Meghalt a Király? Éljen a Király?

Meghalt a Király? Éljen a Király?
A Flasht leveszik a lélegeztetőgépről, a HTML5 bizonyíthat.

A Flash-technológia sorsa megpecsételődött. Augusztus 17-én az IAB Technology Laboratory kiadta az “IAB Display Creative Guidelines”, vagyis az Interactive Advertising Bureau hivatalos display hirdetési útmutatójának új tervezetét nyilvános kommentelésre. A korábbi szamárvezetőt teljesen átdolgozták, a lényeg a HTML5 szentesítése a hirdetési szabványokban desktopon és mobilon egyaránt.

Az “IAB Display Creative Guidelines” draft verzióját itt lehet megtekinteni. A nyilvános kommentelési időszak szeptember 18-ig tart. A hivatalos protokol szerint a kritikai megjegyzéseket, javaslatokat Google Doc kommentek formájában vagy az IAB illetékesének, Shailley Singh-nek címzett e-mailben (shailley@iab.net) lehet megtenni. Szeptember 18-a után az IAB Display Guidelines munkacsoportja kiértékeli a beérkezett javaslatokat, és dönt a szükséges változtatásokról, majd kiadja a végleges útmutatót.

Bár nyilván nem fognak a Flash-reklámok egy nap alatt eltűnni a digitális média színteréről, az IAB lépése azért nagyjából beleverni látszik az utolsó szöget is a Flash koporsójába. Az új útmutató lezár egy korszakot és megnyitja a következőt, amit az is erősít, hogy az új szabványok draftjának kidolgozásában maga az Adobe is önként és aktívan vett részt.

"Az IAB display hirdetési útmutatójának megújítása csak az első lépés abban a folyamatban, aminek eredményeképpen kialakulhat a HTML5 által dominált új világrend," mondta Sarah Hunt, az Adobe Senior Product Managere, aki  az IAB HTML5-ös munkacsoportjának társelnöke. "Sokat kell még tenni azért, hogy a HTML5 meg tudjon felelni azoknak az elvárásoknak, amiket vele szemben támaszt az iparág, hogy valóban egyaránt költséghatékony és kreatív hirdetési környezetet biztosítson desktopon és mobil felületeken egyaránt."

Az előirányzott IAB-s szabványmódosítások alapjaiban írják át az IAB Universal Ad Package-et, a display és mobil Rising Stars formátumokat. Változik a rich media útmutató és a terminológiai szótár tartalma is. Az IAB HTML5-munkacsoportja közben gőzerővel dolgozik a “HTML5 For Digital Advertising Guide”, azaz a HTML5-ös hirdetési útmutató frissítésén.

"A HTML5 a jövő útja, ez egyre világosabb." nyilatkozta Scott Cunningham, az IAB Tech Lab vezetője. "Az IAB display hirdetési útmutató az egyik legfontosabb sarokkő a digitális marketing számára, és ez az időszerű megújulás egy nagyon fontos fejlődési lépcsőfok.”

RIP Flash.

(Szerkesztőségi megjegyzés Két javasolt Intrenet Hungary előadás a témában:

Szutor Ferenc: HTML5 vs. Flash. Miért olyan fontos ez a kérdés

Fodor László: Bannerek a Flash halála után