Ducsai-Oláh Zsanett: Fókuszálnunk kell!

Ducsai-Oláh Zsanett: Fókuszálnunk kell!
Fókuszálva kell kiválasztanunk azokat az innovációkat és piacokat, ahol valóban erősek vagyunk – véli a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. vezérigazgatója, Ducsai-Oláh Zsanett.

Ducsai-Oláh Zsanettel az Internet Hungary konferencián szpetember 29-én kedden 17.30-tól a Startup Comedy szekcióban fórumbeszélgetésen vesz részt, amely „Hogyan segít az állam a startup-oknak?” címmel éppen az innovatív cégeknek nyújtott számos állami program lehetőségeit veszi sorra.

– Mi az a legfontosabb pont, amelyben a startupoknak segíteni tud egy állami-kamarai vállalkozás?

– A TiJöttök! elnevezésű kezdeményezés szervezőjeként sok évnyi tapasztalatot szereztem a fiatal vállalkozók igényeiről, lehetőségeiről és – úgy gondolom – kihívásaik jó részét is ismerem. Véleményem szerint az induló innovatív cégek számára az egyik legfontosabb az ötletük, kezdeti termékük validációja, illetve ezzel összefüggésben a piacuk megtalálása. A hazai startupok esetében ennek ráadásul a nemzetközi közegben van igazán értelme.

– Milyen stratégia mentén kell Ön szerint elindulni?

– Konkrétan meg kell vizsgálnunk, hogy mely területeken tudunk igazán sikeresek lenni a világban. Fókuszálva kell kiválasztanunk azokat a konkrét vállalatokat, innovációkat, illetve ágazatokat, piacokat, ahol valóban erősek vagyunk. Ebben a munkában ad nagyon fontos visszajelzéseket az említett nemzetközi validáció. A Magyar Nemzeti Kereskedőház pedig éppen ebben tud segíteni.

– Melyek a legfontosabb területek?

– Az okos városok és az energiahatékonyság, az agrárinformatika, az egészségügyi területek, a gépipar vagy a dizájn, illetve a környezettechnológiák lehetnek többek között azok, ahol a hazai vállalkozások nemzetközi viszonylatban is jól teljesítenek. Ez azonban nem jelenti azt, hogy más területekről ne várnánk startupokat, hiszen minden egyes ötlet, projekt és pilot érdemes arra, hogy megpróbáljon a világpiacra lépni.

– Az államnak e szerint nincs kiemelt szerepe?

– Bizonyos pontig igen, hiszen a pilot projektek gazdáinak sokszor egy kiállításon, tanulmányúton való részvételhez nincs meg a szükséges erőforrása és ezt a kulcsfontosságú tapasztalatot nem tudják, vagy nem is igazán szeretnék megszerezni. Ez nem mindig pénzkérdés.

– Az elmúlt években rengeteg program segített az innovációs projekteknek üzleti és állami szinten is. Hogyan értékeli ezeket?

– A startup területével nemrég kezdtünk részletesen foglalkozni, így inkább a jövőbeni programokra koncentrálnék. Azt gondolom ugyanakkor, hogy most egyfajta vízválasztóhoz érkeztünk, hiszen meg kell vizsgálni, hogy mi az, ami működik, és mi az, ami nem. Az eddigi kezdeményezésekből szerencsére sok jó projekt nőtt ki, amelyek közül sokkal mi is üzleti kapcsolatban állunk.

– Hogyan működik a Kereskedőház induló cégeket segítő új programja?

– A most induló kezdeményezés gyakorlatilag egy felhívás, egy lehetőség a nemrég indult, innovatív vállalkozások részére, mely a Design Terminállal szoros együttműködésben valósul meg. Ennek keretében fontos nemzetközi szakkiállításokon, konferenciákon, hasznos tanulmányutakon vehetnek részt partnereink. Az ezzel kapcsolatos munkát a Kereskedőházon belül a nemrég felállított Technológia- és Tudástranszfer Igazgatóság koordinálja.

– Más állami szervek, így például a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) is támogat induló cégeket különböző programokkal. Van egyeztetés?

– Természetesen, több szervezettel szorosan együttműködünk a startupok segítésében is, törekszünk arra, hogy elkerüljük a párhuzamosságot. Mi a külpiaci jelenlét megalapozásában, a hidak felépítésében vagyunk erősek. A világ 29 országában rendelkezünk helyi képviselettel, de hálózatunk lényegében a világ összes országában tud segíteni az üzletszerzésben.

– Vannak konkrétan az MNKH-hoz kapcsolódó innovatív projektek is?

– Természetesen. Mongóliában például hatvan hektáron, zöldmezős beruházással egy teljes okos város projektet valósítunk meg főkoordinátorként, több partnerrel együtt. Itt a magyar cégek smart city megoldásai kiemelt szerepet kapnak, többek között az energiahatékonyság, az okos mérés vagy a megújuló energiák terén. De érdemes kiemelni Dél-Amerikát is. Például Argentínában az egészségipar és a kapcsolódó informatikai beruházásokban való magyar részvétel erősítése a célunk. Kolumbiában pedig egy helyi, fontos informatikai vállalkozással partnerségben vannak izgalmas lehetőségeink.

– Máshol is el tudunk adni magyar innovációt a világban?

– A már említetteken kívül például Afrikában és Ázsia bizonyos térségeiben vannak esélyeink a vízkezelés-víztisztítás vagy a már említett agrárinnovációk területén, hiszen mindkettőben hagyományosan erős a magyar műszaki tudás, tapasztalat. Pálinkás Józseffel, az NKFIH vezetőjével egyetértek abban, hogy ott kell segítenie a magyar innovációt az államnak, ahol egyedit, különlegeset és főképp hosszú távon is megalapozható üzleti értéket tudunk nyújtani. A legfőbb szempont pedig az innováció piacképessége. A cégeket hozzásegítjük a nemzetközi bemutatkozáshoz, üzlet és kapcsolatépítéshez olyan startup központokban, mint a Szilícium-völgy, Tel-Aviv vagy Szingapúr.

Melyek az eddigi főbb eredmények?

– Idén is számos fontos kiállításon vettünk részt, olyan országokban is, amelyre talán kevés figyelem jut, pedig egy-egy hazai vállalkozói körnek nagy üzleti lehetőségeket tartogat. Ilyen például Thaiföld, Malajzia, Mianmar, Burma, Algéria, Ghána és Dél-Amerika több országa is.

 

Bemutatkozó

Ducsai-Oláh Zsanett

– A Szlovéniában született, Vajdaságban nevelkedett Ducsai-Oláh Zsanett az elmúlt években széles körű szakmai tapasztalatot szerzett az állami, civil és a vállalati szektorban egyaránt.

– A közszférában középvezetői beosztásban európai uniós projekteket vezetett, majd a magyar agrárinnováció fellendítésére alapított Agrotechfood Zrt. vezérigazgatója lett.

– Elnökségi tagja a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének, illetve a Tijöttök! innovációs projektverseny programigazgatója.

– Ez év áprilisa óta a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. vezérigazgatója.

– Szabadidejét legszívesebben kislányával tölti, ilyenkor minden, ami játék, gyurma, puzzle, hinta, csúszda, medence szóba jöhet.

A Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH)

Az MNKH-t a Magyar Állam és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara közösen alapította azzal a céllal, hogy a nemzeti külkereskedelmi stratégiával összhangban új piacokat és üzleti lehetőségeket nyisson a magyar vállalkozások előtt. Tevékenysége révén már 29 országban nyílt magyar kereskedőház, segítve a magyar vállalkozások által létrehozott termékek, szolgáltatások és a külpiaci igények egymásra találását.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Halaska Gábor

Dr. Halaska Gábor Figyelő hetilap rovatszerkesztője, startup szakértő diplomáit az Államigazgatási Főiskolán és az ELTE Jogi Karán szerezte. A kilencvenes évek eleje óta dolgozik újságíróként. …


Címkék: Startup