Mit tegyenek a weboldalak a megváltozott világban?

Mit tegyenek a weboldalak a megváltozott világban?
A gyorsan átalakuló médiafogyasztási szokásokra reagálnia kell a hírportáloknak is.

Változik a világ, s vele együtt a tartalomfogyasztás is, az átalakuló szokásokkal pedig fel kell venniük a ritmust a hírportáloknak, illetve a hírgyártóknak is - summázható Ganzler Orsolya előadásának a lényege. A Szeretlek Magyarország Médiacsoport kommunikációs vezetője a 2017-es Media Hungary konferencián beszélt erről néhány olyan lépés szükségességét hangsúlyozva, amelyeket – ha versenyben akarnak maradni – nem hagyhatnak figyelmen kívül a hírportálok.

Mindenhol a Facebook

De nézzük sorban, hogy miről is beszélt a szakember. Nagyon úgy tűnik, hogy a mobiltelefon jó úton halad a megkerülhetetlenség felé, hiszen egyre növekszik azok aránya, akik innen tájékozódnak – emellett a Facebook is erősen pályázik az „elsődleges tájékozódási csatorna” címére. S mivel a Zuckerberg találmánya egyre inkább átformája a hírfogyasztási szokásokat, egyre több portál véget „Facebook optimalizálást”. Az átalakuló fogyasztási szokásoka generálja a mobilnézet is, hiszen így a tartalomfogyasztót egy a számítógéptől eltérő nézet fogadja. Emellett csökken a rovatok jelentősége, átalakul a rovatszerkezet, illetve a navigáció is megváltozik, a tartalmakat pedig érdemes tematika szerint egymás alá rendezni – hívta fel a figyelmet Ganzler Orsolya.

Persze ez még nem minden, egy weboldal üzemeltetői akkor mehetnek végig az arannyal és gyémántokkal kikövezett úton a nagy olvasottság felé, ha rendelkeznek applikációval is, „hiszen akinek van applikációja, kompakt módon és közvetlenül” teszi elérhetővé a tartalmát, adott esetben versenyelőnyhöz jutva a konkurenciával szemben. S még egy kicsit visszatérve a Facebookhoz: szerinte figyelni kell az oldal algoritmusát annak érdekében, hogy éppen milyen a tartalmak súlyozása s minél pontosabb legyen az optimalizáció.

Facebook, YouTube: egyre fontosabb szerephez jut a videó

A videós tartalmak arányának növekedése is jól érzékelhető trend, a hagyományos cikkekben is egyre többször lehet elcsípni a videókat. Persze nem árt az sem, ha a videós tartalom a megjelenési csatornához optimalizált, hiszen amíg a YouTube elbír egy hosszabb videót is, addig a Facebook-on inkább a rövidebb, néma vagy feliratozott videók mennek jobban, hiszen a fogyasztó jó esetben olyan közegben tartózkodik, ahol nincsen lehetősége alaposabban elmélyedni a tartalomban.

A napi hírversenyben egy inkább felértékelődik a Facebook Live szerepe is, e lehetőség immár megkerülhetetlenné vált, hiszen nagyban befolyásolja a hírfogyasztást. A hírportálok pedig kapcsolnak; gyre több hírportál jelentkezik be nagy eseményekről élőben, s minél hosszabb ideig tart egy élő közvetítés, annál többen tudnak rácsatlakozni a folyamra. Ennek többek között az is az oka, hogy a Facebook értesítést küld az oldal követőinek arról, hogy „helyzet van”. Másik nagy előnye, hogy mivel egy mobiltelefonnal megoldható a közvetítés, nem nincsen szükség híradós stábokra sem - tehát olcsó.

Ugyan még nem látszik az áttörés az Instagram esetében, de szerepe egyre inkább felértékelődik, a kérdés az, hogy hogyan használják ezt a platformot. Ganzler a történetmesélés említette, mint egyik lehetséges lépést, az olvasók megtartásának eszközei pedig immár - a szöveg és a fotók mellett - a különböző kvízek, kérdőívek a cikkekbe ágyazva, de fontos szerephez jutnak a blogok is.


A natív

Mindemellett a hirdetőknek érdemes natív kampányokban gondolkodniuk, ami a szerkesztőség és a sales együttműködésén alapszik olyan tartalmak létrehozása érdekében, amelyek relevánsak - de nem zavaróak - az olvasók számára. A kamuhírek világában pedig már meg sem lepődik az ember azon, hogy előkerül a fake news problémaköre is: Ganzler szerint a gyorsan terjedő hamis tartalmakkal szembe kell menni, nem szabad azokat megosztani, adott esetben érdemes rájuk - akár konkrét cikkekkel - felhívni a figyelmet.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Lippai Roland

Life- és karriercoach, coaching szemléletű tanácsadó, freelancer újságíró/szerkesztő. Coachként – ahogy fogalmaz – „amikor alacsony fordulatszámra esik, vagy akár le is áll az a bizonyos belső motor …


Címkék: youtube, Facebook