Robert Redford és a katasztrófaturizmus

Robert Redford és a katasztrófaturizmus
A kétnapos rendezvény első délutánján a Zöld teremben az élő videók térnyeréséről volt szó. Arról, hogy mind többen vannak, akik már az esti híradót sem várják meg. Őket azonnal ki kell szolgálni, ha hírről, információról van szó.

Vaszkó Iván, a Mindea social média menedzsere az élő videókról, a közösségi média esetleges önállósodásáról beszélt. Arról, hogy mind inkább jellemző, hogy az esti híradót nem megvárva sokan Facebook Live-ot „használnak”, fogyasztanak.

Az élő videók bevezetése voltaképpen evidens lépés volt a közösségi média szempontjából –kezdte a szakember. Ez az újfajta közvetítési eszköz azért is hatékony, mert egyrészt új célcsoportot tud elérni, másrészt önmagában is meg tud állni, valamint kevés embert „igényel” az elkészítése.

A sportban ez az eszköz mind inkább elterjedt lehet. Mint elhangzott, a Reál Madrid már ma is használja, elsősorban sajtóbejelentések, ceremóniák esetében, és valószínű, hogy idővel a sportközvetítések is átkerülhetnek erre a csatornára (is), ahol lehetőség lesz az azonnali véleményformálásra, hozzászólásra. Mindez pedig majd hirdetés bevételi oldalról is érdekes kérdéseket vet fel – de ez már egy másik előadás témája lehetne.

Ami viszont máris tény: nemcsak az üzleti életben, de a civil szektorban is új trend lehet az élő video. A Magyarországi Krisna-tudatú Hívők Közösségének ételosztását például nemrégiben először közvetítette online videó formájában – folyamatosan jöttek is a like-ok, kommentek.

Nem várok!

A szót ezt követően Pácsonyi Daniella, az NLCafé főszerkesztője vette át. A robbanó dinnye nyomában című előadásában a Facebook és az Instagram videókról beszélt, arról, miképpen lépett be e területre a női site.

„Nemrégiben még kívülállók voltunk” – kezdte előadását –, „ám a Facebook azzal, hogy 2015 végén elindította a FB Live szolgáltatását, feladta a leckét”. Olyanoknak is el kellett kezdenie online videókat közzétenni, akiktől ez igencsak távol állt. Itthon talán a 24.hu volt az úttörő, amikor élőben közvetítette a Saul fia című film Golden Globe-díj átadóját. „Úgy is mondhatnám, hogy pánikolni kezdtünk. Azt éreztük, hogy távol áll tőlünk ez a műfaj” – ismeri el a főszerkesztő.

Aztán megjelent a Buzzfeed legendás videója, amelyben élőben robbantottak fel egy görögdinnyét – és erre 11 milliónyian voltak kíváncsiak! Olyannyira, hogy az akcióra akkor 315 komment érkezett, és volt olyan pillanat, amikor 807 ezren nézték egyszerre. Akkor már látszott a nagy tanulság: mindent fel lehet vinni videóra, minden lehet érdekes. Otthonába visszük a híreket – mondta Robert Redford A hírek szerelmeseiben. Fel kellett ismerni: ez az idő immár elmúlt. Most már azonnal kell adni a híreket, mire hazaér valaki, már késő: voltaképpen a híradó is utóközlés.

Katasztrófaturizmus


Elindult tehát az NLCafé is. „Rámentünk a katasztrófaturizmusra” – fogalmazott viccesen a főszerkesztő. Arra utalt, hogy a tavaszi nagy hóesésről szóló, a Kékest mutató videójukat 212 ezer ember látta – ami önmagában is szép eredmény –, ám amikor ugyane téma kapcsán elakadt kamiont és mentőautót is mutattak, arra már 1,4 milliónyian kattintottak. Ami jól megy még, az a backstage video – Nagy Feró táncát a feleségével kétmilliónyian nézték. Szeretik a címlapfotózást is: 128 ezer ember kísérte figyelemmel például Mihalik Enikő Cosmo-fotózását. Jól mennek a „bár én is ott lehetnék”-típusú videók – ennek szellemében az átlagos események is jól működnek a FB-on, ilyen volt például egy közvetítés Hollókőről, egy néptánc fellépésről – 70-80 ezren nézték, csakúgy, mint a sajtótájékoztatókat is. Mindeközben nagyon költséghatékony megoldások ezek. Hiszen, ha jó minőségű, akár telefonnal is lehet felvételt készíteni.

Nesbo és az idők szava

„Egy tartalommarketing kampányunk végén kerekasztal beszélgetés készítettünk élő videó formájában” – folytatja a szakember. Egy minden nő érdeklődésére számot tartó témát, a menstruációt választották. 210 ezer embert értek el. Ebben nagy szerepet játszott, hogy Rubint Réka is szerepelt a beszélgetésben, az ő rajongói megjelentek és kommenteltek a közvetítés alatt. Az élő videó tehát jó formátumnak bizonyult arra, hogy egy ismert szereplő hangján emeljenek be egy sokak által ismert témát.

Az Instagram esetében a főszerkesztő szerint más a helyzet. Markáns exkluzivitása van ugyan, de minthogy általában rövid ideig van ott fenn egy-egy anyag, inkább hard core userek számára éri meg.

Az élő videó adta előnyökkel ma már a hírességek is élnek. Például a norvég krimiíró, Jo Nesbo, aki pár a minap előre jelezte, hogy lesz vele egy élő beszélgetés, és este kilenckor meg is kezdte. Rengetegen követték. S hogy mi volt a témája? Természetesen az, hogy megjelent az új könyve.


Kovács Ágnes Lilla

 

Kovács Ágnes Lilla közgazdász diplomáját a Budapesti Corvinus Egyetemen szerezte, ösztöndíjasként emellett tanult a montreáli HEC-n ...