Üzleti terv nélkül a sikerbe!

Üzleti terv nélkül a sikerbe!
Eredetileg hobbi-projektnek indult, ma már viszont az eredményeivel a Számlázz.hu például szolgál minden induló startupnak. Az online számlázóhoz nemrég regisztrált be a 22-ezredik vállalkozás. A fennállásuk elmúlt 10 évéről Stygár Lászlóval a Számlázz.hu szolgáltatás-fejlesztési vezetőjével beszéltünk.

Eredetileg hobbi-projektnek indult, ma már viszont az eredményeivel a Számlázz.hu például szolgál minden induló startupnak. Az online számlázóhoz nemrég regisztrált be a 22-ezredik vállalkozás. A fennállásuk elmúlt 10 évéről Stygár Lászlóval a Számlázz.hu szolgáltatás-fejlesztési vezetőjével beszéltünk.

Stygár Lászlóval a siófoki Internet Hungary konferencián találkozhatnak szeptember 29-én a Zöld teremben 17:10-től.

A program címe: Akik már révbe értek: bemutatkozik két sikeres magyar startup.

- Meséljen egy kicsit a kezdetekről: az IT szakma, hogy keltette fel az érdeklődését?

- Még régebben, amikor Noéval utaztam egy óriási óceánjáró hajón, feltűnt, hogy az irányítást egy HT-1080Z jelű iskolaszámítógéppel oldja meg. Valójában mindez az 1980-as évek közepén történt egy vidéki gimnáziumban. Akkor ez újdonságnak számított, és még senki nem látta, hogy épp egy komplett iparág születésének vagyunk tanúi. Voltunk azonban ott páran, akik azonnal rákattantunk erre a dologra: remek játéknak tűnt - egy olyan világnak, ahol mi magunk alakíthatjuk a szabályokat.

- Magának a Számlázz.hu-nak az ötlete honnan jött?

-Az első hazai online számlázó első verziót saját magunknak fejlesztettük, egyszerűen azért, mert szükségünk volt egy platformfüggetlen, bárhonnan elérhető számlázóprogramra a saját informatikai vállalkozásunkhoz, és még nem létezett hasonló a magyar piacon. Amikor láttuk, hogy működik, elérhetővé tettük más vállalkozások számára is, és a többi projektünk mellett folyamatosan fejlesztettük tovább. Funkcionalitásában is sokszorosára bővült azóta, és persze felhasználószámban is: épp a napokban érkezett meg a 22-ezredik regisztrált vállalkozás a rendszerbe.

-Mi volt az üzleti modell?

-Bár ma már úgy látjuk, és ezt is tanácsoljuk minden kezdő vállalkozásnak, startup-nak, hogy üzleti modell nélkül akár el se kezdje, be kell vallanom, nekünk az első öt évben egyáltalán nem volt se üzleti modellünk, se stratégiánk. Hobbi-projekt volt, úgy is mondhatnám, hogy szerelem-gyerek, szabadidőnkben fejlesztgettük, és nem voltunk biztosak abban, hogy életképes lesz üzletileg. Úgyhogy megkérdeztük a vezető e-commerce tanácsadót, Kis Ervin Egont, hogy szerinte lehet-e vele kezdeni valamit, ő volt az, aki három hónapon belül új stratégiát tervezett a Számlázz.hu mögé, amivel aztán rakéta-szerű növekedési pályára állt a cég. Azóta stabilan növekszünk és az elmúlt évben már nyereségessé vált ez a tevékenységünk is.

-A 2005-ös indulás után nem sokkal kitört a válság. Mennyire zavart ez be a munkamenetbe?

-A hazai gazdasági helyzet sem akkor nem volt, sem ma nem túl rózsás, de ezen belül az e-kereskedelem kiemelkedően jól teljesít. Mi magunk is e-kereskedők vagyunk, és a megbízóink egy része is a weben értékesít, ezért mondhatjuk, hogy jó helyen voltunk jó időben, az online piacon. A SzEK.org tagságunk, Kis Ervin Egon folyamatos üzleti iránymutatása, vagy akár a mobileszközök előretörése mind nagyban támogatja a fejlődésünket. A mobil piacra egyébként egy teljesen önálló, új termékkel léptünk ki, a MostSzámlázz egy mobilra és tabletre fejlesztett “mini-Számlázz.hu”.

-Picit beszéljünk a szolgáltatásukról: egész pontosan kik a felhasználóik?

-Mikro-, kis-, közép-, és kényszervállalkozók mellett egyre több nagy cég (pl. a Libri, a Sziget, a Játéknet) is velünk számláz, de továbbra is a kisebbekre alapozunk. Amiben megoldást ad nekik a Számlázz.hu, az épp talán a legérzékenyebb pontja egy kezdő, vagy akár sok éve stabilan működő vállalkozásnak: hogyan legyünk profik egy ingoványos világban. Ez nemcsak számlázás, nemcsak a perforáció mentén sem szakadó kézi számlatömbtől való végleges megszabadulás lehetősége, nemcsak a cég adminisztrációs területének többszáz százalékos minőségi ugrása a "Regisztrálok" gomb megnyomásakor. Hanem egy professzionális gondolkodásmód leképezése is, egy “Számlázz.hu-s közösség” tagjává válás is, amivel konkrét üzleti haszon jár.

-Jelenleg milyen piaci trendek hatnak a leginkább a Számlázz.hu-ra?

-Az e-kereskedelem továbbra is felszálló ágban van, a piacra munkaerőként és vállalkozóként frissen belépő Y-generáció kiemelkedően nyitott a professzionális, online eszközökre, és a technológia egyre hétköznapibbá válása kifejezetten kedvező terepet biztosít az online számlázásnak. Emellett sajnos a túlszabályozott adózási rendszer is a mi malmunkra hajtja a vizet: az átláthatatlan adózási akadálypályán a vállalkozások fokozottan rá vannak utalva egy tiszta rendszerre, ami helyettük is leköveti a pálya verzió-frissítéseit, és folyamatosan “NAV-álló” számlázást biztosít.

- MostSzámlázz néven miért készült önálló mobilos brand?

-Láttuk az igényt egy szuper-trendi, és megbízható, professzionális mobilszámlázóra, de nem akartunk hozzányúlni valamihez, ami tökéletesen működik. A Számlázz.hu-t meghagytuk saját útján fejlődni tovább, és a háttérrendszer “kölcsönvételével” egy új “arcot”, új almárkát fejlesztettünk a mobil eszközök használói számára. A korábbi regisztráltak számára a MostSzámlázz egyszerűen a korábbi számlázójuk mobilverziója, az új belépők választhatnak, hogy melyik felületen regisztrálnak, de lényegében ugyanahhoz a stabil, gyors, felhasználóbarát számlázóhoz jutnak hozzá, akárhonnan is közelítik.

-10 éve a startup szó még nem is létezett: mondhatjuk, hogy a Számlázz.hu már akkor startup volt?

-Határozottan. Eric Ries definíciója szerint a startup “olyan vállalkozás, amely célja egy új termék vagy szolgáltatás létrehozása szélsőségesen bizonytalan feltételek között”. Ha valami, akkor a feltételek szélsőségesen bizonytalanok voltak, az első öt évben egész biztosan. Annyiban viszont nem volt startup a Számlázz.hu, hogy nem voltunk célokhoz kötve, nem akartunk piacot robbantani, lehetőséget láttunk benne, de nem voltunk elkötelezve a cég-fejlesztés mellett. Hobbi-projekt volt, játék, ezért például semmiféle startup-metodikához, vagy befektetői elváráshoz nem kellett, nem is akartunk volna alkalmazkodni.

-Mi a különbség egy akkori “startup” és egy mai között?

Ma már túl sok definíciója van a startup-nak. Sokan már el is kezdtek megpróbálni kibújni a kategóriából - csak azért, hogy a meghatározások, a lassan bevetté vált metodikák ne kössék meg a kezüket. Egy startup-ot az is tesz azzá, hogy tényleg folyamatosan kísérletezik. Ebben lehet, hogy a korábbi példák csak megakadályozzák, előfordulhat, hogy a “startup-statisztikák” megkötik a fantázia szabad szárnyalását.

-Utólag visszanézve, hogy látja, mi volt a sikerük titka?

Nincs EGY nagy titok, csak SOK-SOK apró. Van benne jó nagy adag szakértelem, hatalmas dózis elkötelezettség, több tízezer programsor, több százezer munkaóra, tíz év fejlődés, naponta egy csipetnyi innováció, mindez lassú tűzön párolva. Emellett persze sehol nem lennénk a fogyasztók nélkül, a regisztrált felhasználók, az ötleteik, továbbfejlesztési javaslataik, konkrét kéréseik nélkül, amikből megint egy kihagyhatatlan adalék áll össze.

-Ön szerint miként garantálható a további növekedés?

Középiskolában, kémia órán tanultam, hogy a sikeres kísérleteket nem szabad megismételni - saját tapasztalatból ezt azzal egészíthetem ki, hogy a sikeres kísérleteket viszont leállítani sem érdemes. Tíz év alatt kimaxoltuk a számlázóprogram-fejlesztést, azóta pedig üzletileg is felzárkóztunk az informatikai tudáshoz. Mindezt a fenti siker-recept mentén, folyamatos továbbfejlesztés mellett remélhetőleg semmi nem állítja meg. Minden nap beletesszük a munkánkat és a szívünket-lelkünket, és minden másnap megérkezik a visszajelzés is a piacról.

-Mik a jövőbeli tervek?

Folytatjuk! :) Szerencsére naponta landol az asztalunkon néhány új lehetőség. Akár a törvényi szabályozások változásai, akár a piaci szereplők mozgása, akár a felhasználói igények folyamatosan új ötletekkel bombáznak minket a továbbfejlesztéshez. De a napi “csinosítás” mellett persze nőni is szeretnénk, ha nem is felrobbantani az internetet, de néha magunkat is meglepni valamivel… Miután piacra léptünk “saját konkurenciánkkal”, a MostSzámlázz-zal, lehet találgatni, mi lesz az előbb elmesélt recept alapján készülő desszert...

 

Stygár László a Számlázz.hu szolgáltatás-fejlesztési vezetője, több mint 20 éve dolgozik IT-szakemberként. 1995-től a telekommunikációs szektorban (előbb a Westel Rádiótelefon Kft.-nél, majd a Westel 900-nál), 2002-től 2005-ig pedig a Magyarország.hu Kormányzati Portál vezető fejlesztője volt. 2004-ben hozta létre két társával a Számlázz.hu mögött álló KBOSS.hu Kft.-t.


Devecsai János

A Figyelő Hetilap külsős munkatársa. Miután a Szent István Egyetemen először agrármenedzser majd közgazdász diplomát szerzett beiratkozott a Sanoma Média Akadémiájára, ahol a tanulmányai ...