A helyi igényektől függenek a benzinkút-fejlesztések

A helyi igényektől függenek a benzinkút-fejlesztések
A helyi igények döntik el, hogy kávézóra vagy szupermarketre fog inkább hasonlítani a MOL töltőállomása. Orosz András, a MOL Magyarország kiskereskedelmi vezetője szerint Magyarországon már elérte a hálózat az optimális méretet, de a kutak folyamatos fejlesztése és átalakítása nem áll meg.

 

Orosz Andrással az idei Internet Hungary konferencián szeptember 26-27-én találkozhatnak.

Előadásának címe: Reklám-márka -  Mindig van egy út (megoldás) a vásárlóhoz.

 

- Mennyire érezhető a gazdasági növekedés a kúthálózatoknál? Az üzemanyag értékesítés vagy a shopok forgalma emelkedik jobban?
- A makrogazdasági folyamatok, főként a kiskereskedelmi fogyasztás bővülése nagyon is érezhető a MOL hálózatánál. Az átlagosnál is jobban bővül az üzemanyag értékesítés. A válságot követően az emberek igyekeztek minél inkább visszafogni az utazást és az autózást, de ennek már vége, jóval a gazdasági növekedés felett nő az üzemanyagok iránti kereslet. A keresletnövekedésben annak is fontos szerepe van, hogy a jelenlegi 50 dollár körüli kőolaj ár alacsonynak számít, ez is növeli a keresletet. A töltőállomásokon megtalálható shopok forgalma szintén nőtt az elmúlt években. Míg 2013-ban a töltőállomások üzemanyagon kívüli eladásainak hozzájárulása a MOL-csoport nyereségnövekedéshez 2% százalék volt, addig 2015-ben a Fresh Corner koncepció bevezetését követően ez a szám már 24%-ra emelkedett és azóta is folyamatosan emelkedik.

- És nem okoz gondot, hogy a szigorodó környezetvédelmi normák miatt egyre kisebbek a motorok, egyre csökken a fogyasztás?
- Fontos és jó dolog ez a környezetvédelem szempontjából, de ennek jelenleg még nincs hatása az üzemanyag értékesítésre. A gazdasági növekedés miatt dinamikusan növekszik az üzemanyag értékesítésünk, a csökkenő átlagfogyasztás ezt nem befolyásolja. Hosszú távon már jóval nagyobb szerepe lehet ennek, ahogy a hibrid motorok terjedésének is, illetve még hosszabb időtávban az elektromos autózás térnyerésének is. Erre azonban fel vagyunk készülve, a MOL 2030-ig szóló stratégiája számol ezekkel a folyamatokkal. A megvalósításban is jó úton haladunk, hiszen az E.ON-csoporttal közösen uniós támogatást nyertünk egy csaknem 19 millió euró értékű, 150 kilométer sűrűségű, univerzális elektromos villámtöltő-hálózat kialakítását célzó projektre.

- Hogyan lehet reagálni a változásokra, miben lesz más a jövőben a töltőállomások szerepe? Úgy képzelhetjük el, mint egy Amazon átvételi pont, egy Starbucks és egy szupermarket keverékét?
- Az elmúlt időszak alapján az a tapasztalatunk, hogy a töltőállomásoknál tankolók számára egyre fontosabb, hogy milyen kiegészítő szolgáltatásokat találnak az egységekben. A bevételünk egyre nagyobb része nem az üzemanyag értékesítésből keletkezik, és ez a trend folytatódni fog. Éppen ezért arra törekszünk, hogy az úton lévőknek a lehető legszélesebb szolgáltatás és termékportfóliót kínáljuk, amit folyamatosan megújítunk. Állandóan keressük azokat a lehetőségeket, amelyekre a fogyasztóknak szükségük van. De nemcsak a meglévő igényeket elégítjük ki, hanem trendteremtőként igyekszünk olyan innovációkkal élni, amelyek az egész iparágban egyediek. Új szolgáltatásokat, új ötleteket vezetünk be, kutatásainkra támaszkodva megpróbáljuk kitalálni ügyfeleink jövőbeni igényeit.  És valóban nem állunk messze a valóságtól, ha a jövő töltőállomásait egy kávézó, egy internetes átvételi pont és egy szupermarket összességeként írjuk le.

- És hol fér majd el mindez, akár meg is nőhetnek, „plázásodhatnak” a kutak?
- Már ma is megfigyelhető, hogy sok töltőállomás jóval nagyobb alapterületű, mint a korábban megszokottak. Nem lesz azonban minden kútból jóval nagyobb egység, ezt csak az egyedi és helyi igények alapján lehet meghatározni.

- Hamarosan befejezik az Agip kútjainak átépítését, van még tér a hazai bővülésre, vagy inkább külföldre koncentrálnak?
- Úgy gondolom, hogy az integráció lezárásával itthon elérjük azt az optimális méretet és földrajzi elérését, ami már optimálisnak tekinthető. Mindegy, hogy mely pontján állsz Magyarországnak, fél órán belül biztos, hogy ott van valahol egy MOL kút. Ezt senki nem mondhatja el magáról, csak mi. A régió országaiban ugyanakkor eltérő a piaci jelenlétünk, így minden egyes országban más-más stratégiát kell követnünk a jövőbeli növekedéssel kapcsolatban.

- Németországban az Aral ezer töltőállomásán nyit boltokat a REWE kiskereskedelmi lánc, a kutakat akár egyszerűen ingatlan hasznosítási szemlélettel is ki lehetne adni?
- Vannak, akik az együttműködésben látják a jövőt. Mi a MOL-nál hiszünk a saját márkánkban, a saját felépített szolgáltatásaink sikerében. Kifejezetten büszke vagyok arra, hogy bármely Fresh Corner kávé kínálata fel tudja venni a versenyt bármely kiváló kávézó kínálatával akár egy vakteszten is. Úgy gondolom, hogy érdemes ilyen fejlesztésekbe invesztálni, a saját brand erősítésére koncentrálunk.

- Mennyire jelentősek az eltérések a régió országaiban? Lehet ugyanazt a koncepciót alkalmazni az Adriától a Fekete-tengerig?
- Nagyon fontos, hogy a MOL-csoport közel 2000, a régió 11 országában megtalálható, 8 márkanév alatt elérhető töltőállomásának már csak negyede van Magyarországon. A MOL brand mellett a Slovnaft és az INA is jól bejáratot márka, és ezek más-más helyi igényeket szolgálnak ki. Alapvetően ugyanazt a koncepciót valósítjuk meg a régió egyes országaiban, de előfordulhatnak lokális különbségek. Olyan apróságokra is lehet itt gondolni, hogy egy-egy terméknek mekkora a kiszerelése. Ugyanakkor a MOL-csoport saját koncepciója alapján kialakított Fresh Corner üzleteket minden országában ugyanazzal a márkanévvel vezettük be, így  ma már a régió 7 országában, mintegy 335 töltőállomáson találkozhatnak a fogyasztók Fresh Cornerekkel. A koncepciót 2018-ra már több, mint 700 értékesítési pontra kívánjuk kiterjeszteni a régióban. Régiós jelenlétünkből és a több mint 10 milliós fogyasztó bázisunkból adódóan  pedig elmondhatjuk, hogy az innovációk és ötletek nem csak Magyarországról jöhetnek, nyitottak vagyunk bármelyik országból új ötletek befogadására és azok helyi igények szerinti adaptálására is.

- Rohamosan terjedtek el a diszkont élelmiszerláncok egész Európában, az egységes kínálat, olcsó árak a töltőállomások estében is lehet járható út?
- Mi másként állunk a kérdéshez: nem teljesen ugyanolyan kutakat szeretnénk mindenhova építeni, hanem a helyi igényeket szeretnénk kielégíteni. Ami egy nagyvárosi bevezető út mellett sikeresen működik, az egy kisebb falu töltőállomásán nem feltétlenül válik be. Sokkal inkább a fogyasztókra szabott megoldásokban kell gondolkoznunk, ha azt akarjuk, hogy mi legyünk a vásárlók első számú választása. Van ahol arra van szükség, hogy minél inkább élelmiszerboltként működjön egy töltőállomás, máshol az interneten megrendelt áruk átvétele a legfontosabb. A mi versenyelőnyünket és értékünket leginkább abban látom, hogy meg tudjuk találni ezeket a specifikus igényeket, és megoldást tudunk kínálni rájuk.

- Az utóbbi időben mintha csökkent volna a kisebb élelmiszerüzletek száma Magyarországon, ezek szerepét is átvehetik a kutak?
- A hiper- és szupermarketek mellett szükség van olyan boltokra, ahol kisebb, mindennapi bevásárlásokat lehet gyorsan és kényelmesen elintézni, mégis magas színvonalon. Ezt az igényt próbáljuk kielégíteni a töltőállomásokon található Fresh Corner üzletek széles választékával.

- Magyarországon egyelőre még csak kevés cég foglalkozik kiskereskedelmi házhozszállítással, ez nem lehet az Önök számára is érdekes terület?
- Folyamatosan nyomon kell követni a vevői igényeket, és nem csak a meglévő szolgáltatásokkal kapcsolatban. Mi is így teszünk, így a házhozszállítás és az interneten vásárolt áruk átvétele is olyan kiemelten keresett szolgáltatások, amelyekre érdemes odafigyelni. Így például a töltőállomásokon elérhető átvételi pontok, könnyű és egyszerű megközelíthetőségükből adódóan megkönnyíthetik a vásárlók életét.

- Nemrégiben kutya- és háziállat-baráttá tették a töltőállomásokat - ez minden országban, vagy csak Magyarországon történt meg, és milyenek a visszajelzések? Például értékesítésben is látható-e a pozitív hatás a háziállatokhoz kapcsolódó termékeknél?
- A célunk nem kifejezetten az értékesítés növelése volt, a MOL felelős vállalatként nemcsak az úton lévők kiszolgálását tűzte zászlajára, de az utazóközönség figyelmét is szeretné felhívni a felelős állattartásra. Éppen ezért a nyári hőségben eléggé adta magát a lehetőség, hogy a mintegy 450 hazai töltőállomásunkat és légkondicionált tiszta shopjait is megnyissuk a családok négylábú kedvencei előtt is. A kezdeményezés részeként a vásárlóknak többé nem kell a töltőállomásokon az autóban hagyni a házi kedvenceket, ha utazásaik során megállnak, hogy felfrissüljenek.

- Az utóbbi időszakban nem kaptunk hírt új étterem nyitásáról, ez már nem olyan fontos terület?
- A Marché-val sikeres az együttműködésünk több országban is. Az utazók egyre igényesebbek az ételekkel kapcsolatban, és nem hajlandóak kompromisszumokat kötni. A gyorsaság mellett a minőségnek és a frissességnek egyre nagyobb szerepe lesz a jövőben is, és reményem szerint hamarosan meglepetésekkel szolgálhatok ezzel kapcsolatos szolgáltatásaink fejlesztésével kapcsolatban is.

BEMUTATKOZÁS

dr. Orosz András
– Jogász és közgazdász.
– Karrierjét a bankszektorban kezdte: közel húsz évig különböző üzleti divíziók vezetőjeként dolgozott mind vállalati mind lakossági területen.
– Hosszú évekig volt a K&H Bank marketing ügyvezető igazgatója.
– 2013 és 2016 között a Tesco országos marketing vezetőjeként dolgozott.
– 2016-tól a MOL Magyarország Kiskereskedelmi területének a vezetője.

 

 

Orosz András - MOL Magyarország Kiskereskedelmi területének vezetője

Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – A Figyelő gazdasági hetilap újságírójaként dolgozott 2007 és 2017 között, gazdasági, kutatás-fejlesztési, innovációs és startup témákkal foglalkozik. Vállalt ...