Online háború – Interjú Száraz Istvánnal, a VS.hu, a Welovebudapest.com és a Welovebalaton.hu alapítójával

Online háború – Interjú Száraz Istvánnal, a VS.hu, a Welovebudapest.com és a Welovebalaton.hu alapítójával
Harc a kiemelkedésért – Új formátumok, élményközpontúság, sokszínűség, magazinszerű tartalmak némi extrával, újfajta szerkesztőségi hozzáállás és a médián túlmutató üzleti portfólió a kulcsa az újonnan indult hírportálok sikeres fennmaradásának. Ez azonban önmagában kevés, ″dinamikusnak, rugalmasnak kell lenni, diktálni kell a trendeket, így lehet belehasítani ebbe a nem túl nagy magyar tortába″ ─ állítja Száraz István, a VS.hu alapítója.

Száraz István a siófoki Internet Hungary 2014 konferencián október 14-én, kedden a C teremben tart előadást 11 órától. Ennek címe: Vakok, vagy bátrak? Az elmúlt évben indultak.

– Miért gondolták tavaly novemberben, hogy érdemes kifejezetten a 20-35 éves korosztály számára létrehozni egy közéleti portált?

– Azt gondoltuk, hogy ez a generáció igényel egy jól szerkesztett oldalt, minőségi tartalommal és azt a frissességet, amivel a Welovebudapest.com esetében kísérleteztem. Korábbi tapasztalataim alapján az újszerű formátumokra – mint amilyen a VS.hu-n jelenleg a „MEGA” vagy a „VERSUS” – különböző audiovizuális elemekkel kiegészülve van kereslet. A videós tartalmakban is hiszünk, ez a kategóriateremtő kreativitás végtelen terepe. Rövid távon jobban bejött volna, ha nagyon markáns, karakteres stílusban utazunk. De mi azt gondoltuk és gondoljuk ma is, hogy a 20-35 közötti korcsoportnak jár egy könnyen fogyasztható híreket és saját történeteket egyszerű nyelvezettel, ugyanakkor innovatív formátumban és vonzó csomagolásban prezentáló oldal.

– A jövő fogyasztóinak ez kell?

– Úgy látom, hogy az élmény alapú tartalomfogyasztásnak van jövője, ez nálunk fontos alapvetés. Ha az embereknek van egy kis ideje olvasni, és valami érdekli őket, azt akár tableten, akár telefonon keresztül, de élményként szeretnék befogadni, mindegy merre járnak. A másik fontos irány, amit minden hírportál igyekszik csinálni, az a saját tartalom előállítása. Találsz egy sztorit, utánamész, jól megírod, ezt nem lehet kiváltani. Végül sokat számít a hírek közlésének gyorsasága, illetve az óriási hírtömegből az adott célcsoport számára releváns tartalmak kiválasztása. Utóbbi kettőt nagyon sokan alkalmazzák, ez az alap, ha tetszik, a liszt meg a tojás. Azt, hogy utána ezeket milyen élesztővel, fűszerekkel teszed egyedivé, az rajtad múlik. Manapság mindenki azt kutatja, hogyan lehet a holnap médiafogyasztójának igényeit kielégíteni. Mi is ezzel kísérletezünk.

– Mi a helyzet a videókkal, átvehetik az írott szó szerepét?

– Az az áttörés, amit nagyon sokan vártak, vagy várnak ma is a videós tartalmaktól még nem történt meg. Az emberek kikapcsolódásként sok időt töltenek a Youtube-on, jórészt zeneszámok hallgatásával, zenei klipek nézésével vagy szórakoztató témájú videók megtekintésével. Mi a videós anyagainkkal sokszor próbálunk informatív tartalmakat átadni az olvasóknak. Ilyen a külföldön dolgozó magyarokról szóló sorozatunk, amelynek az első részét Londonban forgattuk és most indulunk Dubaiba, vagy éppen a Kazantip Republic fesztiválon forgatott anyagunk Grúziából. Bár kétségtelen, ha a Youtube csatornánkat nézzük, látszik, hogy a szórakoztató tartalmak, mint a " Betondzsungel ösvényein" jobban futnak, mint a komolyabb videók. És persze lehet olcsón, minimalista eszközökkel is népszerű videókat készíteni, mint a "Mi van?" című animált sorozatunk.

– Egy éven belül már a harmadik típusú honlappal rukkoltak elő. Mi a céljuk ezekkel a sűrű újításokkal?

– Ez a munka folyamatos tanulás. Rengeteg tapasztalatot gyűjtünk, hogyan fogyasztják olvasóink a híreket, hogyan viselkednek az oldalon, mire lehet szükségük ahhoz, hogy maximálisan elégedettek legyenek, és igyekszünk reagálni. A szeptember 22-én indult új design áttekinthetőbb, letisztultabb, egyszerűbb szerkezetű, mint a korábbi. Ennek fejlesztése kapcsán sokat kísérleteztünk például a személyre-szabottsággal. Ez persze inkább a jövő zenéje, ami ebből látható, az részeredmény: ha rákattintasz egy cikkre, elolvasod, majd lejjebb görgetsz, akkor máris egy hasonló jellegű cikk bukkan fel. Olyan ez, mint a Facebooknál a hírfolyam, csak mi olvasási listákba próbáljuk a hasonló híreket csoportosítani.

– A tartalomban is próbálnak valami mást nyújtani, mint a többi portál?

– Megpróbáljuk a tartalmak széles választékát az olvasóink elé tárni a kultúrától a sporton át a politikáig. De a komoly témákat is próbáljuk sztoriként feldolgozni. Mindenki azt jósolja, hogy a Twitter hosszúságú szövegeké a jövő az interneten, de mi hiszünk benne, hogy az elmélyedős olvasásra is van igény, ha az a tartalom jól van felépítve, ami nem feltétlen szöveges formájú. Lehet videó, fotó, hang, grafika vagy bármilyen interaktív elem. Azon dolgozunk, hogy a VS.hu-n élmény legyen tájékozódni.

– Hogyan nyilvánul meg ez az élményközpontúság?

– Egyrészt igyekszünk válogatni abban, hogy miről írunk. Másrészt pedig a megközelítésmódban mutatkozik meg a magazinos jelleg. Ha kell editorial fotózást szervezünk, videót forgatunk, képzőművészekkel dolgozunk – a magazin rovat 30-40 százaléka ilyen. Emellett van egy erős közéleti és gazdasági rész, ahol a fogyaszthatóságot a vizuális csomagolással igyekszünk segíteni. Az EP választások előtt készítettünk például egy „MEGA” formátumú big data vizualizációt, ami elég érdekes, újszerű és vonzó volt sokak számára, akik az uniós dolgok iránt egyébként kevés érdeklődést mutatnak. Pártválasztó kérdőívünket 70.000-en töltötték ki. Hasonlóan átfogó, nagy anyagokból egyelőre 11 készült, de a jövőben havonta két ilyen tartalommal szeretnénk előállni. A „MEGA” rovatban kikísérletezett interaktív formátumokból gyorsan előállítható sablonokat tervezünk, amivel a napi hírekre is tudunk majd reflektálni.

– A konferenciákon azt hangsúlyozzák, hogy az emberek inkább táblagépen, okostelefonon fogyasztanak tartalmakat. Egy „mega” anyagot lehet ezeken az eszközökön böngészni?

– Tabletre egy ilyet tökéletesen lehet optimalizálni. Mobil esetén viszont teljesen új formátum kell, hogy működjön. Jelenleg a mobilra optimalizált oldalunk ugyan kompromisszumokkal, de szerintem megállja a helyét, és egy elég szofisztikált applikáció fejlesztése már zajlik, ami az összes formátumunkat tudja majd kezelni.

– Ezzel a modellel, amit önök is próbálnak, ki lehet tűnni a telített, magyar online piacon?

– A piac nagyon telített és turbulens. Mikor elindultunk nem számoltunk azzal, hogy az Origo vagy a HVG különféle gondokkal fog küszködni. Ez nekünk, újonnan érkezőknek kicsivel több esélyt ad, hogy megnézzék az olvasók, mire vagyunk képesek. Átalakulóban van az online médiapiac, dinamikusnak, rugalmasnak kell lenni, diktálni kell a trendeket, így lehet belehasítani ebbe a nem túl nagy magyar tortába.

– Jelen piaci helyzetben, milyen stratégiát érdemes követni ma Magyarországon?

– Szerintem el kell felejteni, hogy az online újságírás csupán a klasszikus zsurnalizmus internetre adaptált formája. Eredeti megoldások, innovatív formátumok kellenek, tartalom és forma új egységét kell létrehozni. Ami pedig az üzleti modellt illeti, hiszek abban, hogy a komplexitás, amit követünk, a széles, nem tisztán médiaportfólió, a szerkesztőség szoros együttműködése a cégcsoport többi egységével sikeres kombináció.

– Sokan mindenféle praktikákkal, például hatásvadász címekkel próbálnak olvasókat fogni, kitűnni a tömegből...

– Mi ezeket próbáljuk kerülni, a hitelesség és megbízhatóság fontos érték számunkra. Hosszú távú építkezést folytatunk, a 'lassú víz partot mos' gondolat jegyében cselekszünk. Az interaktív, nagy tartalmaink nem pontosan olyan utat járnak be az interneten, mint, amit a hírmédiában megszokhattunk. A 'mega' rovat a mai napig jelentős forgalmat generál az oldalon, még akkor is, ha esetleg több hónapos anyagokról van szó.

– Mekkora a közösségi média szerepe az online portálok esetében?

– Óriási szerepe van, ez velejárója az állandóan mozgásban lévő világnak, a felgyorsult életnek és a közösségi oldalak térhódításának. Aki erre nem fordít energiát, az lemarad. A címlapra történő kattintás, amikor valaki direkt beüti a honlap címét, – mintha kinyitná a Népszabadságot vagy a Magyar Nemzetet –, jelentősen csökkent a nagy portálok esetében, és ez nem csak a magyar piacra igaz, ez világtendencia.

– Pár éve nem volt még ennyire jellemző a közösségi média!

– Régen arról szólt, hogy csinálj minél jobb tartalmat és a közösség felkapja. Ma már ez csupán szükséges, de nem elégséges feltétel, alapvetés, mint az, hogy ne verd át a fogyasztót.

– A forgalomterelés módszerei is változtak?

– Ha van saját forgalomterelőd az nagyon jó, ha nincs, akkor elkezdesz olyan tartalmakat szolgáltatni, amik 'lájtosabbak', több embert érdekelnek: Jennifer Lawrence-nek már megint kilátszott a melltartója és már ki is villant a bugyija, három perc alatt biztosan lesz 150 megosztás. Ha túl sok van az ilyesmiből, az erodálja a brandet, nehéz megmondani, meddig érdemes elmenni. Az egész média számára nagy kérdés, hogy mi legyen az elsődleges: megtartani az olvasót, márkát építeni és közben valahogy kihúzni, vagy bulvárosabb, kattintásszámra optimalizált tartalmakat, kirakni, hadd szóljon, esetleg felnevelsz egy nagy mamutot egy rakás forgalomterelő eszközzel és mindig minden olvasót ki akarsz szolgálni?

– Az online oldalaknál nagyon fontos a gyorsaság! Ha valaki első, az remek, ha második, kevesebben olvassák, ha viszont harmadik-negyedik, akár fölösleges is kiraknod a hírt, mert alig fognak rákattintani...

– Ezt a saját gyártású cikkek írásával azért lehet ellensúlyozni, illetve az egyes hírekre adott reakciók gyorsaságával. Például megírja az Index, hogy a Kovács Béla felesége, KGB ügynök volt, hónapokig dolgozott rajta az újságíró, zseniális anyag. Felhívjuk a Jobbikot, a cikkalanyt és próbálunk érdekes nyilatkozatokat kisajtolni belőlük. Nekünk is van elég sok saját sztorink, de van sok más történet, amit jól választunk ki a hírek közül. Ezt gyorsan megírjuk és elkezdjük felgöngyölíteni a sztorit. Aki nálunk kezdte el olvasni az adott hírt, biztosan minket fog követni a további információk felbukkanásakor is. Ez egy szemléletváltás eredménye nálunk, mivel sokáig azt gondoltuk, hogy nem szállunk be a hírversenybe, hanem mi írjuk meg a legjobb háttereket.

Kicsoda Száraz István?

Száraz István 1985-ben született, Budapesten. Még gimnazistaként egy évet ösztöndíjjal az Amerikai Egyesült Államokban töltött, aztán a Budapesti Corvinus Egyetem nemzetközi tanulmányok szakán, majd Bécsben tanult. Szenvedélye Budapest, már egyetemista évei alatt idegenvezetőként dolgozott. Ekkoriban ismerte fel, hogy nincs a turisták érdeklődését kiszolgáló portál. Két éves felkészülés után 2011-ben létrehozta a Welovebudapest.com-ot, tavaly pedig Löbenwein Norbert és Fülöp Zoltán biztatására a Welovebalaton.hu oldalt, ami a helyi értékek bemutatása mellett egy jóval személyre szabottabb Budapestet, Balatont kínál a honlapokra látogatóknak. Időközben több vállalkozásba is belefogott résztulajdonosként, hozzá kötődik a Trafiq bár és a Macesz Huszár étterem is. 2013 novemberében indította útjára a VS.hu hírportált.