A Facebook jövője: megújulás vagy összeomlás?

A Facebook jövője: megújulás vagy összeomlás?
Hanyatlóban van a Facebook vagy csak annak vagyunk szemtanúi, hogy a kék közösségi platform a földkéreg egy darabjaként szépen elmozdul?

Itt volt ez a WhatsApp történet, amely magáért beszél – írja a Business2Community. Ha bárkinek kétségei lennének jelenleg a Facebookkal kapcsolatban, három szót mondunk: 19 milliárd dollár – az összeg, amit kifizettek az előbbi platformért. És mindezt azután, hogy felvásárolták az Instagramot és a Little Eye Labs vállalkozást is. Az ilyen típusú cégek azért nem minden nap születnek.

Ám mi a helyzet a jövővel? Megmarad a Facebook a közösségi média domináns erejének, ahogyan az eddigi években is tette?

160775185blog

Egyszerűen fogalmazva, a jelenlegi trendek azt mutatják, kemény idők jönnek. A fiatalabb felhasználók már most hagyják el a régi hajót, az újabbak pedig csak lassan szállnak be, miközben a kisebb hirdetők úgy érzik, „megcsalják” őket. Ezzel együtt a Princeton University tanulmánya azt állítja, hogy 2017-re a Facebook elveszíti felhasználói bázisát, s egyfajta járvány áldozataként dől majd ki a közösségi média óriása.

Miért mutatkozik ez a csökkenő érdeklődés a Facebook iránt? Több tippünk is van, ezért nehéz eldönteni, mit hibáztassunk. Talán az unalmas tartalmakat? Az ételek, babák és kutyák rossz képeit? Esetleg beszéljünk arról, mennyire idegesítő látni, ahogyan az egyedülállók bámulják a félig barát, félig ismerős státuszú felhasználók fotóit?

Ezekhez adjuk hozzá azt, hogy az alapvető ok, amiért a Facebook létrejött – azért, hogy tarthasd a kapcsolatot a barátaiddal vagy újakat ismerj meg, attól függően, kiről van szó –, elveszni látszik a lájkok folyamában és máris megkaptad a közösségi média jövőjének sivár képét.

Röviden: az akadályok, amelyekkel a Facebook szembenéz, jelentősek. Ám látni fogjuk, hogy ennek érdekében máris változtat a megközelítésén, hogy jobban passzoljon a fogyasztók elvárásaihoz.

Alkalmazkodás egy változó világhoz

E kihívások ellenére, a Facebook abszolút erőssége, hogy képes alkalmazkodni a trendekhez azt illetően, miként fogadják be az információkat a felhasználók. Ma a Facebook felhasználók 48%-a mobilról használja a platformot. Számukra a Facebook egyszerűen mobil. A telefonjukon létezik, a kezükben, bárhol és mindenhol – egész nap.

Ha kétségeink lennének az ügyben, hogy Mark Zuckerberg és csapata felismerte-e a mobil erejét, érdemes emlékeznünk a bejelentésükre, miszerint a Facebook bevételeinek 58%-a mobil hirdetésekből származott a tavalyi év negyedik negyedévében. A függő felhasználók – akik számára a „facebookozás” egy életforma – és az oldalon jelen levő kereskedők, tartalomgyártók és így tovább, értik, miben rejlik a Facebook ereje és azt mondják, a platform velünk marad még egy jó ideig, akár úgy, hogy a mobil lesz az elsődleges megjelenési felülete.

Páratlanul célzott hirdetések

A Facebook jövőjének másik kulcsa a célzott hirdetések megközelítésének precizitásán múlik. A Facebook masszív mennyiségű felhasználói adatot gyűjt, majd használ fel, páratlan lehetőséget biztosítva a hirdetőknek, hogy egészen extrém szinten, specifikusan célozzák meg a megfelelő demográfiai csoportokat.

Például, tegyük fel, hogy baba termékeket árulsz! Azoknak az anyukáknak akarsz hirdetni, akik 27 és 32 év között vannak – és csak azoknak, akik kedvelik a gyermekmárkákat és egy bizonyos áruházban vásárolnak pelenkát a házad közelében, legalább kétszer egy héten? A Facebook áll szolgálatodra.

A Facebook szinte végtelen (és cseppet zavaró) képességei a hirdetések és tartalmak targetálását illetően azok, amelyek révén megőrizheti a hirdetőket. Pontosan ez az, amiért nem húzhatjuk ki a listáról, amelyen az internet jövőjét vázoljuk fel.

Az igaz, hogy attól, hogy a hirdetők maradnak, még nem biztos, hogy a fogyasztók is fognak. Ám mivel előbbiek óriási pénzeket költenek el Facebookon – és mivel a platform erőteljes jelenlétet biztosít más cégek hirdetési kampányaihoz is, amelyek egyébként TV-ben, az interneten, rádióban vagy óriásplakátokon futnak – a forgalom továbbra is biztosított. Az életünk is folytatódik itt és 45 másodperces videók emlékeztetnek majd minket mosolyokra és keltenek bennünk nosztalgiát az elmúlt idők miatt – egy szóval megmutatják, milyen volt régen, amikor még a való életből ismertük a barátainkat és nem csak egy pixelekből álló képernyőn keresztül.

Te mit gondolsz? Merre tart a Facebook?