Új kor hajnalán - 2015 a fordulópont?

Új kor hajnalán - 2015 a fordulópont?
Az utóbbi pár évben a marketingesek megítélése jelentősen megváltozott, komoly elszámoltatási és önigazolási nyomás alá kerültek.

Ezzel egyidejűleg a digitális marketingeszközök és -rendszerek második generációs  evolúciója zajlik. Az automatizált és valós idejű hirdetés új erővel hajtja az ágazatot a nagyobb hatékonyság és az elszámoltathatóság irányába.

Új trendek vannak kialakulóban. A keresőmarketing növekedése ma már lassabb, mint a korábban oly sokszor temetett display hirdetési szegmensé. A közösségi média ‘ingyenes’ platformból fizetős üzenőfallá alakul át. A médiára pedig általában kevésbé tekintünk úgy, mint a célzott közönségünket egyedül definiáló közvetítő közegre.

A tartalom is és a big data is egyfajta leképezései azoknak a fogyasztói csoportoknak, amelyek a legnagyobb valószínűséggel reagálnak pozitívan az üzenetünkre. Vajon melyik a kettő közül a hatékonyabb interface?

A fejlődéssel lépést tartani akaró szakemberek kritikus döntési helyzetekkel szembesülnek. Mi a legjobb modell a tevékenységem számára? Milyen technológiákat kell használnom és milyen ütemezésben? Hogyan biztosítsam be magam a buktatók ellen?

Az IAB Europe és a WARC 2014-es felmérése szerint a brit piacon is csak a hirdetők harmada van képben az automatizált hirdetésvásárlást illetően, míg a médiatervezők 80%-a már használ ilyen eszközöket.

A digitális szcéna a fogyasztókért való küzdelem új frontvonala. Ha valamelyik szereplő nem tudja valós időben azonosítani és elérni a potenciális vásárlóját ott és akkor, ahol és amikor az a leginkább fogékony az adott üzenetre, akkor majd jön valaki más, aki képes rá.

Az IAB Europe/WARC felmérés alapján megfogalmazhatunk pár védhető jövendölést a 2015-ös év várható fejleményeivel kapcsolatban.

Ne a vajonra összpontosítsunk, hanem a hogyanra!

Az érintett cégek jóval kevesebb mint felének van programmatic stratégiája. 2014-ben azonban egyfajta gátszakadás következett be, ami magával ragadhatja a piac konzervatívabb felét is, hiszen a feltételek nagyrészt adottak hozzá.

A ‘hogyan’ értékelésében a cégeknek figyelmesen számba kell venniük az erősségeiket, valamint a technológiai és szolgáltatási opciókat. A legtöbben maradnak a stratégiai partnerekkel való együttműködésnél, és az in-house programmatic súlya nem tesz ki többet, mint 2-3%-ot.

Ne váltsuk aprópénzre a lehetőségeket!

A mondás szerint a sűrű fillér jobb a ritka forintnál, de ez a közhely stabil környezetben igaz. A radikális átalakulások másfajta gondolkozást követelnek. Nem szabad leragadni az automatizálás alapszintjénél, mert a gyorsan felnőttkorba lépő programmatic mai lehetőségei is messze túlmutatnak ezen.

Márkabiztonság, csalás, láthatóság

A megcélzott közönség rendszeresen látogathat olyan helyeket a digitális térben, ahol egy adott márka nem szívesen mutatkozna, ezért erre a kezdetektől figyelni kell a stratégia kialakításában.

A technológiai szolgáltatók egyre több eszközt vetnek be az inventory biztonsága érdekében, egyre gondosabban szűrik a tartalmakat, szelektálnak a partnereik között, illetve az IAB láthatósági szabványa (IAB Viewability Standard) is következetes lépés a transzparencia felé.

Növekvő megtérülés és kreativitás a hirdetői-ügynökségi oldalon

A tapasztalatok magabiztosabbá teszik a a valós idejű marketinggel foglalkozó szereplőket. Ez javuló mérési mutatókat és kockázatkezelési szintet jelent, de egyre több ötletet és egyre nagyobb kreativitást is.

Integráció a marketing mixszel

Az offline és online területek összehangolása lehet az egyik nyerő húzás. A márkák egyre hatékonyabban szinkronizálhatják a televíziós és desktop-megjelenéseiket. Ez viszont továbbgyűrűző hatással lesz az automatizált mobilmarketing területére.

Az idei év mérföldkő lehet a marketingszakma számára, de hiba lenne ezt arra leszűkíteni, hogy “2015 a programmatic éve”, mert ennél jóval mélyrehatóbb jelenségről van szó.

Kérdés, hogy milyen mélységben értjük meg a technológiát, és milyen hatékonyan képes egy szervezet alkalmazni azt a saját egyedi szükségleteire. A lényeg soha nem változik. A technológiai innováció sikere a hozzáálláson és a végrehajtáson áll vagy bukik.

A cikk teljes terjedelemben az IAB Hungary blogon olvasható.