Variációk hadviselésre

Variációk hadviselésre
Az idei, immár 22-ik Média Hungary konferencia első előadásán Pogátsa Zoltán közgazdász a kétnapos rendezvény központi analógiáját, az üzlet és a sakk kapcsolatát, párhuzamait igyekezett megvilágítani. Hány lépést látsz előre? című előadásában azt vette sorra, milyen hasonlóságok vannak az üzleti és a játék tervezése, menete, kimenete szempontjából.

 

A Nyugat-Magyarországi Egyetem docens előadását egy kérdéssel kezdte: Hányan tudnak a teremben sakkozni? A zsúfolásig megtelt terem résztvevőinek fele jelentkezett. Ám nem mindegy, hogy aki ismeri a játék lépéseit, az képes-e arra is, hogy több lépésben előre gondolkodjon – hiszen ez különbözteti meg a profi játékost az amatőrtől. Utóbbi ugyanis jellemzően elsősorban a következő akciókra koncentrál. Épp, mint az üzleti életben.

Bölcsesség, rutin, háború

A párhuzamok számbavétele során először a bölcsességről esett szó. A világklasszis sakkozók imázsának fontos része ez: a játékosokat kivételesen okosaknak hisszük, miközben ők rengeteget tanulnak, gyakorolnak is. Számtalan lépéskombinációt ismernek, memorizálnak. Nem feltétlenül bölcsnek, hanem előrelátónak kell lenni – állapította meg az előadó. A profik, amellett, hogy hosszú távra terveznek, gondolkodnak, az ellenfelük lépéseinek ismeretében minden egyes húzás után újragondolják, újratervezik stratégiájukat. Az ellenfél játéka nyomán alakítják tehát gondolatmenetüket, taktikájukat, szem előtt tartva a végső célt.

Az üzletben is hasonlóan járnak el a feketeöves leaderek. Hosszú távon azok képesek sikerre vezetni a vállalkozásukat, akik stratégiában gondolkoznak és kapkodás helyett sosem tévesztik szem elől a hosszú távú terveiket.
A következő közös elem a rutin. A felmérések szerint négy vállalkozásnak kell megbuknia ahhoz, hogy aztán az ötödik sikeres legyen. Fontos tehát a sok „játék”, a tapasztalatok, az adott világ, a versenytársak – játékostársak – gondolkodásának ismerete. Mintázatokat figyelünk meg, tanulunk meg ezáltal, amelyeknek komoly hasznát vesszük a következő próbálkozásnál.

Ugyancsak párhuzam, hogy a sakk és az üzlet is – ne szépítsük – nem más, mint háború. A végjátékra, a győzelemre megy ki. Olyannyira, hogy a hírek szerint Amerikában az egyik híres kávézólánc tervezi, hogy a plázákban az üresen álló helyiségeket is kibérli annak érdekében, hogy a konkurencia oda ne tudjon „beköltözni”. Mi ez, ha nem hadviselés a javából?

A szimultán partik megfelelője az üzletben a több platformon játszás, kommunikálás, amelynek szerepe az utóbbi időben válik igazán kardinálissá.

Erőből vagy észből

Itt is, ott is fontos tudni, hogy másképp játszunk erőnk tudatában, mint ha gyengének érezzük magunkat. A sakkban az erősebb szereplő – eredetileg a világos bábuk ura – mindig helyzeti előnyben van. A játék előrehaladtával aztán az, aki erőpozícióba kerül – mert több bábut levett –, képes a játék erőltetésére, sőt kényszerítheti is játékostársát bizonyos lépésekre. Ilyen is van az üzleti életben. Alapvetően könnyebb így nyerni, ám van egy veszélye is: aki ereje tudatában, a saját stratégiájában él, lehet, hogy kevésbé érzékennyé válik az ellenfél lépéseinek észrevételéhez, így könnyebben hibázhat.

Aki gyengébb pozícióból játszik – üzletel –, annak az a feladata, hogy hosszú távon nélkülözhetetlenné tegye magát. Feltűnő, meghatározó, érdeklődésre számot tartó lenni pedig akkor tud, ha olyasmire koncentrál, ami előbb-utóbb megkerülhetetlenné válik a piacon. Itt az a nehézség, hogy jellemzően nem egyezik a most menő, kelendő áru/szolgáltatás azzal, amiről azt feltételezhető, hogy 5-10 éven belül azzá válik. Ráadásul nem is mindig vagyunk bizonyosak abban, valóban jól érzékeljük, mire lesz szükség. Nehéz tehát türelmesnek lenni kezdetben, a piaci részesedés kiépítésekor. Tipikus buktatót jelent, ha valaki a sápot túl korán szeretné leszedni.

Játszani – üzletelni – lehet nyíltan, és fedetten is. Az első esetben nem titok a cél, a lépések. Az így gondolkodók trendeket követnek, s erre nagy is a kísértés, hiszen részt szeretnénk venni abban, ami éppen zajlik, ami trendi. Aki ellenben fedett játékot játszik, az a hosszú távú terveket nem köti ellenfele orrára, így olykor fel kell vállalnia, hogy olyan dolgokat is csinál, ami akkor nem trendi – hiszen arra játszik, hogy ő hosszú távon legyen megkerülhetetlen.
A párhuzamok még sorolhatók, kezdve az időzítés fontosságától – mikor lépünk meg egy már jó ideje tervezett lépést –, egészen az emberi tényezőig. Hiszen nem mindegy, kik a tisztek, ki a vezér, ki az, akit – sajnos – beáldoznak. Nem könnyű mindig mindezt szem előtt tartani.

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Kovács Ágnes Lilla

  Kovács Ágnes Lilla közgazdász diplomáját a Budapesti Corvinus Egyetemen szerezte, ösztöndíjasként emellett tanult a montreáli HEC-n és a Maastricht University-n is. Négy évig kontrollerként …