Internet Hungary: a Youtube lenyomj(t)a a TV-ket?

Internet Hungary: a Youtube lenyomj(t)a a TV-ket?
A Google videómegosztóját már itthon is 4 millióan használják. A zeneipar viszont nincs kibékülve a mostani üzleti modellel: a jogtulajdonosok ugyanis van hogy a klippjeik egyetlen megtekintése után a keresőcégtől csupán 0,001 dollárt kapnak.

Ideje leszámolni azzal a tévhittel, hogy a Youtube csak a fiatalokat érdekli. Az online videófogyasztásra a középkorúak is egyre jobban kezdenek rászokni: 2013 és 2015 között itthon a megosztó népszerűsége a 45 és az 59 közötti korosztály körében nőtt a legnagyobb mértékben. Méghozzá 13 százalékkal!
Ma már ott tartunk, hogy a Google tulajdonában lévő oldal nálunk is kezd ránőni a hagyományos televíziók nyakára. Sokat elárul, hogy Magyarországon is mintegy 4 millióan használják. Persze ilyenkor felmerül a kérdés: a két platformot, a Youtube-ot és a TV csatornákat, egyáltalán milyen mutatóval lehet igazságosan összemérni? Egyelőre nincs egyértelmű válasz, de azért az elég beszédes, hogy már volt olyan céges kampány, aminél ötször nagyobb addicionális keresést generáltak a Youtube reklámok, mint azok a hirdetések amiket a televizióban játszottak le – állapította meg az Internet Hungary második napján Bíró Pál, aki a Google-nál többek közt a magyarországi Youtube koordinálásával foglalkozik.

A videómegosztó jelentőségéről jó képet ad a Maker Studios története: a csapat még 2009-ben jött létre, amikor egy maréknyi videós felismerte, hogy összeállva és egymást segitve a Youtube-on a korábbiaknál sokkal komolyabb sikereket tudnak aratni. Végül az évek során óriási hálózattá nőtték ki magukat: ma már több tizezer csatorna tartozik hozzájuk és a videóik együttes havi nézettsége eléri az 5,5 milliárdot. A sikereik a Disney stúdió érdeklődését is felkeltették: a világ egyik legnagyobb szórakoztatóipari társasága végül 500 millió dollárért vásárolta fel a Maker Studiost.

A nagy zenestúdiók viszont még mindig nem tudják, hogy mit kezdjenek a videós site-al. Hisz az oldalon több millió zeneszám érhető el teljesen ingyen. A reklámbevételekből persze csurgatnak a jogtulajdonosoknak is: 2007 óta összesen két milliárd dollárt (a bevételek itthon főleg az utóbbi években pörögtek fel, nem is akármilyen mértékben: 2013 és 2015 között 400 százalékkal). A nagy nemzetközi szereplők azonban ezekkel az adatokkal sem elégedettek. Ugyanis előfordul, hogy egy zenevideó egyetlen megtekintése után ők csak 0,001 dollárt kapnak. Összehasonlitásképpen: a Spotify nevű zenestreamelő szolgáltatás csak tavaly 1,8 milliárd dollárt fizetett be a zeneiparnak, vagyis majdnem annyit mint a Youtube 2007 óta összesen.

De az Internet Hungary második napján az online videók mellett többek közt a közösségi média is kiemelt figyelmet kapott. Például kiderült hogyha valaki ügyesen használja a Twittert komoly összegeket spórolhat a marketingen. Ezen a téren a Volvo példája lehet igazán érdekes: ők ugyanis úgy döntöttek, hogy nem vesznek méregdrága reklámhelyet az amerikai futball-döntő, az úgynevezett Super Bowl szünetében. Ebben a sávban ugyanis fél perc 5 millió dollárba kerül. Helyette inkább azt kérték a nézőktől, hogyha sport-esemény alatt meglátják az egyik konkurensük reklámját tweeteljenek a #VolvoContest hashtaggel. Azok között akik beszálltak ebbe a játékba kisorsoltak egy új Volvo gépjárművet – számolt be a tanulságos esetről Rényi Balázs az Isobar social média vezetője. Az autógyártó ezért az ötletért annak idején még díjat is kapott.

Persze ha a közösségi site-okról van szó rendre előjön egy negativ prekoncepció is: sokak szerint az ilyen oldalak miatt a fiatalok túl sokat lógnak a neten. Még a buszokon és a villamosokon is az okos készülékeiken matatnak, ahelyett, hogy a tájat néznék. Ám, ahogy Pécsi Ferenc tartalomstratégia kifejtette, amit a Z-generáció művel az valójában teljesen természetes. Ugyanis ösztönös, hogy igyekszünk minél több információt gyűjteni a környezetünkről. Elődeink az őskort enélkül a tulajdonság nélkül túl se élték volna. A fiatalok pedig a mobiljukon keresztül sokkal több információhoz jutnak mintha csak kinéznének az ablakon.
Viszont az is tény, hogy a felhasználók kötődése a kütyük iránt néha már meglepően komoly. Egy felmérés alapján a fiatalok több mint fele inkább elvesztené a szaglásását semmint hogy le kelljen mondani a modern technológiákról.