogy a a mély tanulás egy napon arra is használható lesz, hogy megértsük miként állít elő információt az emberi agy.

Facebook-wall_large_verge_medium_landscape

Jelenleg egy átlagos felhasználó potenciálisan közel 1500 posztot láthat a hírfolyamában, de a Facebook ezt megszűri 30-60 körülire. Azok a bejegyzések, amelyek eljutnak ide azok, amelyeket a cég úgy értékel, hogy az érdekes lehet a felhasználó számára. Állításuk szerint azonban ennél sokkal többre is képesek, legalábbis erről nyilatkoztak a Technology Review folyóiratnak: „Az adathalmaz mérete növekszik, az embereknek több ismerőse lesz és a mobil jelenlétével egyre gyakrabban vannak online is” – mondta Mike Schroepfer, a Facebook technológiai vezetője. „Nem az van, hogy egyszer ránézek a hírfolyamomra a nap végén, hanem folyton előveszem a telefonomat, amíg egy barátomat várom vagy egy kávézóban vagyok. Öt percünk van, hogy tényleg örömöt okozzunk neked.” Schroepfer szerint a mély tanulás idővel a felhasználókat is segítheti a fotóik jobb rendezésében és még annak eldöntésében is, mit érdemes megosztani Facebookon.


Forgács Mariann

Több mint 7 éve csapatával, az első hazai social media ügynökségként segít eligazodni a közösségi kommunikáció folyamatosan változó világában. Az elmúlt évek szakmai tapasztalatának és a változatos ügyfélkörnek …