Bankfiók a mobilodon - a Monzo Story

Bankfiók a mobilodon - a Monzo Story
2015 februárjában Tom Blomfield, a GoCardless korábbi alapítója azzal az eltökélt szándékkal alapította meg a Monzo-t, hogy a világ legjobb folyószámláját hozzák létre. Idén áprilisban a nagy bankokkal megegyező működési engedélyt kaptak a brit felügyeleti szervektől, októberben pedig megnyitották az első 18 ezer bankszámlát Nagy-Britanniában. Mindezt egyetlen fiók nélkül.

Az október 18-i Mobile Hungary konferencián a "Fintech- Mindentől függetlenül" teremben fog előadni az alábbi cikk szerzője, Kádár Tímea.

Egy csapat angol fiatalnak elege lett abból a sok frusztrációból, ami egy átlagos banknál éri az embereket. Több órányi, vagy akár napnyi átfutási idő, nehézkes ügyfélszolgálat, extra költségek, a transzparencia hiánya. “Ma amikor a Google önvezető autót hoz létre, kell, hogy legyen megoldás arra, hogy a bankunk is modernebb legyen” - érvel Tom Blomfield, Nagy-Britannia legfiatalabb bankigazgatója, aki egyáltalán nem néz ki hagyományos bankigazgatónak, és nem is akar az lenni.

“Képzelj el egy barátot, aki egy Excel táblázatban tartja nyilván, hogy mire mennyit költ, több bankszámlája is van, és mindig tudja, mikor váltson, és hol kapja a legtöbb visszatérítést, gyűjti a pontokat, és minden pénzügyet kézben tart.” - mondja Blomfield egy, a Techcrunch-nak készített interjúban. - “Az emberek 97%-a nem ilyen, de egy szoftver mindezt megoldja helyettük.” Ez a Monzo. (Az eredeti név egyébként Mondo volt, amit egy jogi vita miatt 2016 júniusában meg kellett változtatniuk - pont miután kiállították és kiküldték a bankkártyákat. Közösségi médiában szavaztatták meg az új nevet, ami a logó miatt csak M-mel kezdődhetett.)

Tom Blomfield, CEO, Monzo

Bár a bankoknak van online felületük és applikációjuk, ez csupán egy újabb csatorna, ami kizárólag a sorban állást váltja ki. A Monzo viszont egy olyan applikáció, ami maga a bank, a telefonodon. Könnyen felügyelhetjük és kézben tarthatjuk a pénzügyeinket. Azonnal megjelennek a tranzakciók, amiket kategorizálhatunk, értesítést kapunk a költésekről, és limiteket állíthatunk fel, hogy nehogy túlköltekezzünk. Barátainknak egy kattintással kifizethetjük tartozásunkat pl egy közös vacsora után.

A kártyával való vásárlás az egész világon ingyenes. Egy gombnyomással letilthatjuk a kártyát, és ha megtaláljuk, újraindíthatjuk, ha végleg elveszett, postáznak egy újat. Az applikáción belüli csetes ügyfélszolgálat éjjel-nappal elérhető.

A startupokhoz képest ritka nagy, 151 fős cégnek London központjában, az Old Streetnél van irodája. Slacken keresztül bárki kapcsolatba léphet a fejlesztőikkel, és ötleteket adhat nekik. A kezdetektől összesen 200.000 pre-paid bankkártyát állítottak ki, ezekre postázás után 100 fontos kellett feltölteni. Brit ügyfeleik összesen több mint 250 millió angol fontot költöttek a világ 180 országában. A banki engedélyek megszerzése után a cél, hogy minden kártyás ügyfelüknek folyószámlát nyissanak, ezután indulhat meg új ügyfelek felvétele, akik jelenleg várólistára iratkozhatnak fel.

A kártyás ügyfelek után csupán évi 40 font a hasznuk (mivel mindent ingyen adnak), de bankként már betéteket vehetnek fel, és hiteleket adhatnak ki, amitől a bevétel emelkedését várják. A cég egyébként idén áprilisban közösségi finanszírozásnak és a C-körös tőkebevonásnak köszönhetően összesen 22 millió angol fonthoz jutott.

Nem a Monzo az egyetlen applikáció-bank, és nyilván lesz még több is, de Blomfield szerint csak 2-3 erős játékos marad életben. Nem titkolja, hogy a világ egyik legnagyobb bankja, a HSBC is tett felvásárlási ajánlatot, amit visszautasítottak. “Megvan az esélyünk arra, hogy megváltoztassuk a bankolást, és milliók életét tegyük jobbá. Vagy elérjük, vagy nem. De egy nagy bankkal karöltve biztos, hogy nem.” - indokolja a döntést az igazgató.


Kádár Tímea

Kádár Tímea marketingkommunikációs vezetőként dolgozott a Reader’s Digestnél, az Aegon Biztosítónál, az Erste Befektetési Zrt-nél. Jelenleg Londonban él, szabadúszó marketingszakemberként, szövegíróként dolgozik …