Leesett az állunk, amikor láttuk a dedikáló Youtube-sztárokat - interjú

Leesett az állunk, amikor láttuk a dedikáló Youtube-sztárokat - interjú
Nem az egyetem dolga, hogy kulcsakész szakembereket adjon a piacnak, a kérdés inkább az, hogy miért nem érdeklődnek többen a reklámszakma iránt - többek között erről is beszélt a Digital Hungary-nak Pőcze Balázs, a Mito kreatív igazgatója.

- Milyen helyzetben van mostanság a kreatív szakma? Milyen kihívások előtt áll az elkövetkező esztendőkben?
- Keresi a helyét, ahogy mindig kereste. Kíváncsi, hogy hol tud szórakoztató lenni, hol tud hasznos lenni, hol tud értéket teremteni. Ennek az eszközei folyamatosan változnak, de a cél ugyanaz kell, hogy legyen.

- A digitalizáció a munkaerőpiac minden szereplőjétől – legyen az irodai dolgozó vagy éppen esztergályos - új tudásokat, új szemlélet kíván meg. A kreatív- és reklámipari szakemberek mennyire képesek lépést tartani a gyors változásokkal?
- Muszáj nekik. A legtöbbünknek közös élmény az elmúlt évekből a leesett áll, amikor először láttunk párszáz méternyi embernek dedikáló Youtube sztárokat. De ugyanilyen szokatlan volt jó tíz éve elkezdeni értelmezni a márkák és a közösségi média, vagy a márkák és a nagyon fura új érintgetős rádiótelefonok kapcsolatát. Aztán belejöttünk.

- Egyébként Ön szerint milyen a jó kreatív szakember?

- Alázatos és determinált. Fontosabbak neki a fogyasztók és az ügyfelei problémái, mint a sajátjai. Ezeket próbálja megoldani ésszel, sajátos világlátással, zuhanyzás közben írogatással.

- Sokfelől hallani, hogy az oktatásból kikerült és reklámszakma különböző területein dolgozni kezdő fiatalok nem eléggé képzettek. Erről mi a véleménye?
- Nem vagyok benne biztos, hogy a felsőoktatás feladata, hogy kulcsrakész tehetségeket adjon át a munkáltatóknak. Nyitott, érdeklődő fiatalok ma is kerülnek ki az egyetemekről, a kérdés, hogy hányan tartják vonzónak a reklámszakmát, és miért nincsenek többen.

- A három éve elindított szövegíró-képzésük meghozta a várt eredményt? Mik a tapasztalatok, mennyire felkapott manapság ez a szakma?

- Januárban indul a negyedik Intro, eddig sokszáz jelentkező közül háromszor nyolc fiatal végezte el a miniképzésünket, közülük több mint tízen kerültek be ügynökségekhez dolgozni. Fontos, hogy ez inkább az ő érdemük, mint a mienk – mi annyit tudunk segíteni, hogy ügynökség- és ügyféloldalon dolgozó barátokkal, kollegákkal közösen képbe hozzuk őket a kreatív szakma alapjaival kapcsolatban. Így tíz hétvége után néhány ötletüket már meg tudják mutatni, ha jelentkeznek valahova, és megértik a próbafeladatot, amit kapnak. Papírt, ígéretet nem adunk nekik – de remekül élnek azzal, amit kapnak.

- Ma már számos platform áll rendelkezésre a különböző célcsoportok elérére. Önök mi alapján döntik el, hogy a kampányaikat mely csatornán futtatják?
- Kreatívként mi leginkább kérni szoktunk a kollegáinktól és a médiaügynökségi partnerektől, nem dönteni. Okosan, érdekesen próbáljuk használni a csatornákat, amiket mutatnak nekünk. Ezért amikor kérhetünk, akkor sokszor türelmet, nyitottságot és rugalmasságot kérünk rajtuk keresztül a partnermédiumoktól, hogy valami izgalmasat hozhassunk létre. És ezt rengetegszer meg is kapjuk.

- A reklámblokkolók korában mennyire nehéz láthatóvá tenni egy adott szolgálatást vagy márkát?
- A reklámblokkolás nem új műfaj, korábban pisilésnek hívták. Érdekesnek és relevánsnak kell lenni, és erre szerencsére egyre több eszközünk van.

- Egyre jobban fejlődik a hazai programmatic-piac, a piaci szereplők további növekedésre számítanak. Valóban ez lenne a jövő a hirdetések piacán?
- Minden olyan innováció, ami segíti a hatékonyabb reklámot, és közben nem ró túl nagy terhet a hirdetőkre és az ügynökségekre, valószínűleg beépül a repertoárba. A programmatic, mint szemlélet, meglepne, ha el tudna tűnni. Az, hogy a technológia maga milyen sorrendben és súllyal lesz jelen egyes területeken, már sokkal nehezebb kérdés, nekem legalábbis biztosan.

- A programmatic esetében, ha nem is százszázalékosan, de a gépek már átvették az emberek munkáját. Lát olyan területeket a kreatív- és reklámipar területén, ahol a digitalizáció éppen ilyen markánsan, ha nem markánsabban lesz jelen? Vagy az emberi gondolkodásra mindig is szükség lesz?
- Digitalizációról beszélni lassan egyszerre lesz késő és fölösleges. Hétköznapokon pont annyit fogunk erről beszélgetni, mint ma a villamos áram szerepéről a munkánkban. Mindent érint, de semmit sem önmagában. Egy kicsit egyszerűbb lesz a meglévő munkánk, egy kicsit nehezek az új feladatok. Lehet, hogy egyszer protokolldroidokat küldünk majd prezentálni, de amit visznek, ahhoz valami közünk azért szerintem lesz.

Pőcze Balázs, Mito

Pőcze Balázs a Mito az egyik alapítója és jelenleg is kreatívigazgatója. E pozíciót 2007-től tölti be, ugyanakkor az ezredfordulótól indulva megfordult a TV2-nél mint szerkesztő/riporter, később pedig az MTV-nél volt műsorvezető. Közben szövegíróként is dolgozott az ACG. Hey ügynükségél, illetve a Sanoma Budapestnél volt vezető szerkesztő. 2006-tól három évig az IKO-nál dolgozott kreatívként.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Lippai Roland

A Figyelő gazdasági hetilap társadalom és sport rovatát szerkesztettem, azt megelőzően közel egy évtizedig a Magyar Nemzet Online újságírójaként, majd vezető szerkesztőjeként dolgoztam. ...