Szinte gyerekjáték elindítani egy webshopot

Szinte gyerekjáték elindítani egy webshopot
Olyan fejlett és szinte mindenki számára elérhető a technológiai háttér s üzleti modellek állnak rendelkezése, hogy szinte bárki elindíthat egy webshopot. Drop shipping, remote warehousing, Shopify, előnyök és hátrányok - az online kereskedelem egyik hazai guruját, Gulyás Ákost (Syncee) kérdeztük.

Gulyás Ákos az idei Internet Hungary konferencián szeptember 25-26.) találkozhatnak legközelebb. Előadásának címe: "Debrecenből egyenes Washintgtonba"

- Több mint tizenöt éve foglalkozik online kereskedelemmel, a kezdetekhez képest mik a legmarkánsabb változások a piacon?
- Ha a technológiai oldalról közelítünk, akkor azt látjuk, hogy ma már rendkívül sok platform közül lehet választani, akár az indulást és az üzemeltetést, vagy a kezdéshez szükséges tőkenagyságot nézzük. Ez korábban – így amikor én is indultam – nem volt így, egy online-ban gondolkodó vállalkozásnak nagyon nehéz volt a dolga, nagyon kevés lehetőség állt a rendelkezésre.

- Ebbe a folyamatba beilleszthető a drop shipping?
- Akár a drop shipping is, de megjelentek az úgynevezett felhőalapú webáruház rendszerek is. Emlékezzünk, a kezdetekkor csak egyedi rendszerek futottak, amit az adott kereskedő saját maga vagy külsős segítséggel „fabrikált” magának. Később érkeztek a nyílt forráskódú szisztémák – ezek futnak manapság is – ebben az esetben a szerverről vagy a térhelyről az ügyfélnek kell gondoskodnia, viszont a felhőalapú webáruház rendszerek esetében a szolgáltató havidíjért cserébe mindent elvégez. A kereskedőnek már csak a kereskedelemmel, az üzlet „futtatásával” kell foglalkoznia. A világ legnagyobb ilyen rendszere pedig a Shopify.

- Az Ön által alapított Syncce is egy Shopify-alkalmazás.

- A mai formájában megtalálható Syncee tavaly indult el Shopify-alkalmazásként, persze a rendszeren már régóta dolgoztunk. A Shopify App Store-jában egy éve vagyunk elérhetők, meglehetősen kiemelkedő helyen. A világ legnagyobb online kereskedelmi platformjának segítségével online kiskereskedők és beszállítóik kapcsolódnak egymáshoz világszerte.

A Syncee csapata.

- Mit érdemes tudni a Shopify-ról?
- Ez a világ legnagyobb felhőalapú webáruház rendszere, világszerte több mint egymillió felhasználója és több mint ötszázezer aktív store-ja van; elég ha csak a Teslát vagy a Red Bullt említem, mint nagy partnereket. De a sok nagy mellett nagyon sok kicsi ügyfele is van a szolgáltatónak, gondolok itt akár a nagyszobából üzemelő kicsi webshop-okra is.

- Mitől jobb motor a Shopify, mint a korábbi megoldások?
- Az egyszerűség, a stabilitás és a rugalmasság miatt ilyen népszerű, nagyon stabil és könnyen használható és egyre inkább sztenderddé válik Magyarországon is. A Shopify különleges szolgáltatásokat nyújt, ilyen például a Kit virtuális személyi asszisztens is. A kiváló dizájn munkafelület mellett leállást még nem tapasztaltam, s mivel a világ legnagyobb platformájáról van szó, a világ legjobb fejlesztői dolgoznak az alaprendszeren és az applikációkon is, amikből az App Store-ban több mint kétezer darab található meg kategóriákra – marketing, sales, stb. – bontva. A Syncee az Inventory kategóriában érhető el, több száz alkalmazás között folyamatosan a második-harmadik helyen állunk.

- Annyi a könnyítés, annyi a lehetőség – például már nem kell készletezni sem –, hogy szinte pillanatok alatt el lehet indítani egy webshopot.
- A drop shipping mellett meg kell említeni a remote warehousingot is, hiszen sok a hasonlóság, de sok a különbség is a két modell között, az előnyök pedig inkább az utóbbi felé mutatnak. A klasszikus drop shipping esetében beszélünk a fizikai készlettel rendelkező beszállítóról, s adott a webshop tulajdonosa, aki üzemelteti a boltot, de nem veszi meg az árut és nem raktároz, úgymond virtuális készlettel – egy adatfájllal – rendelkezik. Amikor befut hozzá a vevőtől a rendelés, akkor azt a shop továbbítja a beszállítónak a termékadatok mellett a vevő adataival, a fizikai készlettel rendelkező beszállító pedig direkt a vevőnek továbbítja az árut.

- Hova érkezik az ellenérték?
- A vevő fizet a webshopnak, az pedig a beszállítónak.

- Említette, hogy vannak hátrányok is.
- Ha például egy webshop-nak két beszállítója van és a vevő olyan termékeket rendel, ami mindkét beszállítót érinti, akkor az áru két külön csomagban érkezik a megrendelőhöz. Másik probléma, hogy a shop üzemeltetőjének semmilyen kontrollja nincsen a termék felett, nem látja azt, hogy mit adott fel a beszállítója, hogy néz ki a termék, hibátlan-e, van-e esetleg valamilyen probléma.

- Hogyan lehet ezt kiküszöbölni?
- Indulásként a drop shipping egy nagyon jó keret lehet, de hosszú távon a már említett remote warehousingban látom a megoldást. Ebben az esetben a rendelés folyamata és az elv megegyezik azzal, ahogyan a drop shipping is működik, viszont lényeges különbség, hogy a beszállító nem a vevő, hanem a webshop címére szállítja le a terméket. Így megvan a lehetőség arra – ha egy vevő több terméket is rendelt és azoknak több beszállítója van – hogy a webshop egy csomagban küldje ki az árut. A webshop üzemeltetőjének kontrollja van a folyamat és a termék felett, hiszen probléma esetén tud intézkedni, a vevő pedig nem három, hanem egy csomagot kap.

- Itt van plusz egy kör. Megéri ez?

- A több mint tizenötéves tapasztalataim alapján azt gondolom, hogy ez a legstabilabb és leginkább hosszú távon is működőképes modell, miközben a nemzetközi példák is azt mutatják, hogy a klasszikus drop shipping hosszú távon nem életképes.

- S mi történik akkor, ha beindul az üzlet és nem csak napi néhány rendelést kell megoldani?
- Amikor a remote warehousing modell eljut arra a szintre, hogy napi ötven-száz rendelést is kezelni kell, akkor el kell dönteni, hogy a vállalkozás merre menjen, saját logisztikai rendszert építsen ki raktárral, alkalmazottakkal, vagy kiszervezi a logisztikát, a szállítmányozást.

- Csak Magyarországon évi háromszáz milliárd forintos ez a szegmens (a legfrissebb adatok szerint 2017-ben 360 milliárdosra hízott a forgalom - a szerk.), tehát iszonyú sok terméket kell – időben és épségben – a célba juttatni. A logisztikai terület mekkora kihívást jelent az online kereskedelem szereplőinek?
- Az említett módszerekkel kapcsolatos tapasztalataimat tudom elmondani. A drop shipping esetében azt tartják problémának, hogy esetleg túl hosszú lehet a szállítási idő. Ez főleg akkor jelenhet meg, ha olyan beszállítóval szerződik egy – mondjuk európai – webshop, aminek a beszállítója az USA-ból vagy Kínából hozza be az árut harminc, de akár hatvan napos határidővel is. Ez az egyik ellenpélda a klasszikus drop shipping esetében, s én éppen ezért érvelek a remote warehousing és a lokális beszállítók mellett. Magyarországon hazai vagy európai beszállítóval érdemes szerződni. A vevők számára fontos tényező, hogy a terméket mennyi idő alatt kapják meg. Az újonnan online vállalkozásba kezdők – ha az említett két modellben gondolkodnak – éppen attól félnek a legjobban, hogy az áru nem éri el időben a megrendelőt. Magyarországon a szállítási határidő rövid, maximum két nap alatt megérkezik a termék, de ha európai, mondjuk a legtávolabbi, angliai beszállítót hozzuk példaként, akkor is megérkezik a termék három-négy nap alatt. A maximális tűréshatár – amíg a vevő hajlandó idegeskedés nélkül várni – egy hét.

- Tehát valóban stabil és érett a technológiai háttér, oly módon mindenki számára hozzáférhető technikailag és anyagilag is, hogy a regionális és globális nagyok mellett, akinek van egy kis ambíciója, elindíthassa a saját online vállalkozását? S ha igen, hogyan érdemes kezdeni? Mindent, vagy csak néhány terméket áruljon a vállalkozó?

- Abszolút lehetséges elindítani egy webshopot. A Shopify pont azoknak ad megfelelő hátteret, akik nem rendelkeznek annyi pénzzel vagy éppen technikai tudással sem, hogy készítsenek maguknak egy webshoprendszert. Bárki nagyon könnyen összerakhatja magának a megfelelő online szisztémát. És igen, fontos kérdés, hogy „mit áruljunk?”, mi legyen az a termék, amivel foglalkozzunk. Sokszor hallom, hogy „nem tudok mit árulni, mert az interneten mindent meg lehet kapni”. Ez nem igaz, sok a lehetőség, csak utána kell nézni, kutatni, fel kell tennünk magunknak is a kérdést, hogy nekünk mire van szükségünk. Innen kell elindulni. Mindenki a niche terméket vagy szolgálatást keresi, azt, ami nincsen. S ha ezt valaki megtalálja, akkor jó eséllyel sikeres lesz.

- Van még növekedési potenciál az online kereskedelemben?
- Warren Buffet szerint a tavalyi év az USA-ban a „death of retail” éve volt, idénre pedig az online előretörése várható az amerikai piacokon. Az Amazon és eBay esetében is az látszik, hogy a kereskedők egyre kevésbé szeretik a gyűjtőoldalakat, mert szinte semmi sem különbözteti meg őket a versenytársaktól. Azt látjuk globálisan is, hogy ezek a „névtelen” kereskedők egyre inkább igyekeznek megjeleníteni magukat, saját brandet építve – sokan éppen a Shopify-t használva.

- Ha ez a leválás kritikus tömegűvé válik, annak milyen következményei lehetnek?
- Az Amazonnak és az eBay-nek előbb-utóbb mindenképpen reagálnia kell erre a folyamatra, bár az utóbbi esetében szoros az együttműködés a Shopify-jal.

Fotó: Deczki Mónika

Gulyás Ákos - Syncee

Gulyás Ákos az első webáruházát 2003-ban nyitotta meg, amivel hazai és nemzetközi tapasztalatokra tett szert, különösen a nemzetközi drop shipping területén. 2015-ben indította startup vállalkozását, a Syncee-t, amely jelenleg az egyik legnépszerűbb készletkezelő alkalmazás a legnagyobb online kereskedelmi felületen, a Shopify-on. A szolgáltatás segítségével online kiskereskedők és beszállítóik kapcsolódnak egymáshoz világszerte a Shopify platformon keresztül.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Lippai Roland

A Figyelő gazdasági hetilap társadalom és sport rovatát szerkesztettem, azt megelőzően közel egy évtizedig a Magyar Nemzet Online újságírójaként, majd vezető szerkesztőjeként dolgoztam. ...