Digitális trendek 2016-ban, melyeket ismerni kell

Digitális trendek 2016-ban, melyeket ismerni kell
Röviden tekintsük át, hogy milyen stratégiai és globális trendek mutatkoznak 2016-ban, amelyek meghatározhatják a digitális technológiai fejlődés irányait. 9 trend, amelyre érdemes lesz odafigyelnünk ebben az évben, hiszen akár kézzel fogható közelségbe kerülhetnek a közeljövőben.
  1. Information of Everything; (IoE) Már nem is BIG DATA, hanem valami, ami ennél sokkal több. Az adatok mindig is a rendelkezésünkre álltak, de sokszor töredezettek, hiányosak, elérhetetlenek vagy nehezen értelmezhetőek voltak. Ezt a káoszt számolja fel lassan a technológia fejlődése az adatbázisok, az adatvizualizáció és az analitika segítségével. Gépek, eszközök, szoftverek amik az elképzelhetetlen mennyiségű információ birtokában vannak (pl webkamerák, telefonban lévő giroszkópok, ujjlenyomat olvasók, stb). Már nem csak elemeznek, hanem következtetéseket vonnak le, és tanulnak.. Ez még nem a Skynet, de már alakul. Viselkedést és hatékonyságot elemeznek leginkább, eredményeikkel óriási versenyelőnyhöz juttatva azokat, akik a belőlük kinyerhető tudást használni, értelmezni tudják.

  2. Internet of Things (IoT) - A „Dolgok Internete”, avagy az olyan fizikai eszközök, mint például az okos otthonokban, gyárakban, az utcán megtalálható, az Interneten keresztül hálózatba kötött, érzékelőkkel ellátott rendszerek, gépek stb. melyek képesek szabályozni, ellenőrizni, irányítani a különböző folyamatokat. Ilyen az otthonokban található okos fűtésszabályozó, ilyenek az egyes gépkocsikban szenzorok által ellenőrzött funkciók, de ilyenek az egyes italautomatákban található számítógépek stb. Elképesztően nagy számban vannak jelen már most ezek a számunkra kevéssé észrevehető számítógépeknek. És ez közeli jövő egyik leginkább hypeolt trendje. Érdemes megjegyeznünk, mert előrejelzések szerint cca. évi 50 mrd. (!) dolláros növekedéssel számolnak az elemzők ezen a területen.

  3. Device Mesh – Ha belegondolunk hány féle okos eszköz van otthon, akkor gyorsan érzékelhetővé válik, hogy mi az a Device Mesh. Képzeljük el, hogy otthon vagyunk. Okostelefonok bekapcsolva (anyu, apu, nagyszülők, gyerekek) okostévé always on, egy valamilyen konzol (Xbox stb.) laptopok, desktop gépek, tabletek (anyu, apu, gyerekek) mind fent vannak az otthoni wifin. És ez csak egy otthon. És nincs benne netre kötött hűtő, otthoni hőszabályzó, intelligens autó. A device mesh nem más, mint az összes “okos eszköz” ami körül vesz minket, és azoknak az összekapcsolódása az Interneten keresztül. (Asztali gépek, notebookok, tabletek, okostelefonok, viselhető eszközök pl. okosórák, VR szemüvegek, az okos auto és az un. Internet of things)

  4. Intelligens autó/ Autonóm autó – A Device Mesh részeként az Internet segítségével elérhető egyik legtöbbet említett vagy leginkább közel eső technológia, ami miatt fontos fejben tartanunk. A gépkocsikban megjelenő fejlett megoldások szenzorok segítségével támogatják a vezetőt, (forgalmi táblák észlelése, automatikus parkolás, ami  vezető beavatkozása nélkül történik – leszámítva a sebesség szabályozást - forgalmi adatok, ütközések megelőzése stb.) valamint egyes autók képesek baleset esetén automatikusan – a vezető beavatkozása nélkül - kommunikálni a rendőrséggel, mentőkkel. Az intelligens autók már most is jelen vannak, térnyerésük fokozatosan növekszik, ugyanúgy, mint néhány éve az okostévéké. Az autonóm autók (robot autók) hasonlóan az autonóm drónokhoz (lsd. később) képesek emberi közreműködés nélkül az utcán közöttünk navigálni például a Google Self-Driving Cars projekt esetében.

  5. Virtuális Valóság (VR) – Több gyártó is igyekszik teret nyerni a virtuális valóság és az ahhoz vezető eszközök / szemüvegek piacán, melyek ahhoz kellenek, hogy kapcsolatot lehessen felépíteni az ember és a technológia között.  De mit is csinálnak ezek? Ezek az eszközök képesek a szemünk elé vetíteni egy mesterséges, tervezett környezetet – természetesen erős számítógép támogatással - amivel képesek vagyunk interakcióba lépni. Virtual reality (VR) eszközök pl. Oculus Rift, HoloLens, Samsung Gear VR, PlayStation VR stb. A mostani eszközök komoly hardverigénnyel bírnak, de már most számos alkalmazás, többek között játékok és operációs rendszer támogatja.

  6. Balloon Internet – vagy más néven balloon-powered Internet. Talán még emlékszünk rá, hogy a Google elindította a Project Loon elnevezésű kezdeményezését, amely a sztratoszférában lebegő ballonok segítségével tud eljuttatni drót nélküli Internetet oda, ahová ez másként lehetetlen vagy nagyon költséges. Ezek a kezdeményezések teszik lehetővé, hogy az internet egyfajta közműként szolgáljon és bárki által elérhető legyen.

  7. Drónok – Amint azt mi is láthatjuk, a kisméretű repülőképes eszközök gyakorlatilag a játékboltok szintjéig jutottak el. Ha szeretnél, veszel egyet. Maga az eszköz olyan mértékű fejlődésen esett át az elmúlt néhány évben, hogy lassan légügyi szabályokat és új normarendszert kell alkotni miattuk, hogy megelőzzék a baleseteket és kontrollálni tudják a mozgásukat. Nem közismert tény, hogy két fajtája létezik: 1. A távirányított 2. Autonóm, ami a célok felprogramozása után a feladatot emberi beavatkozás nélkül hajtja végre. Megjelenésük a vizuális tartalmak, közvetítések, kiszállítások stb. területén jelentős hatású lehet.

  8. BitCoin – egy digitális fizetőeszköz, mely egyre szélesebb körben elfogadott és használt. A felhasználó szabadon tudja a BitCoint igény szerint dollárra váltani a trancakció során. A BitCoin rendszere nem függ kormányzatoktól, hatóságoktól vagy valamilyen központi banktól, így nem manipulálható és nincs inflálódása. A vevő és az eladó között (un. Peer to peer - P2P) zajló direkt műveleten alapul egy un. pénztárcafile és digitális aláírás segítségével. Meglehetősen ellentmondásos története van, mely a piramisjáték vádaktól elkezdődően, az Internet sötét oldalának pénznemén át, a zseniális találmányig terjed.

  9. 3D printelés – Mondanom sem kell, hogy igen hasznos lenne otthonra, egy olyan eszköz, ami a fésűtől az M-16-os karabélyig mindent elő tud állítani, a maga materiális valóságában. Izgalmas területnek ígérkezik, ami forradalmasíthat egy sor jelenlegi iparágat, a modellezéstől, a prototípuskészítésig. Egy nagy hátránya van, hogy jelenleg a tömeges termelésre drága, de tegyük azt is hozzá, hogy nem erre találták ki.