A gépek, mint ügyfelek – Interjú Király Istvánnal, a Vodafone Vállalati Szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettesével

A gépek, mint ügyfelek – Interjú Király Istvánnal, a Vodafone Vállalati Szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettesével
Nem a technológiát magyarázzuk el, hanem az értelmét – foglalja össze röviden Király István a Vodafone új iparágakat és üzleti modelleket létrehozó M2M (machine to machine) stratégiáját. Az innováció hatására az élet minden területe átalakul, ami óriási lehetőségeket jelent a cégeknek, hatalmas változást a magánembereknek, és némi – talán csak átmeneti – bizonytalanságot a munkavállalóknak.

Király István az Internet Hungary 2014 konferencián október 14-én kedden az A teremben tartja előadását 11:25-tól. Az előadás címe: Út egy okosabb világ felé. Miért kell értenünk a gépek nyelvén?

– Milyen korábbi tapasztalatait, eredményeit tudja hasznosítani új pozíciójában?

– Azok közé tartozom, akik már sokat láttak a telekommunikációs-kommunikációs univerzumból, de ne felejtsük el, ez az iparág pont arról szól, hogy pörög, fejlődik, nonstop megújul. A Vodafone pedig különösen élen jár az innovációban, a fáradhatatlanul új megközelítésekben. Éppen ezért a mostani pozíciómban sem a régi rutinokra és korábbi sikereimre építek, hanem számítva a csapatom kreativitására és tudására, nem csupán kiaknázzuk a vállalati piacban rejlő lehetőségeket, de építeni, fejleszteni is szeretnénk tovább ezt a piacot.

– Mit tekint a legfontosabb céljának a következő évekre?

– El lennék keseredve, ha évekre előre tervezhető lenne ez a szektor. Nekünk nem lépést tartanunk kell ezzel a nem mindennapi fejlődéssel, hanem élen járni a megoldásokban. Az elmúlt két évtizedben töltött iparági és szakmai értelemben is vett tapasztalatommal szeretnék ehhez a fejlődéshez minél többet hozzátenni, mindezt úgy, hogy semmiképp ne a sokat emlegetett bravúros technológia, hanem kizárólag az ügyfél maradjon mindvégig a középpontban. Az Internet Hungary például egy kiváló terepnek tűnik arra, hogy mutassunk valamit ebből az új nagyvállalati filozófiából, mintegy ízelítőként.

– Az M2M-et, azaz a gépek közötti kommunikációt, a világ harmadik ipari forradalmának tartják, mégis egyelőre kevesen tudják, pontosan mit is takar. Be tudná mutatni röviden?

– A jó hír az, hogy az M2M megoldások és alkalmazások már évek óta jelen vannak az életünkben anélkül, hogy a legtöbben tudnánk róla. Az M2M ötletek praktikusak és megjelenési számuk szó szerint végtelen. Minden egyszerű gépből 'okosgép' válhat! Úgy kell elképzelnünk, hogy a sim-kártyás gépek között emberi közreműködés nélkül zajlik az adatok kommunikációja. Folyamatokat automatizálnak, egyszerűsítenek le vagy gyorsítanak fel, ezáltal számunkra a biztonságot és kényelmet nyújtanak. Az élet szinte bármely területén fel lehet ezeket használni az egészségügytől kezdve a logisztikán át mondjuk a lakásunk, irodánk üzemeletetéséig. A mi dolgunk az, hogy ne a technológiát magyarázzuk el a cégeknek és a felhasználóknak, hanem az értelmét.

– A Vodafone úttörő szerepet tölt be az M2M elterjesztésében, milyen lehetőségeket tartogat a cég számára ez az automatizáció?

– A potenciális 'ügyfélként' elérhető 60 milliárd gép elég nagy lehetőségnek tűnik, emellett, ha ennyi eszköz elkezdi ontani magából az információt, és azt az ember elkezdi kielemezni és a szolgálatába állítani, akkor óriási változások mehetnek végbe. Iparágakat, üzleti modelleket alakítunk át és hozunk létre, mindezt úgy, hogy életszerű helyzetekre nyújtunk megoldásokat az ügyfeleinknek, például segíteni tudunk csökkenteni az energiaköltségeiket, meggátolni a káreseményeket, új értékesítési módokat alkotunk, azaz megoldjuk a lehetetlennek tűnő egyenletet: költséget csökkentünk és bevételt hozunk. Nincs ma ennél jobb ajánlat a piacon.

– A remek lehetőségek ellenére az M2M kihívást is jelent a telekommunikációban. Hogyan lesz képes a telekommunikációs szektor megbirkózni a várható kihívásokkal?

– Mindenki másképpen oldja meg a feladatát, az igazi kérdés mégis inkább az, hogy az értékláncból ki mekkora szeletet tud kihasítani. De talán még ennél is érdekesebb azt feszegetni, hogy mi, felhasználók felkészültünk-e erre a sok változásra? Mert az életünk biztosan megváltozik, ha akarjuk, ha nem. Az M2M megoldások akár 10-szeresére gyorsíthatnak fel folyamatokat, miközben felére csökkentik a költségeket, új ágazatok és cégek jönnek létre, átrendeződik az egész piac és vele együtt a mindennapjaink. A mi gyerekeink már nem biztos hogy érteni fogják, mi miért járunk annak idején a közértbe sajtot venni, amikor szerintük azt a hűtő rendeli.

– A jelenséget körülölelő automatizmus hatására hogyan változik Ön szerint a dogozók feladatrendszere? Munkát teremt vagy munkahelyeket von el az M2M? Milyen veszélyek fenyegetik az M2M elterjedését?

– A gépek internetére épülő megoldások valóban egyszerűsíthetik az életünket, és bizonyos munkafolyamatokhoz most úgy tűnik, kevesebb emberi erőforrásra lesz szükség. Azonban ne felejtsük el, hogy a rengeteg adat mit sem ér, ha azokat nem elemezzük, értelmezzük vagy épp alakítjuk át újabb megoldássá. Vagyis sokkal valószínűbbnek tűnik az a jövőkép, amikor az M2M megoldásokkal párhuzamosan új üzleti folyamatok fognak megnyílni – olyanok, amelyekkel eddig nem számoltunk, vagyis a sok változás akár munkahely teremtő hatású is lehet.