Az esport rajongók nem ismerik a kötöttséget

Az esport rajongók nem ismerik a kötöttséget
A mobil esport ugyan még nagyon fiatal és gyerekcipőben jár, de hatalmas potenciál van benne és a dinamikus fejlődési ütemét látva minden piaci szereplőre hatással lesz.


A mobil jelentheti az esport jövőjét? Erről is szó lesz a Mobile Hungary konferencián, október 18-án, Budapesten az MSzórakozunk szekcióban, 1720-tól.

A mobil esport iparága

Körülbelül 3,4 milliárd okostelefon felhasználó van a világon. Az jól látható, hogy a mobil gaming költések az egyik legjelentősebb folyamatosan növekvő bevételi forrásai az esport iparágnak. A mobil piac részesedése a játék piacon 42%, az értéke pedig 46,1 milliárd dollárra tehető, amely a szakértők szerint 2020-ra 50%-ra növekedhet. Ezt a jövőképet támasztják alá az okostelefon tulajdonosok játék költései is, amely 2016-ban 41 milliárd dollár volt, csak a PokémonGo egyedül 950 millió $ bevételt generált. A CGA (Casual Game Associacion) és a Newzoo kimutatásból pedig az is kiderül, hogy a legelkötelezettebb és a rendszeres esport fogyasztók már leginkább a mobil történő aktív vagy passzív fogyasztás esetében költenek a legtöbbet. A szakértők arra számítanak, hogy az idei év lesz az, amikor a mobil, mint az esport fogyasztás egyik fő screenje meghatározza magát mind a fogyasztók mind pedig a játékosok esetében. Előrejelzések szerint az eSports 250 millió dolláros nyereményalapjának 50 százaléka várhatóan mobilról származik majd, annak ellenére, hogy a legtöbb esport játék és profi verseny a pc eszközön vagy valamilyen konzolon kerül megrendezésre.

 

Annak ellenére, hogy az esportok nagy részét még a pc-n, vagy valamilyen konzolos eszközön keresztül végzik, a mobilon történő játék a harmadik már a sorban. A mobil jelentőségét az a tény is alátámasztja, hogy piacvezető mobil játék-fejlesztő cégek partneri együttműködéseket kötöttek a PC és konzol játékkészítő vállalatokkal. Idén például a Super Mario és a Final Fantasy is debütált a mobilos verziójával, amely játékok korábban pc és konzolos világból voltak ismertek. A szakértők arra számítanak, hogy legalább öt mobil esport játék lesz az évvégére a top 20 legnépszerűbb játék között. A mobilokon való megjelenéssel a gaming iparág egy újfajta szórakoztatást viheti ugyanis a fogyasztók életébe.

Miért mobil esport?

A mobil esport játékok és fogyasztás nagy előnye, hogy egyszerűbb, könnyebben elérhető teszi rajongók számára, mint a laptopon vagy okostelevízión való használat. A játékokban megjelenő multiplayer üzemmód pedig már egy valódi közösségi szórakozássá varázsolja az egyes játékok űzését. A multiplayer mobil játékok a kiterjesztett valóság (AR) és a virtuális valóság (VR) élményét kihasználva szeretnének a népszerűségi lista élére ugrani mind a rajongók mind pedig a profi játékosok szempontjából. Az AR vagy VR adta lehetőségek ma már nem csak a játékban való részvételt emelik élménnyé, de a versenyek közvetítése szempontjából is már megoldható, hogy egy mobillal összekapcsolható VR szemüvegen keresztül izgulják végig a rajongók a kedvencük szereplését a versenyen. Természetesen a nagy kijelzőkön űzött esportok eltérnek a kisebb, okoseszközök kijelzőkön játszott társaiktól. A legnépszerűbb mobil esport játékoknak a Clash Royale, a Hearth Stone és a Vainglory számítanak.

Mobil esport fogyasztók

A mobilon esportot fogyasztó, űző játékosok, gamerek - akik jelen esetben lehetnek profi és amatőr játékosok is - számítanak a legnagyobb költőnek, ugyanis a rajongók közel 8%-a számít jelentős költőnek a mobilon, míg a játékosok mindössze 3%-a. A rajongók 42%-a tölt le minimum egy újabb játékot, alkalmazást hetente a mobiljára, derül ki a Newzoo kimutatásából. A játékosok több, mint a fele chatel, 64%-a zenét hallgat és közel 70%-a felmegy valamelyik közösségi oldalra, amíg esportot néz vagy űzi. A multiscreen fogyasztás és a cross screening entartaninment fontosságára ezek az adatok hívják fel a figyelmet. A tartalom fogyasztás szempontjából a márkáknak fontos elemezniük és megérteniük azt, hogy a játékra való használat mellett – beszéljünk akár amatőr, tehát csak rajongó vagy profi játékosról – milyen gaminghez, esporthoz kötődő tartalomfogyasztásra használja a fiatal generáció az okostelefonját.

A hagyományos sport tartalmakkal szemben, az esport szurkolók mindig nyomon tudják követni a történéseket a saját igényük és menetrendjük szerint. Tudják otthon nézni pc-n, de éppen a metrón ülve az okostelefonjukon meg tudják osztani a tartalmakat vagy éppen játszani tudnak a társaikkal. Az esport szurkolók nem ismerek a kötöttség kifejezését. Többek között emiatt az olyan meghatározó piaci szereplők, mint a Twitch vagy a Youtube komoly hangsúlyt fektetnek az esport tartalmakra.

A mobil esport a jövő?

A mobilon történő esport fogyasztás egy újabb üde színfolt lehet az esport előtt álló fényes jövőben, amely tartalom fogyasztás szempontjából egy újabb élmény faktor lehet a szurkolók szemében, és egy olyan potenciális piacot nyithat meg az iparág előtt, amelyben komoly üzleti lehetőségek lapulnak. Egyelőre még gyerek cipőben jár és számos megoldatlan kérdés áll előtte. Ilyen például az esport előre törésben oly fontos szerepet játszó online streaming megoldások.

Az esport esetében a Twitch és a YouTube a két legjelentősebb felület, ahol a profi játékosok közvetítéseket tesznek fel, és ahol az amatőr prosumer fogyasztók a saját tartalmaikat megosztják. A mobilon történő játék, fogyasztás esetében ez kicsit bonyolultabb dolog, de az iparági szereplők folyamatosan fejlesztik a különböző megoldási lehetőségeket. A hétről hétre megjelenő játékok, komoly nyomást helyeznek a mobil közvetítés fejlesztés tekintetében az olyan iparági óriásokra, mint az Apple ReplayKit Live, YouTube vagy a felemelkedő félben lévő Mobcrush. Jelenleg csak néhány mobil játék alkalmas arra, hogy online streamingelni lehessen. Ilyenek az egy az egy elleni játékok, mint a Clash Royal, a multiplayer játékok, mint a Critical Ops vagy az olyan közösségi játékok Minecraft: Pocket Edition.

Egyelőre az is nyitott kérdés, hogy a márkák hogyan tudnak megjelenni a mobil esportban. A játékban való megjelenés nehéz kérdés, sokkal összetettebb mintsem, hogy egy-egy rövid kampány keretében a fejlesztők beengedjenek egy-egy márkát az adott világban. Viszont magában a mobil esport versenyekben komoly szerepet tudnak vállalni, amellyel még közelebb tudják magukat hozni a fiatal célcsoporthoz és a piaci törekvéseiket is elő tudják vele segíteni. A márkáknak abban van komoly potenciál, hogy a mobil esport versenyeken az adott eseményhez, csapathoz, játékoshoz köthető márka-aktivitásokat tudnak végrehajtani akár online, akár offline a rendezvény helyszínén, amely kiemeli őket a tömegből és érzelmi kötődést tudnak kialakítani a rajongókkal.

 


Vincze Dávid

Vincze Dávid sportmarketing szakértő, fő érdeklődésiköre a sportolói márkaépités, a sportkommunikáció és az esport. Pr menedzserként az Emerald Public Relations-nél dolgozik, ahol fő ...