Mennyi? 30? Mi 30? Mi mennyi? - Hatékonyságmutatók használata a gyakorlatban

Mennyi? 30? Mi 30? Mi mennyi?  - Hatékonyságmutatók használata a gyakorlatban
Hogyan szerezzünk minél több vásárlót? Hol és hogyan a legcélszerűbb hirdetnünk? Ezekre a kérdésre keresték a választ október 15-én az Internet Hungary 2014 konferencia második napján. A „Tényeken alapuló hirdetési eszközök” szekcióban szó esett a legmegfelelőbb KPI-ok (key performance indicator, azaz kulcsfontosságú teljesítménymutatók) megtalálásáról, a growth hackerekről és a Facebookon kívüli életről is. A cikk végén sikeres közösségi média kampányok esettanulmányait mutattuk be.

Internet Hungary 2014 konferencia második napján, október 15-én a Tényeken alapuló hirdetési eszközök teremben elhangzott előadásokból válogattunk.

Az Internet Hungary 2014 konferencia Tényeken alapuló hirdetési eszközök termében a bevételek növelésén volt a hangsúly. Ebben nagy szerepe van a kulcsfontosságú teljesítménymutatók (KPI) megtalálásának és azok napi szintű nyomon követésének. A célunk elérésére meghatározott indikátorokat folyamatosan felül kell vizsgálni, sőt, új mutatókat is be kell vetni a jobb kampányteljesítmény érdekében – hangzott el. A megfelelő mutatók megtalálásához pedig a teljes értékesítési folyamatot át kell vizsgálni, apró részekre szedni és megnézni az összefüggéseket az egyes elemek között. Minden releváns dolgot mérni kell, hogy jó irányba tudjuk befolyásolni stratégiánkat.

Hogyan szerezzünk figyelmet?

Egy igen fontos, talán a legfontosabb KPI, hogy az egyes hirdetésekből mennyi leadet tudunk generálni, mennyien jutnak el a honlapunkra és mekkora konverziót tudunk elérni. A leadek a vásárláshoz vezető út első és legfontosabb állomásai. Fontos, hogy üzenetünkben valódi értéket közvetítsünk, valamilyen hasznosságot csempésszünk be kampányunkba a potenciális ügyfelek, vásárlók számára, mindezt kreatív köntösben. Így a hatalmas médiazajban jóval könnyebben tudjuk a figyelmet magunkra irányítani, miközben a büdzsénket is jobban kíméljük. A költségcsökkentés további eszköze lehet az egyes reklámok esetében az önkéntesek alkalmazása, vagy a személyes kapcsolatok kihasználása, sőt, az automatizált vásárlás is. Utóbbi esetében a megfelelő platform megtalálásával, amint elhangzott:„0,08 másodperc alatt”, már meg is ragadtuk a netezők figyelmét. Persze ez nem pótolja az ügyfélközpontú megközelítés fontosságát és azt sem, ha elfeledkezünk az egyre népszerűbb mobil hirdetési lehetőségekről.

Egyszerűen és átgondoltan

Sokszor a legegyszerűbb megoldásokkal is eljutunk a célunkhoz a Tchibo webshopjában például igen népszerű a 3+1 ajándék ajánlatok. Máskor pedig a zsebünkbe kell nyúlni. Egy RTB kampány esetén Vesna Zakarič, a Gemius nemzetközi értékesítési és marketing igazgatója szerint egy jól átgondolt kampány esetén is havi ötezer euróval érdemes kezdeni az első tesztelést, mivel az algoritmusoknak is tanulniuk kell. Érdemes továbbá az RTB mellett egyszerre használni a Google Display Networköt és a Facebook Marketplace-t is, mivel azok kiegészítik az automatizált kereskedési rendszereket.

Micsoda? Growth hacking?

Még csak most ismerkedünk a programmatic buying és RTB megoldásokkal, miközben a tengeren túlon már a growth hackinggel kacérkodnak. A growth hacker adatelemzési képességekkel bíró, szoftverfejlesztő háttérrel rendelkező marketinges szakember, aki mindig az új lehetőségek után kutatva találja meg a legjobb megoldást az ügyfelek számára. Egyikük egy IT oldal esetében például egy nap alatt 5-ről 25 ezerre növelte a hírlevélre feliratkozók számát csupán azzal, hogy egy háromperces videót tett fel a The Hacker News portálra 2008-ban.

Élet a Facebookon kívül

30 millió vállalkozás 1,31 milliárd fogyasztóval kommunikál a Facebookon, egyedi hangnemben, az ügyfeleket helyezve a középpontba. Követők szerzésére és a vásárlás támogatására hirdetéseket is használnak, amik egy esettanulmány szerint a hírfolyamban lévők 66 százalékos nettó ROI-t a jobboldali reklámok pedig 28 százalékosat hozhatnak. Ezen adatok láttán felmerül a kérdés, hogy létezik-e élet a Facebookon kívül is. Igen, amit jól mutat, hogy sorra vásárolja fel veszélyesnek vélt versenytársait Zuckerberg, lásd WhatsApp és Snapchat akvizíciók.

A fiatalok ugyanis elkezdtek másfele kacsintgatni, elegük lett a sok reklámból, és persze abból, hogy immár a szüleik is Facebookon vannak. Emellett az enyhe adatvédelmi beállításokat sem találják biztonságosnak. Újabb és újabb közösségi oldalak jönnek létre, amit egyre többen kezdenek használni. Ezért a véleményvezérek és a tartalom-előállítás szerepe felerősödik. Egy srácnak például egymillió követője volt Snapchaten, de ott a Pinterest, ami a hölgyek körében bír nagy népszerűséggel főleg gasztronómia és utazás témakörökben.

 

Sikeres social média kampányok

X-faktor

Tőrös Balázs a Fastbridge Concept Teamjének vezetője az X-faktor social média kampányáról elárulta, hogy 63 ezerről szeptemberre 413 ezer fölé sikerült a show Facebook követőinek számát feltornászni. Emellett Instagramon fotókat, Tumblr-en pedig .gif formátumú képeket osztanak meg a rajongókkal. A műsor legjobb jeleneteit, grimaszait, momentumait megosztva előfordult, hogy 700 ezer emberhez is eljutott, például „Shrek”, azaz Szabó Ricsi képe. A siker titka abban rejlik, hogy a műsor készítői szabad kezet adtak a Fastbridge csapatának és csakis egy utólagos kontroll működik, ha valami nem tetszett, akkor elmondják, hogy legközelebb ezt ne csinálják. Tőrös Balázs elmondta azt is, hogy az élő show alatt csiripekkel is folyamatosan kommunikálni fognak a 20 ezer Twitter követővel.

 

Mercedes

Ihász Ingrid, a MEC digitális vezetője elmondta, hogy a Mercedes közösségi jelenlétében is a Facebook dominál, ahol a fogyasztók 20 százaléka veszi meg a termékek 80 százalékát. A rajongói oldal célja az eladás támogatása, de egyéb aktivitásokat is generálnak a posztok révén, például további kereséseket a márkáról, termékekről. A fogyasztói insightok gyűjtése révén nem esnek túlzásba, nem osztanak meg érdektelen dolgokat. Mindig releváns tartalmat tesznek közzé, ami lehet egy túraautó futam vagy egy régi autó képe, a lényeg, hogy kötődjön a márkához. A tapasztalatok szerint az aktualitásokat, a vonzó környezetben készült autós képeket például kifejezetten szeretik az emberek. A szűk célcsoportból fakadóan minél több csatornán próbálják megszólítani a fogyasztókat, promóciókkal támogatva a posztokat, különben alacsony lenne az organikus elérés.

Rossmann

Rényi Balázs a HPS közösségi média stratégája az Internet Hungary-n az emocionális kapcsot emelte ki a fogyasztó és a termék között. A social kampány tervezése során szerinte ez az egyik sikerkritérium, amiben a kreatív, szórakoztató tartalom igen erős értékesítés támogató eszköz. Nem árt, ha az ötletünk valamilyen igényt pótol vagy simán értéket teremt. Vicceskedni azonban nem elég, inkább valami hasznosat kell adni a fogyasztóknak. A Rossmann-nál a lojalitás növelése volt a cél, amiért több sikeres alkalmazást is készítettek a Facebookra. Az egyik ilyen a Rossmann Védőnő, ahol szakember ad tanácsot, egy másik pedig a Rossmann Termék Tesztelő, amelyben a bennfentesség adja a fogyasztó számára a hasznosságot. A lényeg, hogy a közösségi kampányok során valamilyen igényt próbáljunk pótolni vagy értéket teremteni.




Kapcsolódó előadó: Mester Tamás