Támadnak az automaták!

Támadnak az automaták!
A csomagautomaták alaposan felgyorsíthatják az e-kereskedelem térnyerését – véli Bognár Ákos. A Játéknet.hu webáruház vezetője, a Szek.Org alelnöke úgy látja, hogy a Tesco és az Auchan térnyerése egyelőre nem fenyegeti az e-kereskedelem nagyobb hazai szereplőit. Hogy miért nem? Kiderül interjúnkból.

Bognár Ákossal az Internet Hungary 2015 konferencián tartott felvezető előadása "Raktárból a vevő kezébe? Milyen lehetőségek, technikák állnak a rendelkezésre?” címmel.

– Az elektronikus kereskedelmet az utóbbi időben számos fontos változás formálja, alakítja át alaposan. Először is a kulcsfontosságú logisztika területén. Itt milyen folyamatokat lát egy jelentős online játékáruház tulajdonos-vezetőjeként, illetve a szakmai szövetség alelnökeként?

– A szakmán kívül talán kevesen tudják, de a csomagátadó automaták rendszere néhány észak-európai országban már igen népszerű. Hosszú évek óta alakul már ez az üzlet, de már nálunk is egy-két éve megérkeztek az első fecskék. A Webox mellett a FoxPost és a Magyar Posta automatái is teret nyernek: e három cég egészen jól lefedte már a fővárost, sőt számos nagyvárosban is megjelentek. Az automaták leginkább a nagy forgalmú bevásárlóközpontok, hipermarketek és benzinkutak mellett találhatók. Becsléseim szerint mindhárom cégnek már egyenként is körülbelül 40-60 automatája van kihelyezve, ám a karácsonyi főszezonig bizonyosan további bővülés lesz. Pedig hatalmas beruházásról van szó, mivel egy-egy ilyen csomagautomata önmagában öt-tízmillió forint körüli értékű, és akkor még el is kell juttatni oda valahogyan a küldeményeket.

– Egy ilyenfajta kényelem nyilván egész más dimenziókba emeli az e-kereskedelmet, nem?

– Ma még korai jóslatokba bocsátkozni, mert az újdonságokat csak lassan kezdik el tömegek használni. a legtöbb webáruház életében a 'jó ha van ilyen is' kategória egyelőre a csomagautomatás küldési lehetőség. E téren, azaz a tudatformálásban, a szolgáltatás megismertetésében a Magyar Posta mellett a másik két szolgáltató belépése is nagyot lendít az ügyön. A Postának további előnye, hogy az automaták mellett 2500 postai egységük van, ezért mi a JátékNet-nél egyelőre velük szerződtünk, ősztől termékeink ott is átvehetők lesznek. Ugyanakkor a gyakorlatban, akinek gyorsan kell a termék, az a személyes átvételt szokta még ma is preferálni, más esetekben pedig a hagyományos postacsomagok vagy a futárszolgálatok hódítanak.

– És az átvevőpontokkal mi a helyzet?

– Az olcsóbb szállítást lehetővé tévő Pick Pack Pontok régebben indultak, így sikeresek a szakmában, de a döntő többség az említett két átvételi módot preferálja még. Igaz, a Pick Pack-nál igen jó húzásnak tartom, hogy megállapodtak az OMV és most már MOL kúthálózatokkal is, hiszen többségük nonstop nyitva tart, lehet bankkártyával fizetni és az emberek is gyakran járnak benzinkutakra. Ezzel a lépéssel a Pick Pack nyilván jobban állja majd a versenyt a csomagautomatákkal is. Már csak azért is, mert itt megmarad a személyes kontaktus egy formája, amit az emberek sokszor igényelnek – érdekes megfigyelni, ahogyan „az automatások” pedig pont az ellenkezőjével érvelnek. Összességében az új lehetőségekkel az egész e-kereskedelmi szakma nyer, egyre többen fognak így vásárolni, hiszen a kényelem és a választék egyre nagyobb úr a mai online vásárlók körében. Érdemes a C2C (magánemberek közötti) tranzakciók növekedésére is felkészülni, hiszen itt is terjednek az átvevőpontok, ahol bármikor leadhatók, illetve felvehetők a csomagok. Kérdés persze, hogy mikor fedezik fel ezeket a tilosban járó kereskedők, stikliző „vaterázók”.

– A drónos csomagszállítást valós alternatívának tartja?

– Az Amazon Prime Air bejelentését először én magam is médiahack-nek gondoltam, de mára már nagyon úgy tűnik, hogy Jeff Bezos komolyan gondolta, amit mondott. Egy svájci cég is komolyan kísérletezik már hasonlóval. Számos neten keringő videóban láthatók viszont különös balesetek, például egy autópályán történt karambolnál a hosszú autósorból több drónnal szálltak fel a várakozók, hogy megnézzék, mi történt. Csakhogy a mentőhelikopterek nem mertek leszállni, amíg a rendőrök vissza nem parancsolták a kütyüket, így később kezdődhetett a kritikus mentés. A magánélet megszűnése és a repülésbiztonság mellett az is nagy kérdés, hogy a szomszéd mikor szedi le vadászpuskával az értékes csomagomat szállító drónt.

– Azért az egyes automatás cégek stratégiája is más és más, igaz?

– Valóban. Az említett Pick Pack stratégiához képest a Magyar Posta saját hatalmas hálózatát és logisztikai erejét is használja. A Webox közben jellemzően az épületeken kívül telepít automata egységeket, hogy valóban nullától huszonnégy óráig átvehetők legyenek a termékei. A Foxbox stratégiája megint kicsit más: itt főként plázákban, nagy hipermarketekben belül találhatók egységeik, nyilván a rengeteg látogató ilyenkor az áruátvételt az amúgy is esedékes bevásárlásokkal kötheti össze. Igaz, ez esetben a 0-24-es elv nem teljesen működik, sőt bekavar a vasárnapi zárva tartás is.

– Ha már itt tartunk, a hipermarketek online áruházai terén mi most a helyzet?

– A Tesco hatalmas saját autóflottával és az egy-egy lokális áruházra kitalált kiszállítási rendszerrel nagyon hamar elképesztően népszerű lett. Ugyanakkor főképp az ételek és más FMCG szegmensekben tarolnak, az általunk vártnál lassabban bővítenek például műszaki cikkekkel, pedig ezek is megtalálhatók áruházaikban. Talán azért is óvatosak, mert hallani a piacon, hogy nehezen találnak futárokat, jelenlegi rendszerük pedig teljes kapacitás közelében üzemel. A kényelem tehát nagy úr!

– A konkurens Auchan mikor indulhat?

– Nagy a titkolózás, de úgy gondolom őszre felállhat a rendszerük, hiszen tavasz óta aktívan keresnek online értékesítésben jártas szakembereket. Nagy kérdés, hogy milyen termékkörrel, és főleg milyen logisztikával működnek majd. E két hipermarket főként akkor jelent majd még nagyobb kihívást, ha mondjuk a műszaki termékek és más tartós fogyasztási cikkek szegmensében is ráerősítenek.

– A nagyok megérzik a hipermarketek online erősödését, igaz?

– Nem gondolom, hogy az eDigital vagy akár a viszonylag frissen indult MediaMarkt számára lenne nagy kihívás ez, inkább a közepes, marketingre, márkaépítésre kevesebbet fordító szereplőknek kell felkötniük a nadrágszárat és felgyűrniük az ingujjakat.

– Régi kérdés, hogy az Amazon, az eBay és más nyugati óriások erősítik-e látványosan jelenlétüket.

– Igen, évek óta sokan ettől tartanak a szakmában, ám érdekes módon az erős konkurenciát nem nyugatról, hanem éppen keletről kaptuk. Főként az Allegroup-hoz kötődő eMag és Mall.hu személyében, de hosszabb távon például az amerikai tőzsdei céggé vált kínai Alibaba csoport látványosan növekvő régiós ismertségét sem szabad lebecsülni, hiszen egy szűk kör már nálunk is rákattant a direkt ázsiai rendelésre.

– Az online fizetés terén hogyan állunk?

– A bizalom csak nagyon-nagyon lassan alakul ki a távoli fizetés terén. Mi sok-sok éve jelen vagyunk, a márkánk is erős, mégis csak 16-18 százalék körüli az online a bankkártyás fizetések aránya nálunk, miközben a személyes átvétel esetén már az emberek több mint fele plasztiklappal fizet a JátékNet-en megrendelt termékekért. Máig elképesztően erős a 'frászt fogom megadni a bankkártya-számomat egy weboldalon' gondolata.

– Mi enyhítheti ezt a túlzott óvatosságot?

– A MasterCard pár hete elindította a MasterPass szolgáltatást. Ez annyit jelent, hogy a bankkártya száma, a CCV-kód, a tulajdonos neve, a lejárat és más adatok megadása helyett egy e-mail cím és egy jelszó párosával lehet bankkártyával fizetni a neten, persze ehhez előzetesen be kell regisztrálni magunkat. Pedig a normál online kártyás fizetéseknél is a bank, illetve a kártyatárság szinte teljes körű biztosítékot nyújt, ha a jóhiszemű fogyasztót kár érte. Sőt, fogyasztói panasz esetén visszatartják az e-kereskedőknek utalandó összegeket, amelynek kapcsán még vásárlói visszaélésekre is van példa. Ez a biztonság azonban széles körben ismeretlen, így jobban bíznak az emberek az olyan új, ráadásul egyszerűbb termékekben, mint a MasterPass.

– Vannak alternatívák?

– Persze, de érdekes számomra, hogy még a Sofort, és a hasonló típusú szolgáltatók is eléggé jól teljesítenek, főképpen Németországban. Ezek pedig a saját bankszámlánk felett kapnak szinte teljes hozzáférési jogot, és a mi nevünkben utalnak a szolgáltatónak. Azaz az embereknek elvben óvatosabbnak kellene lenniük az effélékkel, mégis igen sikeresek. Persze az is megfigyelhető, hogy az e-kereskedők felé történő banki utalások nálunk csak az összes vásárlás tizedét jelenik, ráadásul a bankkártyás vásárlások növekedésével az utalások szerepe csökken, míg a bizalmatlanok aránya nem csökken érdemben.

Halaska Gábor

KERETES

 

Bemutatkozó

 

Bognár Ákos, JátékNet.hu Webáruház, vezetője és társtulajdonosa

- Nős, két magyar vizsla gazdija.

- Közel 20 éven át informatikai újságíró volt, ám végül, a PC World főszerkesztőjeként 2008-ban végleg letette a tollat. A JátékNet.hu Webáruház egyik alapítójaként, jelenleg még egy ideig ügyvezetőjeként is, foglalkozik az online kereskedelem területeivel. Legközelebb az IT, a logisztika és a marketing áll hozzá.

- A JátékNet.hu Webáruház a hazai internetes kereskedelem egyik meghatározó cége, a legnagyobb online játékkereskedő. 2015-ös tervezett árbevétele már kétmilliárd forint, a cég 2013-ban elnyerte az Év Internetes Kereskedője, valamint a Delotte „Leggyorsabban fejlődő technológiai vállalata” címet, emellett 2014-ben Az Ország Boltja lett, és többszörös SuperBrands díjas. A cégnek több mint 40 munkatársa van, sőt a karácsonyi szezon környékén 80-100 főre emelkedik a létszám az ideiglenes munkatársakkal együtt.

- Ákos szabadidejében sokat fallabdázik és kerékpározik, az esős napokat pedig autóverseny-szimulátorával tölti. Több tucat külföldi és hazai e-commerce blogot követ, és gyakran azon morfondírozik, vajon mi valósítható meg belőlük a kissé lassan reagáló hazai e-kereskedelemben.


Halaska Gábor

Dr. Halaska Gábor Figyelő hetilap rovatszerkesztője, startup szakértő diplomáit az Államigazgatási Főiskolán és az ELTE Jogi Karán szerezte. A kilencvenes évek eleje óta dolgozik újságíróként. ...



Kapcsolódó előadó: Bognár Ákos