Meg kell tanulnunk a fiatalokat elérni - interjú György Bencével

Meg kell tanulnunk a fiatalokat elérni - interjú György Bencével
A Facebook Instant Articles vagy a Google AMP magukhoz próbálják vinni a tartalmat. A hogyan továbbról minden médiumnak el kell majd gondolkodnia – állítja György Bence az Origo.hu főszerkesztője, aki a szájtot kiadó New Wave cégcsoport tartalomfejlesztési igazgatója is.

(Ez az interjúnk a tavaszi Media Hungary konferencia előtt készült.)

– Milyen volt eljönni a Faktorból és bemenni az Origóba?
– Próbáltam a kettőt elválasztani egymástól. Az Origóba megérkezni jó volt, a Faktorból elmenni pedig nehéz. Nagyon szerettem, nagyon jó csapat gyűlt ott össze, abszolút a saját gyerekemnek tekintem.

– Akkor miért jött el?
– Az Origo-NWM ajánlata egy olyan lehetőség, amely az életben egyszer adódik, nem lehetett visszautasítani. Ezt a kollegáimnak is elmondtam.

– Mi volt a véleménye korábban az Origóról?
– Most már egy kicsit elfogultabb vagyok, de korábban unalmasnak tűnt. Már izgalmasabbnak látom, bár továbbra is úgy gondolom, hogy nem elég karakteres. Nem írható le néhány szóval, hogy milyen site is az Origo. Nagyon sok hír van rajta, sok témáról írnak, mindenfelé eljutnak, de a karakterét nehéz meghatározni. Nem állítom, hogy az a legfontosabb feladatunk, hogy egy külső szemlélő be tudja lőni, kinek szól az Origo, de azért ennél érdekesebb karaktert kell adni a portálnak. Tehát ráfér egy kis ráncfelvarrás.

– Hol szeretné fejleszteni?
– Két irányban szeretnék továbblépni. Egyrészt fontos, hogy a napi, alap hírszolgáltatás, a közélet tematika fejlődjön. Másrészt kevés olyan karakteres brandet épített az Origo, amely igazán népszerű, és az Origóhoz köthető lenne. Nem azt mondom, hogy semmi nincs, hiszen itt a Táfelspicc rovat, vagy a Filmklub, amelyet sokan olvasnak, de ezt mindenképp bővíteni kell. Szeretnénk, ha az Origo-csoport sok új brandet hozna létre és működtetne.

– Kell ennyi teljes hírsite a magyar piacra?
– Nem tudom, hogy hány kell, de hogy az Origo kell, az biztos. Mi szívesen látjuk el ezt a feladatot. A kérdés mindig az, tud-e valaki, valami nagyon jó minőséget hozni. Számos piacon látjuk azt, hogy valaki képes egy világos, nagyon innovatív stratégiával betörni egy teljesen lefedett piacra. Hadd mondjak egy más példát. Budapesten, ha valaki jót akar enni, van lehetősége bőven, mégis folyamatosan nyitnak az új éttermek. Ha valaki jót ad, az kell, ha nem, akkor elvérzik.

– Mi lesz a VS-sel?
– Dolgozunk a folytatással kapcsolatos előkészületeken, lehet, hogy mire ez az interjú megjelenik, már meg is született a döntés. Én továbbra is szeretném, ha ez a brand valamilyen formában tovább élne, illetve nem kérdés, hogy szeretnénk az itt maradt csapattal együtt dolgozni a jövőben is.

– Mi a feladata ma egy hírsite-nak? Mindenhol ott lenni, vagy valami egyedit csinálni?
– Is-is. Egy olyan hírportálnak, mint amely mi is vagyunk, nagyon nagy tömegeket kell elérnie. Vagyis figyelnie kell rá, hogy sokfajta érdeklődést elégítsen ki, sokfajta ízlésnek feleljen meg. Ennyiből jó, hogy televíziós háttértapasztalatom van. Ott ugyanis hatalmas közönséget értünk el és ismertünk meg. Úgy kell tudnunk írni, hogy felkeltsük az érdeklődését párhuzamosan nagyon-nagyon sok, akár teljesen eltérő demográfiai vagy intellektuális háttérrel rendelkező embernek. Ha valaki belekap egy olyan témába, amely annyira nem áll közel hozzá, nem szakértője a területnek, attól még meg kell értenie a cikket. De az is fontos, hogy ugyanazt az írást a szakértő is érdekesnek és választékosnak találja. Annyiban könnyebb a mostani helyzet, és más, mint a tévé, hogy nem kell mindig ugyanazt néznie az embereknek, tudnak válogatni a hírek között.

– Olvasnak az emberek?
– Igen. Inkább az a kérdés, hogy hogyan jutnak hozzá a tartalomhoz. Ebben van egy nagyon komoly demográfiai, korosztályos eltérés. 30 év alatt jóval kevésbé várható el valakitől, hogy bepötyögje a böngészőbe, hogy Origo.hu. Őket komplikáltabban, több lépcsőben lehet elérni. Van, aki csak applikáción olvas híreket, van aki Facebookon vagy keresőn keresztül talál meg minket. A felhasználói szokások erős és naprakész ismeretére van szükség ahhoz, hogy eljussunk a következő generációhoz.

– E téren is lesznek fejlesztésetek?
– Igen, nekünk kifejezetten célunk az, hogy a fiatalok is megtalálják az Origót. Bár az Origónak nagyon nagy a közönsége, sokan keresik, sokaknak ez a kezdőlapja, de mi kifejezetten szeretnénk a fiatalokat is elérni.

– Mi iránt érdeklődnek a fiatalok?
– Ezt tesztelni is fogjuk. Voltak nálunk például klippremierek, és ebből a szempontból jó, hogy remek kapcsolataink vannak kiadókkal és zenekarokkal. Például a Punnany Massif videoklipjét nálunk lehetett először látni. Nem azt mondom, hogy ez egész évre idevonzza a fiatalokat, de ezzel azt tudatosítjuk majd, hogy nálunk találnak izgalmas és exkluzív zenei híreket.

– Olvasnak a fiatalok?
– Szörfölgetnek. Unalmukban vagy érdeklődési körüknek megfelelően interneteznek. A hírekhez sokszor nem az elsődleges csatornákon, nem direkt módon érnek el. Erre jó példa a Facebook, ahol nem az adott site követése, hanem a barátaik, ismerőseik interakciói által (lájkolás, megosztás) jutnak el a cikkekig.

– A bulvár vagy a komoly témákat preferálja majd az Origo?
– Szerencsére nem kell választanunk. A mi közönségünknek a közéleti témákat ugyanúgy el lehet adni, mint a bulvárt. Az Origo elég komoly portál, erős benne a tudomány, a technika, a kultúra, igazából nagyon nagy a témaválasztéka. Kísérletezni fogunk a jövőben is, olyan témákkal, amelyekkel nem voltunk annyira jelen. Megnézzük, mi az, amire vevő a közönség és mi az, amire nem. Nincs rajtunk kényszer, semmit nem kell ráerőltetnünk a közönségre. Van idő rá, hogy teszteljünk.

– Annak idején, amikor tévés volt, lehetett érezni, hogy a bulvár irányba megy a TV2...
– Az egy nagyon egyértelmű helyzet volt. Az volt a célunk, hogy akármilyen módon, de megverjük az RTL híradót. Addig a TV2 tíz éven át stabilan második volt, de eldöntöttük, hogy ezt megváltoztatjuk. Megnéztük, hogy mit néznek a nézők, melyik anyagaink mennek jól, ezek miről szólnak. Ami tendenciaszerűen jobban ment, abból többet adtunk. Pont annyit, amennyit még igényeltek a nézők, hiszen lehet látni percről percre a nézettséget. Nem meglepetésre, az jött ki, hogy sokkal több bulvár anyagra voltak kíváncsiak. Ez számunkra egy teljesen korrekt eszköz volt arra, hogy több nézőt vonzzunk. Nem akartuk lenyomni a nézők torkán azt, amit szerintünk kellene nézniük, megkapták azt, amit ők szerettek volna. Tehát a Tények egy nézőket kiszolgáló híradót csinált, és nem azt, amit a szerkesztők szerint a nézőknek kellene fogyasztani.

– Ez lesz az Origónál is?
– Itt annyival könnyebb a helyzet, hogy míg a tévé egy lineáris szolgáltatás, egyszerre egy dolgot tudsz mutatni, addig egy weboldalnál ez nem így van. Itt sokkal jobban lehet játszani, és az imidzsünknek fontos, vagy számunkra annak tartott híreket akkor is közölhetjük, ha nem vagyunk biztosak a magas kattintás-számban. Sokkal több hírt, témát tudunk tesztelni, akár egy témát többfajta oldalról meg lehet közelíteni, és megnézni, mire vevők az emberek. Ha oda lyukadnánk ki, hogy naponta még két bűnügyet kellene megírni, nem fogom megakadályozni, egyébként is cél, hogy szélesedjen a témaválaszték. Ki fogjuk szolgálni a közönséget, de látható lesz egy világos szerkesztési koncepció.

– A hírgyár költséges műfaj...
– Minket ettől szeretnek, és ezt nagyjából lehet érvényesíteni a működésünk bevételi oldalán is. Az Origónak nagyon jó kapcsolata van a médiapiaccal, sok a hirdetője, jók a kapcsolatai az ügynökségekkel. Egy ekkora portálnak ezt meg kell tudni oldani.

– Üzletileg megéri ez?
– Én azt a feladatot kaptam, hogy erősödjön az Origo a hírversenyben, nem azt, hogy kevesebbet költsünk tartalomra. Sőt, komoly ambícióink vannak, várható, hogy felépítünk új márkákat is.

– Mennyire fontos felület a Facebook?
– Nagyon. Az Origónak ennek kezelésében a legprofibbnak kell lennie. Már most van egy külön csapatunk erre, és dolgozunk azon, hogy ez még jobb legyen. Kiemelt része a stratégiánknak, hogy a Facebookon hogyan legyünk jelen. A Facebook az egyik arca az Origónak, ezt így kell kezelni, ezért még több energiát és szakértelmet kell fordítani erre.

– A közösségi média akkor kezdi átvenni a központi hírsite szerepét. Jó ez?
– Ez a folyamat elindult. A technológia platformok kezdik felzabálni a médiát. A Facebook által üzemeltetett Instant Articles vagy a Google Accelerated Mobile Pages (AMP) a saját területükön tartják a mi olvasóinkat. Az Origónak ebben is meg kell találnia a lehetőséget, éppen ezen a projekten dolgozunk.

– Mekkora változást hoz majd ez a magyar a piacon?
– Ezt nem lehet még felmérni. Minden nagy nemzetközi médiavállalat partner ebben, több, kevesebb örömmel. Magyarországon is elindult a szolgáltatás, nyilván előbb-utóbb lesz tapasztalat, hogy ennek mi az előnye és a hátránya. Komoly kihívást jelent minden médiumnak. Pontosan mérhetővé kell tenni az ottani forgalmat, meg kell nézni, hogyan tudunk ott megfelelően hatékonyan értékesíteni. Nem tudjuk, hogy a Facebook miként kezeli ezeket a tartalmakat, preferálja-e vagy sem. Azt mondják, hogy semlegesen áll hozzá. Majd meglátjuk.

– Mennyire fontosak a videó tartalmak az Origo életében?
– Van saját videós csapatunk, az Origónál és a Vs-nél is. A portfólió része a Videa, amely ugyan egy platform, de van tartalmi lába is. És ne feledkezzünk el az Ozone network és Life network csatornákról, amelyek a csoport televíziós lábát képezik, és hosszú távon tervezzük építeni őket. Nagyon szuper stúdiónk van például, szeretnénk még jobban kihasználni.

– Mi a véleménye a tartalomba egyre inkább bekúszó hirdetésekről, pr-cikkekről?
– A partnerek kétségkívül egyre inkább elvárják, hogy legyen tartalmi együttműködés is a szerkesztőség és a hirdető között. Nem zárkózunk el ez elől, pláne, ha jó a viszony. Tehát témákat feldobhatnak, de hogy azt mi hogyan írjuk meg, azt már mi döntjük el.

Bemutatkozás

György Bence


– Nouvelle Media Kft. (Faktor.hu hírportál) – ügyvezető 2015 júliustól – 2016 márciusig
– TV2 Média Csoport Kft. – program és hírigazgató 2014 februártól 2015 februárig
– TV2 – MTM-SBS Zrt. hírigazgató 2010 – 2014
– végzettsége: Budapesti Gazdasági Főiskola 1993-1997 (gazdálkodás, kereskedelem és reklám)
– Angol és német nyelvismeret

Kamasz Melinda

Kamasz Melinda, Magyar Hírlap gazdasági rovatában kezdte a pályáját. Dolgozott a Piac és Profit gazdasági magazin vezető szerkesztőjeként. Majd a Világgazdaság rovatvezetője, később főszerkesztő-helyettese volt. A …


Címkék: Origo, György Bence

Kapcsolódó előadó: György Bence