Internet Hungary: az influencerek felforgatták a marketing világát

Internet Hungary: az influencerek felforgatták a marketing világát
A hirdetők egyre nagyobb számban szeretnék befogni a véleményvezéreket a reklámkampányaikba. De vigyázat: ha valaki nem elég körültekintő a kampány akár visszafelé is elsülhet. Ezt hallottuk az Internet Hungary-n.


Ma már közhely, de igaz: a Youtube a fiatalok TV-je. Minden egyes nap 7200 órányi új videó kerül fel a megosztóra, a felhasználók száma pedig az 1,3 milliárdot is átlépte. Ráadásul szemben a Facebook-al, ahol egy poszt élettartama alig pár óra, a Google oldalán egy jobb anyag akár 3 évig is eláll. A felhasználók ugyanis a régebbi tartalmakat is szívesen fogyasztják – hangzott el a szeptember 26-27-én megtartott siófoki Internet Hungary konferencián.

Beszédes, hogy a magyar online sztárok olyan látogatottsági mutatókat produkálnak, amikbe már a kereskedelmi csatornák is belesárgulnak. A Pamkutya Despacito paródiája például 18 milliós nézettségnél tart. Nem csoda, hogy a hirdetők egymás sarkát tapossák, csak hogy fel tudjanak kerülni a Youtube-ra. A bannerek és a videók elé beszúrt hagyományos reklámok azonban már lassan kimennek divatból: a cégek azt szeretnék ha a termékeikről maguk a videósok – illetve általában a közösségi oldalak véleményvezérei – beszélnének.

A csatornák menedzselésével is foglalkozó Star Network vezérigazgatója Hernádi Gábor elmondta: pár éve még külön kilincselniük kellett azért, hogy a reklámozás eme sajátos alfajára (az influencer marketingre) felhívják a cégek figyelmét. Tavaly októberben azonban trendfordulóra került sor: azóta a vállalatok keresik őket. A bevételeik, amik a Youtube-os tartalmakba ágyazott reklámokból folynak be viszonylag hamar 1800-szorosára (!) ugrottak.

A miérteket a siófoki Internet Hungary konferencián többek közt a már említett Pamkutya csatorna két vezetője válaszolta meg: a fiatal nézők nem szeretik és épp ezért kerülik a hagyományos hirdetéseket. Ha viszont azt látják, hogy egy vállalat kiáll a kedvencük mellett akkor van hogy még kommentben köszönetet is mondanak a cégnek. Ez a fajta közvetlen kapcsolat a fogyasztókkal pedig érthető módon minden hirdető álma. Az új trend a Youtube-ozás gazdasági oldalát is felborogatta. A Pamkutya két gazdája mondta el, hogy 2014-ben még az Adsense vagyis a videók előtt és alatti hagyományos reklám-blokkokból keresték a pénzük túlnyomó részét. Mára azonban fordult a kocka. Jelenleg a forgalmuk több mint 75 százaléka a szponzorációból folyik be.

Negatív példák

De az előadók közül többen is óva intették a hirdetőket: az influencer marketinget lehet rosszul is csinálni. A nézőket például taszítja, ha azt látják, hogy a véleményvezér nem a saját stílusában beszél egy termékről, hanem egy előre bemagolt marketing szöveget mond fel. Néhány ehhez hasonló tipikus hibáról beszélt a konferencián Joanelli Tamás közösségi marketing szakértő, a Be Social Kft. ügyvezetője. Példaként említette az Oreo-t: a cég ugyanis megkérte a Youtube sztárokat, hogy játékosan mutassák be az édességüket. A csatorna-tulajok abban versenyeztek, hogy ki tudja gyorsabban lenyalni az édesség belsejét. Az ötlet jó volt, viszont volt, aki nem jelezte a videó elején, hogy reklámról van szó.

A nézőkből pedig a bujtatott reklám erős nemtetszést váltott ki. De talán ennél is nagyobb hibát követett el Oprah, amikor egy Twitter üzenetben a Surface táblagépet reklámozta. Ugyanis a fizetett bejegyzést egy konkurens gépről egy iPadról küldte el, amit a rendszer fel is tüntetett. A jó online videós reklámnál egyébként nem árt az se ha megvan a „wow-effekt”, vagyis a néző valami olyan újszerű, érdekes megoldással találkozik a reklámban amit még sose látott. A Generali például az egyik online-ra szánt reklámját egy 360 fokos kamerával vette fel. A hirdetés alatt a néző úgy érezhette mintha egy autóban ülne D. Tóth Kriszta mellett, ráadásul a felhasználó a reklám közben a kamerát akár körbe is forgathatta.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Devecsai János

Szabadúszó újságíró