Gerő Viktor az Internet Hungary 2014 konferencián október 14-én kedden a D teremben, a Startup Comedy szekcióban 13:35-től tart előadást.
– Milyen befektetési célpontokat keresnek és mennyit fektetnek be, milyen tulajdonrészt kérnek?
– A Conor Magvető Alap – a Central Kozkázati Tőkealap-kezelő csoport tagjaként – jelenleg 7 kezdeti fázisú befektetéssel a legaktívabb hazai kockázati tőketársaság. Az elmúlt évben több mint 300 startup-ot néztünk át, jellemzően az IT szektorból, ám a befektetéseink közt található más szektorban működő vállalkozás is. A befektetések többségében 25-90 millió forint között mozognak és nagyjából 2 évnyi finanszírozást tesznek lehetővé. A befektetési összeg függvényében változnak az általunk elkért tulajdonrészek, de minden esetben kisebbségi, általában úgynevezett earn-out struktúrához kötött – tehát bizonyos eredménykritériumok mentén csökkenő – részesedést kérünk, jellemzően 25-50 százalék között.
– Ha egy cég belefér a preferált szektorok közé, akkor mi számít befektetési célpont kiválasztásánál?
– Olyan induló vállalkozásokat keresünk, melyeknél egyértelműen látjuk a piaci és növekedési potenciált, valamint az alapítói elkötelezettséget. Emellett az alapítóktól alapos piacismeretet és felkészültséget várunk. Az együttműködés szempontjából fontos, hogy a hozzánk fordulók tudjanak azonosulni a kockázati tőkések lehetőségeivel és elvárásaival is.
– Mit csinálnak általában ügyesen és mit rontanak el az alaphoz forduló startupok a magvető fázisban?
– Szeretünk olyan projektekbe fektetni, ahol nem csak ötletfázis látható, hanem már előrébb lépett a projekt, akár egy deszkamodellel, akár már bizonyított – szakmai kifejezéssel: validált – termékkel. Sok esetben hiányzik a cégeknél az alapos piacismeret és a leghatékonyabb üzleti modell kiválasztása. Informatikai, illetve döntően weben értékesítő cégeknél érdemes minden esetben egy konverziós tölcsért készíteni a látogatástól a vásárlásig, majd összhangba hozni a befektetett költségekkel és így megtérülést számolni. Úgy érezzük, hogy többen koncentrálnak a termékfejlesztésre (ami szintén nagyon fontos), mint a célpiac és üzleti modell validálására. Nagyon sok esetben ezek a feladatok nem tőke, hanem ráfordított munka függvényei, így azt még a befektetés előtt érdemes megtenni. További gyakori hibát jelent az értékesítési csatorna nem eléggé körültekintő kiválasztása, a nem kellően elkötelezett csapat, illetve gyakran előfordul az elrugaszkodott cégértékelés is.
– Melyik befektetéseire a legbüszkébb és miért?
– A legbüszkébb azokra a befektetéseinkre vagyok, amelyeknél látszik az alapítók elkötelezettsége, és ez a pozitív hozzáállás és vállalkozói rátermettség kézzel fogható anyagi eredményeket is hoz. Vannak globális és lokális sikereink is. A globálisak közül a be-novative már nem csak hazánkban, hanem nemzetközi porondon is bizonyított, és jelentős lépéseket tesz az újabb magyar sikertörténet felé! A lokális befektetéseink közül kiemelném Budapest legnagyobb vasútmodell kiállítását, a Miniversumot, ami a turisták és a kisgyermekes családok kedvelt időtöltése lett az elmúlt hetekben. Érdekesség, hogy egyre több gyermek választotta születésnapja ünneplésének helyéül a kiállítást és a játszóházat, ami a Tripadvisor szerint hazánk egyik legkedveltebb kiállítása! Szintén hazai sikertörténet a salesjob.hu, ami értékesítők közvetítésével foglalkozik elérhető áron és kiemelkedő garanciákkal. A cég hazánk egyik legdinamikusabban fejlődő állásközvetítője lett.
A portfólió cégeink közül emellett többen a nemzetközi piacot célozzák meg, ahol hosszabb salesciklus és jelentősebb tőkeigény jelentkezik. Úgy gondolom, hogy Alapunk az átlagnál sikeresebben működik, különösen, ha a korai fázisra fókuszáló magyar magvető alapok nyilvánosan elérhető információit vesszük figyelembe.
– Mit tud adni a Conor, amit egy angyal vagy más alap nem?
– Úgy gondolom, hogy a Conor különleges helyzetben van, hiszen az Alap munkatársai többen is sikeres vállalkozók, így mi a tőke mellett jelentős, több iparági szegmensre kiterjedő, szakmai támogatást és kapcsolati hálót is tudunk biztosítani cégeinknek. Nem utolsó sorban a Central befektetői csoport 3 különböző növekedési fázisú cégekbe fektető alapot kezel, így a portfólió cégeink között jelentős szinergiák lehetnek. Legutóbbi jelentős befektetésünk a Central Médiacsoport (a volt Sanoma Zrt.), ami jelentős médiatámogatást és szakmai segítséget tud nyújtani a cégeinknek. Büszkék vagyunk arra, hogy több startup kifejezetten minket választ befektetőinek, mert tudja, hogy milyen értékes lehet számára az általunk hozzáadott szakmai tapasztalat. Amennyiben a tárgyalások során megegyezünk, úgy a közös munka gördülékenyen és hatékonyan tud működni. Mi akkor vagyunk boldogok és sikeresek, ha egy-egy céget komoly üzleti sikerekhez segíthetünk tőkével és szaktudással.
– Az Internet Hungary konferencia Startup Comedy nevű szekciójában – ahol ön is előad majd – a fő fókusz a startupok nemzetközi kihívásain lesz. Milyen emlékezetes nemzetközi tapasztalatot gyűjtött a közelmúltban?
– Egy San Francisco-i kockázati tőkésnél (VC-nél) voltam pitch eventen, ahol a vállalkozóknak megmutatták, hogy mit várnak el az amerikai VC-k egy bemutatkozás során (lásd külön kiemelve lentebb – a szerk). Az esemény azért volt hasznos, mert ez alatt az egy óra alatt megértettem, hogy a tengerentúli Alapoknál mik a lényeges szempontok a döntésnél. Az értékelési szempontok sokszor nem azonosak a hazai döntési szempontokkal. És mivel látogatásom egyik célja a kapcsolatteremtés volt az amerikai kockázati tőkésekkel, ezt a szemléletet pár órával később már én is kamatoztatni tudtam, amikor én pitcheltem az Alap vezetőinek arról, hogy milyen együttműködést képzelek el velük. A pitch jól sikerülhetett, mert megállapodtunk és azóta is kapcsolatban vagyunk.
Az amerikai befektetők előtti bemutatkozás (pitch)
(Ez a következő szempontok alapján épül fel egyes IT fókuszú Alapoknál)
- 10 perc van pitchelni, utána legfeljebb plusz 10 perc jut a kérdések megválaszolására, akkor, ha a befektetőjelöltnek érdekes a sztori
Felépítése (a bemutatkozás után):
- 5 perc a termékről és az ügyfeledről
- Mi a termék és miért jó az ügyfélnek (miért lesz jó az ügyfélnek) (2 perc)
- Termék, szolgáltatás bemutatása (2 perc)
- Value proposition (kb. miben más a márka, mi különbözteti meg a többi hasonlótól, mit ígér) (1 perc)
- 3 perc a piacról és a piacra lépési stratégiáról
- Piac – méret, szegmens, trend
- Versenytársak
- Marketing, Sales
- Menedzsment bemutatása
- 2 perc pénzügyek és összesítés
- Üzleti terv kivonat
- Mennyi tőkét keres a csapat, és mire fordítaná
- Exit stratégia
- 30 mp összesítés
Fontos: A Pitch legyen nagyon tömör, kerülje a sallangokat, az alapító pedig legyen lelkes és tegye lelkessé a befektetőt is!
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!