Erősen hiszünk a digitális gazdaságban - interjú az MCI Capital partnerével

Erősen hiszünk a digitális gazdaságban - interjú az MCI Capital partnerével
Az MCI Capital lengyel befektetési alap 2017-ben vásárolta meg a jól ismert, magyar technológiai céget, a Netrisk.hu-t. Bár az 55 millió euró feletti tranzakcióval az MCI új piacon jelent meg, koránt sem mondhatjuk, hogy ez újdonság lenne a számukra. A technológiai cégekkel kapcsolatban immár 20 éves befektetési gyakorlattal rendelkező MCI portfólió cégei egész Európát behálózzák.

Az alábbiakban Krzysztof Konopińskival, az MCI partnerével megjelent interjú magyar fordítását közöljük, amelyben arról nyilatkozik, hogy miért fektetnek be a régiónkban, milyen céljaik vannak a Netrisk.hu-val és hogy milyen értékeket képvisel az MCI. A szakember az idei Internet Hungary konferencián "Miért érdemes Közép-Kelet-Európa országai számára, köztük Magyarországra, befektetni?" címmel tart előadást.

- Krzysztof, üdvözöljük Magyarországon. Kezdésként mit mondana el legszívesebben az MCI-ról?

-Az MCI egyike Kelet-Közép-Európa (KKE) vezető technológiai befektetőinek. Vannak portfólió cégeink Németországban, az Egyesült Királyságban, Skandináviában is, de mi elsősorban a KKE-régióra koncentrálunk. Húsz évvel ezelőtt Lengyelországban kockázati-tőkealapként indultunk, de ma már az eszközeink több mint fele kívül esik az eredeti célpiacunkon. Számunkra különösen fontos, hogy az elmúlt évek növekedésével együtt egyre jelentősebb cégek kerültek a portfóliónkba. A mára kialakult profil alapján elmondhatjuk, hogy felvásárlásokra és a magántőkealap befektetésekre specializálódtunk, és 25 és 100 millió euró közötti összeget fordítunk egy-egy tranzakcióra. Nagyon erősen hiszünk a digitális gazdaságban – ez a szenvedélyünk és ezen a területen rendelkezünk a legtöbb tapasztalattal, ezért is fektettünk be a Netrisk.hu-ba. Ennek megfelelően a portfóliónkban szereplő cégek túlnyomó többsége a fintech/biztosítás, e-kereskedelem és IT ökoszisztémából kerül ki.

- Ez az ami megkülönbözteti Önöket más befektetőktől?

Úgy gondoljuk, igen. Manapság az online és az internet olyan hívószavak, amit mindenki használ, de 20 évvel ezelőtt ez még nem volt ennyire magától értetődő. Ugyanúgy, ahogy ma mindenki fintechről beszél, mi viszont ténylegesen a fintech iparban forgatjuk a pénzt – példaként említhetem a Dotcard és az iZettle értékesítését. Az évek során jelentős tapasztalatot gyűjtöttünk ebben a szektorban, amit természetesen meg is osztunk a portfóliónkba tartozó cégekkel. De mondok mást is. Szintén egyedivé tesz minket, hogy a régió gazdaságainak fejlődésével párhuzamosan kockázati tőke bevonásával gyorsítjuk fel azokat a projekteket, amik felvásárlással vagy magántőke befektetéssel kerültek a portfóliónkba.

- A Netrisk.hu az első magyarországi befektetésük, miközben Csehországban már több éve jelen vannak (pl. InviaMall.cz).

Magyarország a régió egyik leggyorsabban növekvő gazdasága, a gazdaság és az emberek is jól fogadják a diszruptív digitális technológiákat. Az első befektetésünk, a Netrisk.hu online biztosítási alkusz teljesítménye erősen kapcsolódik a gazdaság általános állapotához, a GDP növekedéséhez. Ez egy stabil piac, amit hosszútávú és biztos befektetésként tudunk kezelni.

- Mi miatt döntöttek úgy, hogy befektetnek a Netrisk.hu-ba? Végül is nem olyan magától értetődő, hogy egy befektetési alap épp egy biztosítási portál miatt lép be egy új ország piacára …

Kockázati tőke befektetőként már voltak ismereteink hasonló üzleti modellekkel a lengyel piacról. A cégben magában pedig különösen vonzó volt, hogy mennyire erős pozícióval rendelkeznek a magyar piacon. Emellett a biztosítói piac szerkezete is előnyös – nincsen domináns szereplő és itt sokkal jobban elterjedtek az online megoldások, mint más KKE-országban. Meglepő módon Lengyelországban, bár nagyon népszerű az internetes bankolás,  az online biztosítás-közvetítés nem az. Az erős online jelenlét olyan tényező, ami segít az üzlet gyors felfejlesztésében – és mi pontosan ezt keressük. Végül a Netrisk.hu erős EBITDA profitja és magas készpénztermelő képessége kiváló befektetési célponttá tették számunkra a céget.

- Korábbi beszélgetésünk során említette, hogy ambiciózus terveik vannak a Netrisk.hu-val kapcsolatban.

Igen, ez így van. Büszkék vagyunk rá, hogy tekintélyes tapasztalatunk van abban, hogyan lehet a nemzeti piacvezetőket regionális bajnokká tenni. Ez történt például az Invia esetében, amit néhány éve értékesítettük, miután az első számú e-utazási portállá tettük Magyarországon, Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában. Hasonló pályát járhat be a Netrisk.hu is. A saját tapasztalatunk és szaktudásunk mellett erőteljesen szeretnénk támaszkodni a Netrisk.hu menedzsmentjére, hogy létrehozzunk egy a régió többi gazdaságában is működő platformot. Tisztában vagyunk vele, hogy a biztosítási piac eltér az egyes országokban, de ugyanakkor az online diszrupciós elem mindenütt ugyanaz és előbb vagy utóbb gyors növekedésnek fog indulni.

- Hogyan szeretnék megvalósítani ezt a regionális terjeszkedést?

Elsősorban felvásárlási stratégiákra és megoldásokra gondolunk, amiben a Netrisk.hu szerez üzletrészeket. Ez a leggyorsabb út ahhoz, hogy az első helyre kerüljünk a régióban.

- A Netrisk.hu-n kívül terveznek más befektetést is a régióban?

Határozottan. További befektetési terveink vannak Magyarországon és a régióban is. Hiszünk abban, hogy megtaláljuk azokat a gyors növekedésre képes cégeket, amiket mások nem fedeznek fel. A kockázati szint hasonló, mint Nyugat-Európában vagy akár az Egyesült Államokban, ugyanakkor nagyon is reális esély van rá, hogy ezek a befektetések magasabb megtérülést fognak biztosítani.

- Hogyan jellemzné, általában milyen cégek érdeklik az MCI-t?

Mi a felvásárlás típusú üzletekre koncentrálunk – a már relatív érett cégekre, pozitív üzleti eredménnyel. Ahogy korábban is említettem, a digitális faktort keressük: vagy már most is legyen jelen, vagy legyen lehetőség a bevezetésére. Ez lehet egy technológiai fejlesztés, erős piaci pozícióval és pozitív cash-flow-val. De lehet akár egy olyan megoldás, ami valamilyen gyorsan fejlődő ökoszisztémában működik, mint amilyen pl. a fintech vagy az e-kereskedelem. Ezek mellett azok a hagyományos iparágak is érdekelnek minket, amelyek mostanában néznek szembe a digitális diszrupció kihívásaival. Ezeket aztán - a szaktudásunk segítségével - digitális üzletekké alakítjuk át.

- És milyen értékeket akar közvetíteni az MCI a magyar piac számára?

Nagyon erős értékajánlatunk van. Mi segítünk megtenni a fontos lépéseket a digitális gazdaság felé. Mivel nagyon aktív befektetők vagyunk, jelentősen felgyorsítjuk a fejlődést. Ehhez rendelkezésünkre áll a korábbi befektetéseink és sikeres exiteink során felhalmozott szaktudás és tapasztalat, a hozzáértő vállalkozókból és szakemberekből álló széles körű kapcsolati háló. Ilyet máshol nem találni a régióban.

NÉVJEGY - Krzysztof Konopiński

MCI Capital, Lengyelország


Befektetési szakember vállalkozói hozzáállással. Jelentős tapasztalat a vállalati pénzügyek, bankszektor, kockázatkezelés, pénzügyi modellezés és tranzakció-strukturálás területén. Szaktudás a pénzügyi szolgáltatások, fintech, mezőgazdaság, egészségügy és e-kereskedelem területén. Gyakorlat az üzleti folyamatok építésében, restrukturálásában és optimalizálásában. Kultúrák közötti vezetési tapasztalat.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – Gazdasági újságíró. Vállalt rádiós műsorvezetést is, több magazinnál, hetilapnál és online hírportálon is rendszeresen publikál.





Címkék: Startup, FinTech