Már a Nike és a Starbucks is online sorozatokat forgat - Media Hungary

Már a Nike és a Starbucks is online sorozatokat forgat - Media Hungary
A fiatalokat az online világ már teljesen behálózta. A sorozatokat ők most már főleg a neten nézik. Érdekesség, hogy kifejezetten Instagramra készült szériák is vannak, amiknél az epizódok mindössze 7 másodpercesek! – derült ki a Media Hungary konferencia második napján.

 

Amikor a norvég állami tévé Skam (Szégyen) néven belevágott egy fiataloknak szóló sorozatba, a cél még csak a Z generáció megszólítása volt. De mivel ügyesen használták az online csatornákat, a sikerük váratlan méreteket öltött. Csak Norvégiában az emberek 20 százaléka kezdte követni a fiatal szereplők kalandjait, sőt a Skam-ot – fű alatt – például már Kínában is 4 millióan követik.A produkciónak már Magyarországon is vannak rajongói.

Minek is köszönhető ez a váratlan siker? Először is a közösségi oldalakon nagyon erős a jelenlétük: a fiktív szereplőknek még saját Facebook és Instagram oldalt is készítettek. Aki kíváncsi, hogy a kitalált hősök hogyan élik a mindennapjaikat két epizód között, az még párbeszéd leiratokat is kap arról, hogy a szereplők mikről diskurálnak.

De az egyik legnagyobb aduászuk, hogy a neten ingyen is elérhető epizódoknál nem ragaszkodtak a fix játékidőhöz: vannak 50 és 15 perces részek is. Ha egy témában kevés a lehetőség nem húzzák túl fölöslegesen. A fiatal nézőknek, akik egyébként is kedvelik a rövid tartalmakat ez kifejezetten imponáló – mutatott rá Bernschütz Mária a Siófokon megtartott Media Hungary konferencia második napján.

Nike, Starbucks és az online tévésorozatok

Az online videókkal foglalkozó szekcióban világosan kiderült: a nagy TV csatornák retteghetnek, ugyanis a webes sorozatok valóságos aranykorukat élik (ami aligha meglepő, ha számba vesszük, hogy a netező embereknek ma már mintegy harmada használja a Youtube-ot, ami bizony több mint 1 milliárd felhasználót jelent). Most már ott tartunk, hogy a világmárkák is saját sorozatokat készítenek: a Nike például két testvér történetéről készített egyet Margot vs. Lily címen, míg a Starbucks Upstanders néven vágott bele egy hasonló projektbe. Ez utóbbi viszont nem lett annyira sikeres, mint a Nike próbálkozása. Az elemzők szerint ez főleg annak köszönhető, hogy a kávéház lánc ki akart próbálni egy sajátos dokumentarista stílust, ami megfeküdhette a célcsoport gyomrát.

Az elmúlt bő egy év egyik legmeglepőbb trendje, hogy a sorozatokat a neten ma már nem csak a VOD megoldásokon, a videó-megosztókon -így például a Youtube-on- vagy a hamarosan a saját TV-t indító Facebookon lehet élvezni. Már vannak sikeres kifejezetten az Instagramra készülő produkciók is: ilyen például a sci-fi témában utazó Desert Friends, vagy a thriller műfajban készült Shield 5. Utóbbi 28 részes, de úgy hogy egy epizód se több 7 másodpercnél. Direkt úgy van megcsinálva, hogy a gyilkossági ügy részletei, amelyet taglal csak apránként álljanak össze egy egésszé.

De a Z generáció figyelmét már tényleg csak a nyúlfarknyi videókkal lehet lekötni? Kiss Imre a GameDayIroda Youtube csatorna egyik készítője elmondta, hogy ők bizony a Magyar Telekom kérésére készítettek egy videót, ami több mint 30 perces lett. Még bennük is felmerült, hogy a hossza miatt nem lesz túl sikeres, de végül több mint 170 ezres nézettséggel bekerült az 5 legnézettebb anyaguk közé.

Vloggerek és a soproni Pöttyös rudi

Ezzel pedig rákanyarodtunk egy másik érdekes kérdésre, ami a Media Hungary-n komoly figyelmet kapott: még pedig arra hogy miként tudnak az influencerek (a netes véleményvezérek, esetünkben a vloggerek) és a hirdetők jó, sikeres, könnyen fogyasztható marketing anyagokat készíteni.

Először is fontos az őszinteség: a videókba rejtett reklámokat nem szeretik a nézők. A film és játék kritikákkal foglalkozó Szirmai Gergely mondta el, hogy gyakran keresik meg azzal a cégek, hogy a terméküket csak tegye be a háttérbe, esetleg ha italról van szó akkor mondjuk menetközben „spontán” kóstoljon bele. De a néző nem buta: egyből kiszűri az ehhez hasonló fogásokat és rögtön ellenszenvet vált ki belőle. Ezért az a tiszta, ha a videóknak már az elején kiderül, hogy ki a támogató.

Legalább ilyen fontos, hogy a vloggerek olyan termékeket reklámozzanak, amikben ők is hisznek, ráadásul a promóciós videók kreatív munkájába is minél jobban be kell őket vonni. Különben a nézőnek fel fog tűnni a stílusváltás. A Pöttyösnél odáig mentek, hogy amikor megkerestek hét videós bloggert, hogy készítsenek nekik promó-anyagokat még csak egy tematikát se akarták ráhúzni a videókra: teljesen az alkotókra bízták, hogy miként fogják meghozni a kedvet a Pöttyöshöz. Volt aki túrórudis tortát készített, más Sopron belvárosában megnézte, hogy mit szólnak az emberek, ha egy vadidegen embertől kapnak egy Pöttyöst. A kampánynak komoly sikere volt. Ezekkel a reklámanyagokkal mintegy 1 millió embert tudtak elérni.

 


Devecsai János

A Figyelő Hetilap külsős munkatársa. Miután a Szent István Egyetemen először agrármenedzser majd közgazdász diplomát szerzett beiratkozott a Sanoma Média Akadémiájára, ahol a tanulmányai ...