547 ezer rajongó és a márkaépítés – interjú Zalai Ágnessel, a NoSalty vezetőjével.

547 ezer rajongó és a márkaépítés – interjú Zalai Ágnessel, a NoSalty vezetőjével.
Nem is érdemes a Facebook és a Google által teremtett kitettség ellen harcolni, a márkaépítéssel ugyanis mindezt javunkra fordíthatjuk – állítja határozottan Zalai Ágnes, az ismert NoSalty receptgyűjtő honlapot üzemeltető cég, a Nosalty Zrt. vezérigazgatója. Az új reklám-elhelyezési és kereskedelmi lehetőségeket bátran kipróbáló website vezetője kendőzetlenül mesélt nekünk az olvasóközösségük aktivitásáról, a webshop kihívásairól és a hirdetési piaci tapasztalatairól.

Zalai Ágnessel az Internet Hungary 2014 rendezvényen két alkalommal találkozhattak. Ágnes október 14-én, kedden 12.05-től a „Ki miért csinálja” című kerekasztal beszélgetésen vett részt, illetve 14.20-tól a C teremben „Látogatottság vs. megosztások száma. Melyikre gyúrjunk az üzleti siker érdekében?” címmel tart előadást is.

– Mióta létezik a NoSalty és mióta a csapat tagja?

– 2008 májusában indult az oldal, én 2009 októberében csatlakoztam a csapathoz. A NoSalty jelenleg Magyarország piacvezető receptoldala, a női oldalak között is az élmezőnyben helyezkedünk el, karácsonykor pedig a három legnézettebb magyar női weboldal között vagyunk. A NoSalty kontrollált közösségi tartalmat ad strukturált formában. Az összes felhasználó szabadon elérhet minden tartalmat. 2012 májusában váltunk piacvezetővé, mára napi 130 ezer, havi szinten pedig több mint 1 millió látogatóval működünk.

– Ezek szerint olvasóik döntő többsége nő? Ezen belül melyik korosztály keresi Önöket és milyen aktivitást mutatnak?

– 2011 óta eleve több a nő az interneten, mint férfi, úgyhogy ebben semmi szokatlan nincs. Minket a harminc feletti nők keresnek meg, és az ő közösségük nagyon aktív a közösségi oldalakon – legalábbis nekünk ez a tapasztalatunk. A megosztás gazdaságában az emberek a tudásukat is megosztják, ezzel időt és energiát spórolnak meg a többieknek. A Facebookon nekünk több mint 540 ezer aktív rajongónk van, nagyrészük már korábban is, még a honlapon sokat kommentelt. A legtöbb médium félt attól, hogy a közösségi szájtok miatt csökken az olvasottságuk, nekünk azonban ezzel teljesen ellentétes a tapasztalatunk. Ma háromféleképpen lehet megosztani: a legerősebb, ha egy cikket vagy receptet a honlapon like-olnak, megosztanak. Ezt követi egy Facebook-poszt megosztása, a leggyengébb pedig egy Facebook-poszt like-ja. Létezik egy verseny az emberek között, hogy ki tud jobb tartalmat megosztani – relevánsabb, aktuálisabb, különlegesebb tartalmat. Eközben a megosztással digitális lenyomatot is képezünk magunkról. A honlapoknak ez azért fontos, mert a megosztott cikkekre jobban hajlandók rákattintani a netezők a megosztó iránti bizalom miatt.

– Vagyis a korosztály aktivitása lineárisan átkonvertálható bevételnövelő hatássá?

– Minél többen megosztanak egy posztot, annál több egyedi látogató jön az oldalra, annál szebbek a számok, amiket a hirdetőknek eladhat egy honlap, emiatt természetesen igen. A kérdés azonban önmagában ellentmondásos, mert a direkt olvasottság mértéke folyamatosan csökken. Más értelmezésben egyre nagyobb a kitettség a Google és a Facebook felől. Ezzel meg kell tanulni együtt élni – a NoSalty-n például az olvasók több mint fele célzottan egy receptre érkezik. Viszont a keresőmotorok találati listáján van választási lehetőség, és ott arra a márkára kattintanak, amit ismernek. Ezért fogtunk bele a nagyon aktív márkaépítésbe, és részben ennek köszönhetően lettünk piacvezetők.

– Van arra törekvés, hogy több látogató jöjjön a főoldalra?

– Nincs. Mi arra törekszünk, hogy a márkát minél jobban megismerjék. A márkaismertség hozhat főoldali látogatókat, de a nyitólap ma már mindenkinél a Google vagy a Facebook. Az utóbbival kezded a napot, kiváltja a keresőoldalakat vagy linkgyűjtő oldalakat is. Ezzel a jelenséggel nem érdemes szembeszállni, meg kell tanulni együtt élni vele.

– Mint női oldal elsősorban nőknek szóló hirdetéseik vannak?

– Mi már két éve önállóan értékesítjük a felületeinket, ennek minden nyűgével együtt is megéri. A helyzetünk abból a szempontból nem könnyű, hogy az élelmiszeripari cégek csak a reklámkiadásaik 2%-át költik el az interneten – a neten is hirdetők döntő része meg is jelenik a NoSalty.hu-n. Nézzük meg FMCG-reklámokból milyen dömping van a tévében, ehhez képest mennyit látunk belőlük az interneten? Számunkra az előremenekülés az volt, hogy nemcsak receptekkel foglalkozunk, hanem belevágtunk a tartalomszerkesztésbe. Elindítottunk három rovatot, és létrehoztuk az ország legnagyobb publikus tápanyag- és kalóriabázisát a 45 ezer receptünkre.

– A tartalomszerkesztésre azért volt szükség, hogy PR-cikkeket is tudjanak értékesíteni? Állítólag az lehet a tartalomszolgáltatók menekülőútja az egyre zajosabb interneten.

– Értékesítünk ilyet is, egyre többet, olvasóink számára érdekes, releváns tartalmat nyújtva. Voltak már mindenféle megrendelőink, még autós hirdető is. Azt látjuk, hogy a főzés, a táplálkozás az élet számtalan területével kapcsolatban áll, mi pedig igyekszünk olyanokról írni, ami tényleg informatív. Próbálunk úgy állni ehhez a témához, hogy mi az, amit mi magunk is érdeklődve elolvasnánk. Ritkán van olyan, hogy egy termékről azt írjuk: használd! Ennek elkerülésével egyébként kifejezetten van igény az ilyen cikkekre, és nemcsak a hirdetők, hanem az olvasók részéről is.

– A látogatottságon múlik a teljes bevétel, vagy van más forrás is a hirdetéseken kívül?

– Alapvetően igen. Emellett van egy webshopunk is, ez a NoSalty Webshop, ami külön cégben működik, viszont az oldalon belül érhető el, máshonnan nem is lehet eljutni a boltba. A hirdetések célzottan jelennek meg az egyes recepteknél a hozzá kapcsolódó konyhai eszközökről.

– Ezzel sikerült a hatalmas látogatottságot eladásokká konvertálni?

– Azt szoktam mondani erre, hogy jobb lett volna megnézni az indítás előtt az EuroStat azon statisztikáját, ami a válság hatására leginkább visszaesett termékkategóriát mutatja be, mert azok történetesen a konyhai eszközök (nevet).

– Mennyire nyitottak az olyan új típusú lehetőségekre, mint a programozott vásárlás vagy a valós idejű licit (Real Time Bidding, RTB)?

– A Google Display hirdetéseket elsők között engedtük be a honlapunkra. A tőzsdei világ nem áll tőlünk távol, az RTB rendszerek nagyon vonzóak számunkra, többel tárgyalásban állunk, hiszen ezáltal a hirdetési felületeinket automatizáltan tudjuk eladni, és ezzel is csökkentjük az önálló sales-csapatunk terhelését. Így kiemeltebben tudunk foglalkozni a célzott hirdetési felületekkel, az egyedi megjelenésekkel, a különböző játékfejlesztésekkel és ezek értékesítésével.

– Az automatizáció révén nőttek a bevételek?

– Egyelőre csak a Google Display Networkről beszélhetünk nálunk, de röviden szólva: igen, határozottan. Azért is értékesítjük önállóan magunkat, mert láttuk, hogy a sales house-ok csomagban árusítanak minket. A mi értékesítési modellünk viszont nem erre épül. Ahogy már mondtam, az élelmiszeripart majdnem teljesen lefedjük, de a női termékek piacát még nem. Ezért elkezdtünk olyan női tartalmakat előállítani, amelyek nem illeszthetők be egy valós idejű licit-jellegű rendszerbe, viszont a hagyományos csatornákon lehet értékesíteni. Miközben tehát tehermentesíteni fogjuk még inkább az automatizációval a sales csapatot, ők így összetettebb, időigényesebb feladatokkal tudnak foglalkozni. Összefoglalva: különböző rendszerek összehangolásában hiszünk.


Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás