Annyit ülünk monitorok előtt, hogy egyre inkább szeretünk konferenciára járni

Annyit ülünk monitorok előtt, hogy egyre inkább szeretünk konferenciára járni
Egyre fontosabbak a személyes találkozók az üzleti életben, véli Bob Bejan, a Microsoft rendezvényekért felelős vezetője. Az informatikai vállalat rendezvényei egyre több vendéget vonzzanak. Egyre nagyobb kihívás azonban a részvevők figyelmének lekötése, amit segíthetik az új informatikai megoldások, de ezek sem tudják a legfontosabbat: az érdekes és interaktív előadók a jó rendezvények kulcsa.

- Hogyan alakította át a konferenciákat a digitalizáció? Ezeket nem tudják az online konferenciák, videó hívások is kiváltani?
- Szerintem a konferenciák népszerűbbek, mint valaha, a legkülönfélébb iparágban! És éppen a digitalizáció miatt nő az érdeklődés, mert olyan sok időt töltünk online, hogy jól esik személyesen is találkozni, az emberek számára egyre fontosabb a közösségi élmény. A Microsoftnál komoly erőforrásokat biztosítunk az élő eseményekre. Úgy gondoljuk, hogy az az idő, amit az értékesítőink, az ügyfeleink együtt eltöltenek, például egy speciális iparági konferencián, az nagyon jó befektetés.

- Mit gondol, hogy a nagy, akár sok ezer fős rendezvények, vagy a kisebb, speciális konferenciák a hatékonyabbak, népszerűbbek?
- Minden területen más és más lehet sikeres, a klasszikus marketing kérdést érdemes ezzel kapcsolatban feltenni: kik a vevőid, partnereid, és hogyan szeretnéd őket elérni? Három hét múlva lesz egy konferenciánk Las Vegasban 50 ezer résztvevővel. Annak ellenére, hogy a világ szinte minden országából és rendkívül szerteágazó gazdasági területekről érkeznek a látogatók, itt is lehet hasznos új kapcsolatokra szert tenni. A nagyszabású rendezvények kétségtelen legnagyobb hatású eleme, hogy akár több ezer ember is együtt hallgat előadásokat egy teremben. Egy fontos üzenet átadására ez egy kiváló lehetőség, gyorsan sok emberhez jut el. Emellett erőteljes hatása van a közös élménynek a részvevőkre. A kisebb, iparági rendezvényeknek is fontos szerepe van, ezeken sokkal részletesebben meg lehet nem csak a témákat, hanem egymást is ismerni.

- Hogyan épül fel egy jó konferencia programja? Ha sok jó és színvonalas előadás van egy konferencián, akkor nehéz választani, és akár úgy is érezhetik az emberek, hogy lemaradtak valamiről, ezen hogyan lehet segíteni?

- Érdemes key note előadásokkal kezdeni, amik átadják, hogy mi a fő üzenete és témája az adott konferenciának. Ezt követően érdemes a párhuzamos szekciókat kezdeni. Amit ezzel kapcsolatban elkezdtünk nemrég, az az hogy néhány alkalommal megismételjük az előadásokat, így ha valaki két egyidejű előadást szeretne megnézni, akkor van ideje bepótolni azt. A programszervezőknek kell előre felkészülniük arra, hogy mire kíváncsiak majd a résztvevők, és úgy kell a programot összeállítani, hogy egy-egy célcsoport lehetőleg mindig találjon magának érdekes előadást, de ne kelljen párhuzamos nagyon érdekes témákból választania.

- Ma már ott van az okostelefon állandóan mindenki keze ügyében, hogyan tudja egy előadó ezt megtörni és magára vonni a figyelmet?
- Az utóbbi években egyre interaktívabbaknak kell lenniük az előadásoknak. Érdemes az embereket beszéltetni, nem csak workshop-okon, de előadások során is. Ha az embereket beültetjük egy sötét szobába órákon át, az nem túl hatékony, ezért kiegészítő programokra illetve a bevonásukra is szükség van.

Bob Bejan az UNICEO "Leading events to the Future" nemzetközi konferenciájára érkezett Budapestre. A konferenciáról bővebb információt itt található.

- Egyre több olyan applikáció van, amikkel be lehet vonni a közönséget, ezekről mit gondol? Ezek nem csak elvonják a figyelmet a beszélőről az okostelefonra?
- Részben ez így van, de ha már úgyis mindenki kezében ott van a számítógép vagy más eszköz, akkor jobb ha az előadáshoz kapcsolódóan használja. A Power Pointban például már van lehetőség arra, hogy élőben megjelenítse az élő fordítását az elhangzó beszédnek, előadásnak. Egyelőre 18 nyelvre érhető ez el, de 45 további nyelvvel hamarosan bővülni fog. Nemzetközi konferenciákon így mindenki az anyanyelvén követheti az előadást, míg tolmáccsal csak néhány nyelv tehető elérhetővé általában. Jó megoldásnak tartom a hallgatókat szavaztatni, mert így az előadó is tudhatja, hogy például mennyire ért a hallgatósága az adott témához, vagy éppen milyen területet kellene részletsebben bemutatnia. Másrészt játékosabbá is tehetők így az előadások, ami hatékonyan vonzza be a hallgatóságot.

- Milyen gyakran érdemes konferenciákat tartani?

- Nem szabad túl sűrűn, nekünk például figyelembe kell venni, hogy az ügyfeleink milyen gyakran tudnak erre időt szakítani. Az elmúlt 4-5 évben ezért felülvizsgáltuk a konferenciáinkat, és több nagy eseményt is összevontunk. Korábban nagyjából 20 zászlóshajó eseményünk volt évente, ma már csak 4 globális rendezvényt szervezünk. Szerintem nagyon jó döntést hoztunk, ráadásul hiába kevesebb esemény van, összességében ezekre többen jönnek el!

- Milyen különbség van az ingyenes és a fizetős események hatékonysága között?

- Mindkét típusú konferenciánk van, ha pénzt kérünk az emberektől, akkor mindenképpen jelentős értéket kell adnunk nekik. Technológiai vállalatként számos újdonságról tudunk például beszámolni, de több eseményt azzal kötünk össze, hogy tanúsítványt is szerezhetnek a részvevők. Új termékeknél szoktunk inkább ingyenes eseményeket tartani, mert ezek esetében még nem tudják az emberek, hogy miről is van szó, és hogy megéri-e nekik ezzel a témával foglalkozni.

- Ki a jó előadó, a profik, akik sokszor már főállásként űzik ezt, vagy inkább érdemes lehet a szakmájukhoz értő szakembereket felkészíteni egy előadásra?

- A kihívás abban áll, hogy a vendégek egy magas színvonalú előadást szeretnének látni, ezért nagyon fontos az előadói képesség. Hitelesebb lehet, ha egy szakértő ad elő, csak őket meg kell tanítani, hogy érdekesen tudjanak előadni. Szervezőként a legnagyobb kihívás, hogy mi szeretnénk a legjobb szakértőket összeválogatni, de nem mindenki alkalmas erre. Sokszor hatékonyabb, ha a szakértőket egy fórumbeszélgetésre hívjuk el, írott vagy videóinterjút adnak.

- Milyen konferenciák érdekesek a Micrsofotnak, amin részt vesznek?

- Nyolc iparágat jelöltünk ki, amik a legfontosabbak számunkra, ezeknek a globális rendezvényeire megyünk el kiemelt részvevőként. Emellett van néhány tucat olyan szakmai konferencia, ahol kiemelt partnerként jelenünk meg. Augusztus kivételével szinte egész évben úton vagyok, így már tele van a naptárunk szinte az egész évre.

- Nem sokat változott a prezentációk formája az elmúlt évtizedekben, a Prezi hozott újdonságot ezen a téren. Várhatók új technolódiai megoldások?

- Amióta a Surface tabletemet használom, azóta kézzel rajzolt előadásokat készítek digitális tollal. Előszer azt gondoltam, hogy nem fog tetszeni az egyszerű, a storyeboardra emlékeztető prezentáció, de pont hogy nagyon tetszik az embereknek. Mindig lehet tehát új formákat találni, és a Power Point is egyre több lehetőséget kínál.

NÉVJEGY
A University of the Pacific-on színház szakon szerzett diplomát. Kreatív tanácsadóként kezdett dolgozni marketing, reklám és rendezvény ügynökségek számára. Több filmforgatókönyvet is írt, többek között a Tini Nindzsa Teknőcök rajzfilmsorozatot. A filmiparban az Interfilm ügyvezetőjeként a Warner Bros. kreatív fejlesztésekért felelős ügyvezetőigazgató-helyetteseként is dolgozott. 1996 óta dolgozik a Microsoftnál, néhány megszakítással: két éven át az MSLGROUP átalakításán dolgozott Párizsban. 2016 óta a Microsoft rendezvényeiért, marketing közösségérét, és a produkcióért felelős.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

Bucsky Péter