Tévé helyett médiaporfoliót épít az ATV

Tévé helyett médiaporfoliót épít az ATV
A hirdetők számára fontos érték az ATV magas képzettségű és kulturális affinitású nézőtábora Németh S. Szilárd vezérigazgató szerint. A második tévécsatorna, az ATV Spirit indításával a fiatalabb generációk és a könnyedebb műsorok felé is nyitnának. Azonban az erős digitális jelenlét is kiemelt fontosságú a médiatársaság életében, ami ma már messze nem csak tévéként tekint magára.

- Gazdaságilag mennyire racionális egy új tévécsatorna indítása, amikor már bőven száz feletti tévé érhető el Magyarországon?

- Második csatornát indítani jóval könnyebb, mivel már rengeteg adottsága és tudása meg van ehhez az ATV-nek. Az új csatornától azt várjuk, hogy rövid időn belül nyerségessé váljon. Egyrészt a kábelszolgáltatók díjat fizetnek a csatornáért, másrészt értékesítjük a reklámidőt. Az első év még nem lesz egyszerű, de 2020-ra már azt várom, hogy az ATV Spirit jelentős bevételt fog termelni az ATV Zrt. számára.

- Kiknek szólnak az ATV csatornái, mennyiben más az új csatorna kínálata?

- Több százezer nézőnek van igénye a hazai piacon a talk tv műfajra. Azok a műsorvezetők és műsorgyártók, akik ezt magas színvonalon végzik, azok leginkább nálunk dolgoznak, ezért mi tudjuk ezen a területen a legjobb minőséget nyújtani. Az ATV Spirit jól egészíti ki az eddigi ATV-t, amikor az egyik csatornán hírműsor fut, a másikon könnyedebb tartalom. Vannak nézőink, akik folyamatosan hírjellegű műsorokra vágynak, ezáltal az ő elvárásaiknak a két csatorna együtt tud megfelelni. A könnyedebb tartalom is megjelenik mindkét csatornán. Jakupcsek Gabriella talk-show-ja a maga műfajában piacvezető – más csatornán jelenleg nincs is magas nézettségű hasonló műsor. A Jakupcsek Plusz nagyon megfelel a várakozásunknak, az ország 50 legnézettebb műsora között szerepel rendszeresen.

- A két csatorna elérhetősége is hasonló lesz?

- Az ATV a háztarások 93 százalékában érhető el, míg új adóként az ATV Spirit közel egymillió háztartásban. A második csatornánknál nem is cél, hogy ezt a nagy lefedettséget elérjük, de szeretnénk minden jelentősebb kábelszolgáltatónál elérhetőnek lenni. Január 8-án indult az új adó, 2020-ra tűztük ki azt a cél, hogy a kábelszolgáltatók szélesebb körben elterjedt csomagjaiba is bekerüljön.

- A műsorstruktúrán érdemes lehet változtatni, hogy esetleg új nézőket is elérjenek?

- Az esti fő műsoridőben a hír jellegű beszélgetős műsorokkal tudtunk nagyobb nézettségi adatokat elérni. Ha más tematikához nyúltunk, az eddig nem igazán hozta a várakozásokat – ezért jelent nagy változást a Jakupcsek Plusz – nem közéleti talk show-val először tudtunk hétköznapokon kiemelkedő nézettséget elérni. Mi azt látjuk, hogy a nézőknek az a fontos, hogy okos beszélgetéseket lássanak az ATV-nél, és ennek nem feltétlenül kell mindig hír jellegűnek lenniük. Természetesen mindig ragaszkodni fogunk ez utóbbiakhoz is, de a két műfaj jól kielégíti egymást. Alapvetően nagy átfedés van a két műsortípus nézői között, de például az Egyenes Beszéd nézői egy kicsit idősebbek, mint a Jakupcsek Plusz nézői. Eleve megfigyelhető, hogy a hírműsorok inkább az idősebb nézőket vonzzák. A tévét segíti, hogy az egyes műsorokat más-más korosztályok kedvelik inkább: múlt héten a 18-49 korosztályban a #Bochkor, a 18-59 korosztályban a Jakupcsek Plusz, míg a teljes felnőtt lakosság körében a Heti Napló Sváby Andrással volt a legnépszerűbb.

- A tévés reklámidő iránt növekszik a kereslet, mennyire segíti ez a reklámbevételeik növelését?

- Magasan képzett nézőink vannak, magas kulturális affinitással, és főként nagyvárosiak. Emiatt például a színházakkal hagyományosan szoros az együttműködésünk. Az ATV hirdetési árai nem drágák, viszont magas kihasználtsággal tudtunk dolgozni. Az Atmediával január óta dolgozunk együtt, az első hónap mérlege alapján mindkét fél számára előnyös az együttműködés, a várakozások felett teljesítettünk.

- Az ATV a műsorait saját honlapján és YouTube-on is közzé teszi, miért dolgoznak párhuzamos digitális csatornákkal?

- Tapasztalatunk szerint a két felület nem kannibalizálja egymást, a két felületen más hirdetési forrást tudunk használni, ezáltal több lábon tudunk állni. A YouTube csatornánk is masszívan nyereséges, a tévé bevételeinek egy része innen származik. Az atv.hu hirdetési felületeit is az Atmedia értékesíti idén év elejétől, és itt is kölcsönösen előnyös megállapodást tudtunk kötni. De vannak más digitális felülteink is: közel 300 ezer Facebook követőnk van, Magyarország 10 legaktívabb Facebook közösségéhez tartozunk a Kreatív összesítése alapján. Az atv.hu honlapnak is jelentős a látogatószáma, a napi 150-200 ezer egyedi látgatóval az ország 10 leglátogatottabb hírportálja közé tartozunk. A YouTube csatornánkon 100 ezer feliratkozónk van, 42 ezernél is több videót tettünk közzé. Az elsők között voltunk Magyarországon, ezért is lehet ilyen sok tartalom elérhető nálunk. Az Instagram csatornánk viszont friss, itt 22 ezer követőnél járunk, de ez egy nagyon fiatal közösség, és szeretnénk, hogy a körükben is egy ismert márka legyen az ATV. Sokkal inkább egy egységes médiaportfolióban gondolkodunk, mint egy-egy csatorna külön kezelésében.

- Mennyire más tartalomra van szükség a tévében és digitális csatornákon?

- Az Egyenes Beszédben 15-20 perces egy beszélgetés, de ez sem véletlenül van, így a nézettségi adatok és a nézői visszajelzések alapján alakítottuk ki. Tudjuk, hogy az interneten rövidebb anyagokra van szükség – nagyon jól lehet követni, hogy hányadik percnél kattintanak el a nézők. Az egyes médiafelületeknek külön szerkesztősége van, ők tudják a legjobban, hogy hol és mire van leginkább igény. Volt egy olyan eset, hogy egy művész egy interjú végén szavalt – ezt külön kivágtuk, és ezt az 1 perces videót 1 millióan nézték meg a Facebookon. Az AradiVarga Show-ból egy kiválasztott jelent már 3 milliós nézettség felett jár, de a YouTubeon is vannak 1 millió feletti nézettségű videóink szép számmal.

- Magyarországon alacsony a non-spot hirdetési bevétel a tévéknél nemzetközi összehasonlításban, ennek mi lehet az oka?

- Az ATV-nél jóval magasabbak voltak az ilyen, például szponzorációs bevételek, mint a versenytársainknál. Ennek az alapvető oka, hogy nézőink az átlagosnál magasabb kulturális affinitással rendelkeznek, és ezért több lehetőségünk nyílik együttműködésre. A reggeli műsorsávunk nagyon erős nézettséget mutat, népszerű műsorvezetőkkel – ez sokszor fontos körülmény a partnereiknek. A tévés személyiségek a legjobb influencerek, a tévés szerepléseknek még mindig nagyon fontos szerepe van. Ezért különösen ebben a műsorsávban erős az igény a pr-beszélgetésekre, AFP (szponzorfinanszírozott) műsorokra.

- A hirdetők számára a tévé fontos, vagy a digiális csatornákra is számítanak az elérésben?

- A tévés közönségmérésnek csak a lineáris tévéfogyasztás a része. A hirdetők számára alapvetően csomagokat adunk el, hiszen a tévé mellett a honlapunkon és a YouTube csatornánkon is megjelenik például egy pr-beszélgetés – és tapasztalom szerint ezt igénylik is. A másodlagos közlések az elmúlt években már szinte ugyanolyan fontosak lettek, mint a tévé.

- A kábelszolgáltatásokban is várható, hogy egyre több VOD tartalom jelenik majd meg?

- A szolgáltatók részéről egyre inkább elvárás a kábeldíj tárgyalások során, hogy ezeket fejlesszék a tévétársaságok. Olyan nagy potenciált azonban ebben nem látunk a jelentős fizetőképes fogyasztói igény hiányában. Különösen egy kisebb tévénél ez jelentős kapacitást kötne le, és nem látszik a megtérülés biztosítottnak.

- Új műsoroknál a saját fejlesztés vagy a külföldi minták keresése lehet a jobb irány?

- Az ATV-nél nem engedhetünk meg magunknak túl sok kísérletet, idén egy nagy dobásra készülünk. Március 4-én indul az 500 - Az ország géniusza. Ennél a műsornál nem kockáztattunk, egy ilyen nagyságrendnél biztos sikert szeretnénk, ezért már egy bizonyított műsor mellett döntöttünk. A 500 Questions az amerikai ABC-n futott sikerrel, egy évadát a CNN sztárja, Richard Quest vezette. Kemény tárgyalássorozat kellett ahhoz, hogy a több száz oldalas szerződést a Warner Brothersszel és a gyártó IKO-val alá tudjuk írni. Míg korábban 2-3 milliós nézettséget lehetett a legnagyobb durranásokkal elérni a hazai tévés piacon, ma már az 1 millió is kiemelkedő eredménynek számít, így egyre inkább megfontoltabban kell az új műsorok – különösen a nagyobb formátumok – fejlesztésébe kezdeni.

- Mennyire lehet a tévés tartalmak felhasználására alternatív csatornákat keresni? Például működhetne podcastként is egy beszélgetős műsor?

- A podcast ötletével már foglalkoztunk, hiszen számos beszélgetős műsor ebben a műfajban is kiválóan működne. Nagyon kell azonban vigyáznunk arra, hogy fentartsuk a televíziós műfaj exkluzivitását – nem tehetünk  mindent át alternatív platformokra, nem szabad túl agresszíven terjeszkedni a digitális csatornákon sem. Hónapok óta gondolkodunk azon, hogy a YouTube-ra exkluzív tartalmakat gyártásunk, saját műsorvezetőkkel. Azért lehetnénk ebben sikeresek, mert mi profi technológiával dolgozunk, jobb minőségben mint a youtuberek vagy internetes híroldalak. Erre pedig van igény: amikor egy demonstrációról mi broadcast minőségben tudósítunk. Erre sokkal többen kíváncsiak, mint internetes portálok kevésbé összetett tudósításaira.

- A digitális tévézés interaktivitását ki lehetne használni a műsorgyártásban is, például szavazásokra?

- Erre inkább még csak kísérletek vannak a nyugati országokban is, mint például amikor a Black Mirror egy részében a nézők dönthetnek a befejezésről. Magyarországon inkább még arra van szükség, hogy edukáljuk a nézőket arról, hogy milyen lehetőséget nyújt a digitális tévézés – erről már meg is állapodtunk kábelszolgáltatókkal is. Annak idején sokan megmosolyogták a Fórum című műsorunkat, ami igen interaktív: nézők telefonálnak be és küldenek sms-eket – ez pedig nem elhanyagolható bevételt jelent, ráadásul egy kifejezetten nézett műsor. Egy Facebook vagy okostévé szavazásból viszont nem lesz semennyi bevételünk. A Heti Napló esetében több tízezren vesznek részt az sms-szavazáson, az ehhez kapcsolódó nyereményjáték pedig a hirdetők körében népszerű.

NÉVJEGY

Németh S. Szilárd

Az ATV vezérigazgatója 2007 óta dolgozik a vállaltnál, 2007-től mint az atv.hu egyik első szerkesztője, 2008-tól a reggeli Jam műsor szerkesztője lett Bánó András mellett.
2010 őszén kinevezték megbízott hírigazgatónak, a pozíciót állandó jelleggel 2011. február 1-től tölti be.

Jogi diplomájának megszerzése után a média világa érdekelte, 1997-től a Hetek hetilapban dolgozott sportújságíróként, később a belföld rovat munkatársa lett.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – Gazdasági újságíró. Vállalt rádiós műsorvezetést is, több magazinnál, hetilapnál és online hírportálon is rendszeresen publikál.





Címkék: ATV, ATV Spirit, Atmedia