Bognár Vera: Bő egy évtizede a Facebook még sehol sem volt!

Bognár Vera: Bő egy évtizede a Facebook még sehol sem volt!
Az alapozó képzést jelentő Digitális Mesterkurzus már most sikertörténet – állítja az IAB Oktatási Munkacsoportjának vezetője.

- Ismét Ön vezeti az IAB újjáalakult Oktatási Munkacsoportját. Mit tart az előző időszak kiemelkedő eredményének és mi az, amiben esetleg tovább kell lépni a következő ciklusban?
- Elindult a Digitális Mesterkurzus oktatás, ami mindenképpen egy sikertörténet. E képzés alapozást jelent azoknak, akik még csak most ismerkednek a digitális médiával. Egy olyan kurzust szerettünk volna letenni az asztalra, ahol a piac meghatározó szereplői adják át tudásukat a terület iránt érdeklődőknek. Már négy kurzust szerveztünk és alapvetően pozitív visszajelzéseket kaptunk. Fejlődik azonban a piac és mi is látjuk, hogy ez az oktatási mód is megújulást igényel, ezért például nem csak többnapos kurzusokban gondolkodunk, hanem már korábban elindítottunk egynapos képzéseket is, ahol egy-egy témát járunk körbe. Túl vagyunk egy E-mail kezdő és haladó, valamint egy HTML5 kurzuson, ősszel pedig következik a Programmatic. Az igények felmérése folyamatos és igyekszünk megtalálni a legjobb témákat és előadókat. Az mindenképpen újdonság, hogy szeretnénk kilépni a felsőoktatás irányába is; az ott dolgozó oktatóknak tervezünk eljuttatni olyan anyagokat, amelyeket felhasználva ők is képessé válnak a digitális világgal kapcsolatos tudás átadására. E ponton problémát látunk, mivel sok helyen – ahol azokat a marketingeseket képzik, akik vélhetően ügyfél- vagy ügynökségi oldalon megjelennek majd a piacon – nem feltétlenül kapják meg a megfelelő oktatási színvonalat a digitális média területén.

- Ezek szerint nem eléggé hatékonyak a képzések? Rosszak a tapasztalatok a végzősökkel, a friss szakmabeliekkel?
- Egy nagyon gyorsan és dinamikusan fejlődő területről beszélünk és a felsőoktatási rendszer nem feltétlenül van felkészülve a trendkövetésre. Igen, sajnos azt tapasztaljuk, hogy akik kikerülnek a felsőoktatási rendszerből, nem rendelkeznek olyan tudással, ami segítené őket gyorsan elhelyezkedni a digitális területen. Természetesen egyik ügynökség vagy ügyfél sem várhatja el, hogy mindent tudó pályakezdők lépjenek be az ajtajukon. Sajnos hiányoznak az alapvető ismeretek, kevés a tudás arról, hogy mire használható, illetve mire jó a digitális média. Nagyon gyorsan változik a piac, néhány témakörben, tematikában félévente meg kell újítani az anyagokat; adatokat frissíteni, új esettanulmányokat hozni. Senki sem kíváncsi több éves, elavult adatsorokra vagy példákra. Egy tankönyv esetében talán négy-öt év nem hoz akkora elévülést, ám a digitális világban egy-két év is nagy változásokat hozhat. Elég, ha csak arra gondolunk, hogy bő egy évtizede a Facebook szinte még „sehol sem volt”.

- Érkeznek visszajelzések azzal kapcsolatban, hogy a hallgatók milyen speciális területeket néznének meg mélyebben, ahol plusz tudást igényelnek, vagy az IAB képzése csak csomagban érhető el?
- A Mesterkurzus minden főbb digitális tematikát érintett és alapvetően az volt a terv, hogy az egyes területekkel kapcsolatos tudást egynapos kurzusokban mélyítsük el, de minden egyes alkalommal felmértük, hogy melyek azok a témák, amelyek részletesebb kibontására nagyobb igény mutatkozik.

- A hallgatók „maguktól” jönnek, vagy fel kell őket hajtani?
- Mindkét irány működik, hiszen alapvetően meghirdetjük a kurzusokat, de mivel tudott, hogy az IAB oktatási programot is szervez, ezért vannak, akik kifejezetten minket keresnek. Nem titok, hogy rajtunk kívül mások is indítanak képzéseket, viszont nekünk az a célunk, hogy az IAB-oktatás egy olyan iránymutató legyen a piacon, ami minőséget és használható tudást ad a hallgatóknak.

- Sok a kókler?
- A képzések száma gyakorlatilag végtelen és nincs felette olyan szakmai kontroll, amely segítséget adna azok számára, akik nem járatosak a területen, így nem feltétlenül tudnak megfelelő döntést hozni azzal kapcsolatban, hogy melyik a hasznos-, illetve hatékony képzés számukra. Nem igazán van információ arról sem, hogy az oktatók szakmailag és előadás-technikailag milyen szinten állnak.

- Az lenne a papírforma, hogy a piac eldönti, kimazsolázza a legjobbakat, nem?

- Alig öt-hat éve indultak ezek a típusú képzések, tehát egy viszonylag új területről van szó. Azt látjuk, hogy egyre több szereplő lép be a rendszerbe és szervez kurzusokat így nagyon nehéz megállapítani azt, hogy szakmailag melyik milyen. Az adhat segítséget, ha az érdeklődők utánanéznek az adott cégnek és vezetőjének, hogy milyen a referenciákkal, szakmai múlttal rendelkezik. Az IAB segíteni szeretne abban is, hogy összegyűjti azokat a kurzusokat, amelyeket szakmailag jónak tart.

- A digitális kompetenciák területén nem állunk jól uniós szinten. Társadalmilag kis lépésnek tűnik, de az Önök kurzusai, vagy éppen a Google ingyenes online oktatócsomagja megcélozhatja azt, hogy e területen pozitív változások álljanak be?
- Az IAB alapvetően ezt célozta meg, de az Oktatási Munkacsoport feladata az, hogy kellő számban és megfelelő tudással adjon szakembereket a piac szereplőinek. A gyors a változás miatt nagyon nehéz elegendő számú szakembert találni, például a search-szakemberek nagyon kellenének mind ügyfél-, mind ügynökségi oldalra, de ezt megoldani egyáltalán nem problémamentes feladat. Nagyon fontos lenne, hogy a képzéseken minél többen részt vegyenek, mivel nemzetközileg is versenyképes tudásra tehetnek szert azok is, akik egyáltalán nem ismerik a digitális média világát, vagy akik „csak” átképeznék magukat, esetleg a tudásukat frissítenék.

- A részvételre milyen esélye van annak, aki nem a 12. kerületben nőtt fel 10 ezer kötetes házi könyvtárral, hanem mondjuk egy 1500 fős borsodi kistelepülésen él? Vagyis mennyire nyitott a program?
- A programunk mindenki számára nyitott és középtávú terveink között szerepel, hogy OKJ-típusú oktatást is indítunk, így pályakezdők vagy munkanélküliek is tudnak majd csatlakozni. Nagy előnye a digitális területnek, hogy ahol van internetkapcsolat, ott már helyben is lehet tanulni vagy éppen munkát végezni. Hosszabb távon gondolkodunk olyan videós kurzusokban is, amelyek bárki számára elérhetőek lesznek az e-learning rendszerrel a hasznos tudás elsajátítása érdekében.

- Mérhető a képzésen való részvétel piaci értéke, annak minősége vagy hatása?
- Ez még nehéz kérdés, mert akik eddig részt vettek a kurzusokon azok nagyrészt már ebben a közegben mozognak, dolgoznak. Az első időszakban nem pályakezdőkről vagy munkanélküliekről volt szó, hanem olyan kollégákról, akiknek átképzésre volt szükségük, mert addig más médiatípussal foglalkoztak, vagy más területen dolgoztak az ügynökségnél, médiában vagy ügyfél oldalon. A motiváció is eltérő lehet, sokaknak belső késztetése és tudásvágya van, míg másokat a főnök „küld” a programba.

- Visszatérve a felsőoktatásra: milyen megállapodásaik vannak az intézményekkel?
- Ez egy új terület, most kezdtük el felmérni, hogy mely intézményben van olyan alapvető oktatás, amihez kapcsolódni tudunk. Egy szakmai együttműködés (MAKSZ) keretében jelen vagyunk a Corvinuson és a BGF-en, de az a célunk, hogy ne csak a fővárosban, hanem minden olyan főiskolán vagy egyetemen jelen legyünk, ahol van közgazdász vagy marketingképzés. Az elv pedig az, hogy ne az IAB előadói menjenek el az intézményekbe, hanem mi adjunk a helyben lévő oktatóknak olyan tananyagot prezentációkkal, feladatokkal és vizsgakérdésekkel, amit minimális önképzés után el tudnak sajátítani, majd tanítani is.

Bognár Vera

MBA & Digital Knowledge Manager – MediaCom Oktatási Munkacsoport Vezető – IAB Hungary

Vera pályafutását a telekommunikációs szektorban kezdte, nyolc éven át főként IVR és Mobil szolgáltatásokkal foglalkozott, mint a TeleMedia Interaktív Szolgáltatások marketing menedzsere. 2006-ban a Mediaedge: CIA (MEC) interaktív csapatához került és a mobil terület mellett megismerkedett az internetes média világával is. 2007 végén csatlakozott az OMD-hez, ahol olyan ügyfeleken dolgozott, mint például a Vodafone, amely mobil hirdetési felületeinek bevezetésében aktívan részt vett. Az ügyfelek teljeskörű digitális stratégiájának megalkotása mellett 2011 májusától mobile media strategist-ként a mobil hirdetési és mobil marketing terület fejlesztéséért volt felelős. 2012. áprilisában digitális vezetőként MediaCom Magyarországhoz igazolt, így a mobil területen túl újból a digitális média teljes spektrumával foglalkozik. A tervezők digitális integrációját követően új feladata a tervezők tudásának folyamatos fejlesztése mellett egy új terület, a Media Beyond Advertising szolgáltatás bevezetése lett, amely a médián túl az egész kommunikációt egy működő ökoszisztémaként vizsgálva nagy hangsúlyt helyez a megfelelő tartalmi stratégia meghatározására, előállítására és megvalósítására is. A napi szintű munkán túl néhány éve aktív szervezője a MAKSZ és az IAB által indított képzéseinek valamint 2015. januárja óta az IAB Oktatási Munkacsoportjának vezetője.


Lippai Roland

A Figyelő gazdasági hetilap Társadalom és Trend rovatának szerzője, a Figyelő Online felelős szerkesztője, blogger.