Ha az első 4-7 másodperc a Tiéd, akkor kapsz még 23-at!

Ha az első 4-7 másodperc a Tiéd, akkor kapsz még 23-at!
Az egyperces pitch amerikai és európai vállalkozó guruktól ellesett néhány döbbenetes alapszabályába avat most be bennünket Bősze Botond a BeeRides – a reptéri közösségi autómegosztó – társalapítója.

Van egy perced, mondjad gyorsan! Hogyan add el ötletedet egy perc alatt? – ezzel a címmel a Média Hungária Konferenciairoda szervezésében 2015. december 2-án ismét megrendezésre kerül a Digitális Akadémia. Bősze Botonddal a program kezdetén, 13.00 órától találkozhatnak a budapesti Danubius Hotel Gellért szálloda előadótermében. A konferencia programja pdf. formátumban itt érhető el (klikk).

 

– Hogy hangzik a BeeRides egyik egy perces elevator pitch-e?

– A régió első reptéri közösségi autómegosztója a BeeRides. Mi vagyunk az airbnb – csakhogy autókkal, a repülőtéren. Azok számára, akik a repülőtéren parkolnak, abban segítünk, hogy garantáltan ingyenesen parkolhassanak, és teljes körű biztosítás mellett bérbe is adhassák autójukat az ide érkező turisták számára. Például Lászlónak, aki most érkezett haza Amerikából 135 ezer forintot „keresett” az autója, míg az ingyen parkolt. Bérlők számára a „legjobb ár” garanciával, akár a mostani áraknál 70%-al olcsóbban nyújtunk autóbérlési szolgáltatásokat, rejtett költségek nélkül. Már napi 3700 forintért lehet nálunk autót bérelni. Május 26-ai indulásunk óta több mint 2000 napot parkoltak nálunk autótulajdonosok. Évesített forgalmunk, most 30 millió forint, havonta(!) háromszorosára növekszünk.

– Látom tapasztalt pitchelő, mi az igazi startup pitch lényege?

– A jó pitch olyan elengedhetetlen lételeme a vállalkozónak, mint a víz az embernek. A néhai Zábolyi Péter szerint 'a vállalkozás nem más, mint sztori mesélés'. Annyi bizonyos: a sztori mesélés tényleg kiemelt fontosságú. Jóformán, mindössze egy vízióval a fejünkben kell többek között meggyőznünk alapítótársakat, hogy biztos megélhetést jelentő állásukból lépjenek ki, és egy vízióba fektessék energiájuk száztíz százalékát, sokszor még saját pénzüket is.

– És ez még csak a kezdet, igaz?

– Igen. Meg kell győznünk potenciális ügyfeleket, és felhasználókat, gyakran mielőtt a termék, vagy szolgáltatás egyáltalán létezne, rendelkezésre állna, hogy használják azt, és fizessenek valami olyanért, amit más még egyáltalán nem használt, vagy csak kevesen használtak. Meg kell győznünk befektetőket, jövőbeni esetleges munkavállalókat, együttműködő partnereket, hogy csatlakozzanak jövőt megváltó álmainkhoz. Mindezért cserébe mindössze annyit ígérhetünk, hogy rendkívül sokat kell majd dolgozni, az út nehéz lesz, és nagyon kicsi a valószínűsége, hogy sikert érünk el. Nem csoda, hogy a legtöbb ember, a vállalkozásba fogókat egy elmebeteghez hasonlítja. A vállalkozókban mégis ég egy belső tűz, ami alapján ebbe a lehetetlennek tűnő utazásba belevágnak, és egyesekben pedig megvan az a képesség is, hogy embertársaikat maguk mellé állítsák, hogy csatlakozzanak egy közös, nehéz utazáshoz. Egy olyan utazáshoz, amelynek sikeressége esetén, az utazás gyümölcsei legszebb álmainkat is túlszárnyalják.

– Mi valójában a pitch célja? Kinek pitch-elünk?

– A fentiekből már látszik, hogy a pitchünk célja más, és más lehet. Ismerjük a közönséget, és tudjuk, hogy mit akarunk elérni a pitch-el. Tudjuk, hogy miért akarunk pont annak pitchelni, akinek pitchelünk. Mennyit tudnak rólunk, és az iparágról.

– Kezdjük a befektetőknek szóló verzióval.

– Sok esetben a pitch célja, hogy egy befektető figyelmét felkeltsük. Ismerjük meg az adott befektetőt! Tudjuk meg hol dolgozott, milyen befektetései vannak, mely iparágakban szakértő. Például, ha Brian Chesky-vel beszélnék, aki az Airbnb alapítója, és vezetője, nem mondanám neki, hogy a BeeRides az Airbnb autókkal a repülőtéren. Nem azért mert ő az Airbnb alapítója, hanem azért mert tudom, hogy befektető a FlightCar nevű cégben, ami ugyan azt csinálja mint mi, csak ők Amerikában, mi pedig Európában. Tehát valószínűleg részletes információkkal, és iparági betekintéssel rendelkezik. Neki azt mondanám, hogy a BeeRides egy FlightCar klón Európában. Viszont, ha ezzel pitchelnék egy olyan Magyar befektetőnek, aki több mint valószínű nem találkozott még a FlightCar-ral, bizony rossz kapukat döngetnék.

– Azt hallottam tőled, hogy a pitchelés tanulható, mindenki mindenhol pitcheljen, mert a gyakorlat teszi a mestert!

– Jó hír, hogy a pitchelést el lehet sajátítani, fel lehet rá készülni. Sok online, és egyéb kurzus van. Mindenkinek azt ajánlom, hogy ahol csak lehet, és tud pitcheljen. A gyakorlat teszi a mestert. Mielőtt valaki elmegy egy befektetőhöz például, legalább ötvenszer(!) mondja el a pitch-et. Akár barátoknak, ismerősöknek. Ha van diasor, akkor vetítéssel, élesben. A gyakorlás nagyon fontos.

– Akad, aki félti az ötletét, nem?

– Igen, sok vállalkozó nem beszél arról, hogy mibe kezdett, mert fél, hogy lenyúlják az ötletet. Nekik éppen azt ajánlom, hogy mindenkinek meséljenek arról, hogy mit akarnak csinálni. Elképesztő naivság azt gondolni, hogy olyasmin dolgozunk, ami soha, senkinek nem jutott az eszébe még eddig. Most is valószínűleg számos vállalkozó dolgozik azon, amit kitaláltunk. Annak viszont komoly értéke van, ha éles visszajelzéseket gyűjtünk potenciális felhasználóktól, ügyfelektől, befektetőktől.

– Számos neves befektetővel találkozott, tőlük mit tanult?

– Amikor az iEurope Capital-nél dolgoztam, volt szerencsém a kockázati tőkealap befektetőivel beszélni. Az iEurope befektetői között olyan nevek szerepelnek, mint Gil Penchina, aki társalapító, és angyalbefektető a LinkedIn-ben, korai befektető a PayPal-ban, az AngelList-en, amiben szintén tulajdonos, a világ legkövetettebb befektetője. Esther Dyson, befektető többek között a Square-ben, ami nemrég ment tőzsdére, a Yandex igazgatóságában ül, tulajdonos az EverNote, GoodData cégekben, vagy Thomas Lehrmann, szintén dollár milliárdos, New York egyik legsikeresebb befektetője, a ZocDoc egyik tulajdonosa, és igazgatója. Ezeknek az embereknek az ideje drága, ők a Szilícium Völgyben is a Szuper Angyalok listáját vezetik. Meg kell fontolni, hogy miként használja ki az alkalmat az ember, ha lehetősége nyílik beszélni velük. Szedjünk össze néhány kiemelt dolgot amire ők külön felhívták a figyelmemet.

 

Ettől működik egy profi pitch:

– avagy az elevator pitch alapjai

1) A 'maximum 7 másodperc' szabálya

– „Az elején van 4, maximum 7 másodperced, hogy megnyerd a figyelmemet, de csak a következő huszonhárom másodperc erejéig.” Ezt Thomas D. Lehrmann mondta.

2) A 'maximum 3–5 szó' szabálya

– „Én kizárólag olyan cégekbe fektetek, akik három, maximum öt szóban el tudják mondani, hogy mit csinálnak, és megvan benne a WOW faktor. Azok a cégek, akik nem tudják nekem három, maximum öt szóban pontosan összefoglalni, elmondani, hogy mit csinálnak, nem nekem való befektetések. Sok remek cég van, akik ezt is, meg azt is, meg amazt is csinálják, de nem tudják összefoglalni három szóban, hogy mivel foglalkoznak. Talán más fektet ilyen társaságokba, én nem.

– A marketing nem egyszerű. Három, öt szó üzenetet eljuttatni a potenciális felhasználókhoz sem egyszerű. Amennyiben ennél komplikáltabb, hosszabb üzenetet kell minimum kommunikálni, az nagyon nehéz, és költséges lesz. Ezen kívül egy korai stádiumban lévő vállalkozás (és korai stádium alatt azt értem, hogy mondjuk a bevételeket nem százmillió dollárban mérik), az erőforrások szűkösek, a fókusz kiemelt fontosságú. Ha egy cég túl sok mindennel foglalkozik, hogy lesz kellő erőforrása, hogy ezeket egyszerre fejlessze?” Alfred Angelone, aki szintén az iEurope Capital egyik befektetője, és a társaság tanácsadói testületének tagja, gyakorlott befektető, főként a szoftvercégek specialistája, osztotta ezt meg velem.

3) Hogyan is nézzen akkor ki?

– A fentiekből jól látható, hogy a felütésben röviden össze kell foglaljuk mivel foglalkozunk. A BeeRides például: reptéri közösségi autómegosztó.

– Ne azzal kezdjük, hogy a nevünket hadováljuk. Senkit sem érdekel, kivéve, ha te voltál a Google, vagy a FaceBook CTO-ja, de akkor magadban is milliárdokat érsz, minek vagy itt?

– Hozzáteszem Thomas Lehrmann híresen olyan befektető, aki a csapatba, a vállalkozókba fektet, nem az ötletbe. Tehát az első három öt szót úgy kell elmondjuk, hogy igen meggyőzőek legyünk.

– Vannak akik szégyenlősek, ha mások előtt beszélnek. Ha valaki olyan bátor, hogy vállalkozó legyen, ne szégyelljen beszélni róla!

4) Felkészülés rövid pitch-re, és hosszú pitch-re, és az AB tesztelés és más szabályok:

– A pitch-elést életfogytig tanuljuk. Mindig lehet jobban csinálni. A pitch olyan mint egy beszéd. A legjobb szónokok szerint minél rövidebb egy beszéd, annál több ideig tart felkészülni rá.

– A pitch A/B tesztelhető, és ezt használjuk is ki. Mérjük, hogy az egyes pitch verziók milyen hatást váltanak ki, és mire emlékeznek az emberek belőle, mit értenek meg.

– Legyen pitch-ünk, újságíróknak, ügyfeleknek, felhasználóknak, befektetőknek, külön edukált, iparágunkban tapasztalt befektetőknek, és minden olyan célközönségnek, akik eltérő előismeretekkel rendelkeznek, és minden olyan célközönségnek, akiknél más és más célt akarunk elérni.

– Legyen pitch-ünk, ami 3-5 szó, legyen pitch-ünk ami fél perces, egy perces, két perces, és folytathatnám.

– A pitchünket álmunkból felkeltve is tudni kell. A pitch a vállalkozó részévé kell váljon az utazás során.

A többit megbeszéljük December 2-án a Danubius Hotel Gellértben: jöjjenek, gyertek el minél többen!

 

Bősze Botondról

Bősze Botond a BeeRides társalapítója, korábban az iEurope Capital nevű amerikai kockázati tőkebefektetőnél volt igazgató. Első vállalkozását 18 évesen indította el!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Halaska Gábor

Dr. Halaska Gábor Figyelő hetilap rovatszerkesztője, startup szakértő diplomáit az Államigazgatási Főiskolán és az ELTE Jogi Karán szerezte. A kilencvenes évek eleje óta dolgozik újságíróként. …


Címkék: Startup