A panyizsuzsi az élő példa rá, hogy a semmiből is föl lehet építeni egy vállalkozást

A panyizsuzsi az élő példa rá, hogy a semmiből is föl lehet építeni egy vállalkozást
Az azonnali profittal szemben a hosszútávon való gondolkodásban és befektetésben hisz Panyi Zsuzsi iparművész, aki napjainkra sikeres vállalkozást épített föl. A négygyerekes családanya szinte a semmiből indulva tíz év alatt építette föl a népszerű panyizsuzsi márkát, jól kihasználva az online marketing és a közösségi média adta lehetőségeket. S vajon mit javasol Panyi Zsuzsi azoknak, akik ugyan a saját lábukra állnának, de mégis hezitálnak? Interjú Panyi Zsuzsival.

- Egy cipősdoboz, egy üvegvágó és néhány ezer forint – ennyiből épített volt tíz év alatt egy sikeres vállalkozást. Mi a receptje?
- Nagyon sokáig minden bevételt és profitot visszaforgattam a vállalkozásba, emellett mindig arra figyeltem, hogy mi az a következő lépés, amit meg kell tennem azért, hogy előrébb jussak.

- Ezek a nagyívű folyamatok, de a munka hogyan nézett ki a hétköznapokban?
- Elsőkörben én csináltam mindent: a weboldalt, a logót, illetve a marketinget is.

- Négygyerekes édesanyaként hogyan jutott minderre ideje és energiája?
- Akkor dolgoztam, amikor a gyerekek aludtak, illetve mivel először hobbiról volt szó, maga a vállalkozás is kevés időt igényelt. Ahogy a gyerekek nagyobbak lettek – s elkerültek a családi napközibe óvodába, majd iskolába – úgy volt egyre több időm a panyizsuzsival foglalkozni. Ahogy nőttek a gyerekeim, úgy nőtt a vállalkozásom is.

- Volt más jellegű segítsége?
- Állandó – például nagymamai – segítségem nem volt. A negyedik gyerek után került hozzánk egy dada.


- Az látszik, hogy nagy hangsúlyt fektet az online jelenlétre és a marketingre.
- A panyizsuzsi eleve azért indult online, mert nagyon kötöttek voltak a mindennapjaim a gyerekek miatt, így nem volt lehetőségem partnerekkel, viszonteladókkal tárgyalni – az online pedig adja az otthoni munkavégzés lehetőségét. Az online marketing alapjait első körben autodidakta módon sajátítottam el, majd amikor láttam, hogy ebben mekkora lehetőségek rejlenek, online marketing szakon is szereztem egy másoddiplomát. Akkoriban a munkaügyi központtól kaptam támogatást egy önálló vállalkozás elindításához, így volt négyszázezer forint tőkém és arra gondoltam, hogy megkeresek egy online szakértőt, ám közben rájöttem, hogy ebből az összegből ugyan ki lehet hozni egy nagyobb kampányt, de ha az lefut, vége is a történetnek. Ezért döntöttem amellett, hogy inkább tanulok; az a döntés a vállalkozásomat tekintve az egyik legjobb anyagi befektetésem volt.

- Befektetés a jövőbe.
- Abszolút és ennek azt gondolom, hogy üzenetértéke is van. Sokan úgy gondolják, hogy elindítják a vállalkozásukat, majd egy félév múlva veszik ki pénzüket. Én inkább befektetéspárti vagyok, ami valóban hosszabb idő után térül meg. A megszerzett tudásomat pedig – miközben ma már a Langmár Kommunikáció végzi a marketinggel kapcsolatos feladatokat – a mai napig tudom hasznosítani. El tudom mondani, hogy mit szeretnék, ismerem a lehetőségeket, tovább tudom gondolni az ötleteket.

- Vállalkozó típus? Hiszen sokaknak akkor sem jön össze a siker, ha minden eszköz a rendelkezésükre áll. Ehhez kell egy bizonyos típusú személyiség is.
- Igen, bár inkább proaktív vagyok, aki úgy megy neki a problémáknak, hogy „meg fogom oldani őket”. Amikor azt kérdezik tőlem, hogy mi a panyizsuzsi titka, azt szoktam mondani, hogy keményen kell dolgozni s fontos a folyamatos tanulás, különösen az online marketing területén, ahol hónapról hónapra változnak a trendek és folyamatosan módosítani kell a stratégián. A kezdetekkor még a mára megszűnt iWiW-en adtam hírt a blogomról… ha anno leragadok ott, akkor ma sehol sem tartanék.

- Az építkezés folyamatában és a vállalkozás sikerében mekkora szerepet játszottak a közösségi média adta lehetőségek?
- Óriási szerepe volt, hiszen ahogy említettem, az egész vállalkozás online indult, a kötöttségeim miatt csak otthonról, illetve hétvégén tudtam dolgozni – kezelni a weboldalamat, írni a blogomat. A mi korábban hátrányt jelentett, az mára a vállalkozás előnyévé vált.

- Többezeres követőtábora van a Facebookon és az Instagramon is. Melyik platformot részesíti előnyben? Az ékszerek és a divat világában mozog, feltételezem, az Instagram a menőbb.
- A napokban értem el a hatezeres követőtábor az Instagramon. Régebben jobban koncentráltam a Facebookra, de az oldalt érintő sok változás miatt sokan – főleg a céges felhasználók – sorra az Instagramon kötnek ki. Az kérdéses lehet, hogy az Instagram esetében – ahol nincs lehetőség átlinkelésre, bár hamarosan a webáruházak számára ez is elindul – hogyan lesz konverzió, de tudatosan, jó stratégiával onnan is lehet vásárlókat szerezni. Számomra is az Instagram a fő prioritás.

- Ön kezeli a profiljait?
- Mivel személyes márkáról van szó, én kezelem a közösségi oldalaimat.

- Ha jól tudom, indítanak egy Instagram képzést is. Erről mit kell tudnunk? Többről van szó, mint egy fotó feltöltéséről, igaz?
- Ma már nem elég csak jelen lenni az Instagramon ahhoz, hogy rátaláljanak az iparművész, kézműves alkotásokra. Rendszeres és minőségi tartalomra van szükség. Ezért az elmúlt hónapokban azon dolgoztam, hogy felújítsam a 2016 óta futó Instagram képzésemet. Ez az a képzés ami minden olyan vállalkozás számára elengedhetetlen, akinek fizikai, fotózható terméke van és az Instagramról szeretne vásárlókat. A képzés két részből áll, melyekre külön-külön is lehet jelentkezni. Az egyik a tartalomgyártásról szól, míg a másik az Instagram marketingről. A képzés egy online felületen, úgynevezett online tanteremben és nem "fizikai" helyszínen zajlik. Azaz, bárhol, bármikor tanulhatnak résztvevők, ahol van laptop és internet kapcsolat.

- A Mákgubó projekt miről szól és miért tartotta fontosnak elindítani?

- Nagyon sok iparművész és kézművel kérdezte tőlem, hogy hogyan is fejlesztettem, hogyan működtetem a vállalkozásom. Ahogy említettem, ebbe nagyon sok időt és energiát fektettem, s most a Mákgubón keresztül segítek másoknak abban, hogy úgy legyenek sikeresek, hogy közben megőrzik az alkotói szabadságukat is. Az alkotóknak az okoz nehézséget, hogy amikor a befektető megmondja, hogy milyen terméket szeretne, akkor az már nem az ő személyes döntése az alkotásról.

- Sikeres emberként mit javasol azoknak, akik érzik ugyan, hogy ki kellene lépni a szabványosított munka rendszeréből, saját lábra kellene állniuk, de mégis hezitálnak?
- Nem kell a tökéletes pillanatra várni, vagy arra, hogy mindent tudásunk meglegyen, minden lehetőség adottá váljon. Egyszerűen el kell kezdeni.

- Hogyan látja önmagát öt-tíz év múlva? Hová szeretne tovább fejlődni?
- Elősorban rövidtávú célokat tűzök ki, mert számomra a gyerekeim és a családom a prioritás, viszont ahogy nőnek, egyre több időm szabadul fel arra is, hogy a vállalkozásban a megvalósítsam a saját céljaimat. Nem török világmárkára, sokkal inkább egy kényelmes, élhető, jól működő életet szeretnék megtámogatni a két vállalkozásommal.

- Gondolkodásában, az életre hívott márkában benne van az emberközeliég?
- Benne van az is, ez a névválasztásból is látszik. Ezért tartom fontosnak és hitelesnek, hogy én magam posztolok az oldalaimra, professzionális fotók használata helyett magam készítem el képeket is. Így tudom megtartani ennek a személyes márkának a személyes hangját. A panyizsuzsi ékszerek esetében fontos szerepe van az egyediségnek; ha legyártok ötszázezer darabot belőlük, akkor éppen az egyediség vész el.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Lippai Roland

Life- és karriercoach, coaching szemléletű tanácsadó, freelancer újságíró/szerkesztő. Coachként – ahogy fogalmaz – „amikor alacsony fordulatszámra esik, vagy akár le is áll az a bizonyos belső motor …