Összeborulnak a hagyományos és az e-boltok

Összeborulnak a hagyományos és az e-boltok
Egyre jobban elmosódik a hagyományos és az online boltok közötti határ, versenyük helyett ma már inkább az összefonódásuk a jellemző.

A bevált eszközöket pedig átveszik egymástól. Ennek iskolapéldái az úgynevezett többcsatornás műszaki kereskedések, amelyeknél a tipikus internetes szolgáltatásokat beviszik a hagyományos áruházakba, az ott megszokottakat pedig online is elérhetővé teszik.

A vásárlási szokások átalakulásával a hagyományos kereskedők online jelenléte is erősödik, míg azok, akik eddig csak webáruházat üzemeltettek, fizikai áruházat is nyitnak – derül ki a Nielsen 2016-ban végzett, globális e-kereskedelemmel kapcsolatos felméréséből. Az is látszik, hogy széles körben tájékozódunk vásárlás előtt, a magyar fogyasztók műszaki cikk választáskor elsősorban (48%) a márka holnapjáról szereznek információt a termékről, másodsorban a választott bolt honlapját böngészik (43%). Fontosak számunkra az online elérhető felhasználói vélemények (37%) is, míg harmaduk (33%) az üzletet felkeresve tájékozódik. Amikor vásárlásra kerül a sor, ennél jóval többen, még mindig kétharmadnyian (65%) számítanak a hagyományos áruházakra. A megkérdezettek 47%-a ugyanis egyformán szeret online és offline kereskedőknél vásárolni elektronikai terméket, míg közel egyötödük (18%) ragaszkodik a fizikai bolthoz.

Az online és az fizikai áruházak szimbiózisának egyik iskolapéldája a műszaki áruházláncok közül a MediaMarkt, ami a két felület tevékenységét összehangolja. Így a vásárlóknak attól függetlenül, hogy melyik vásárlási formát választják, nem kell lemondaniuk a másik csatorna által nyújtott előnyökről. Ennek köszönhető, hogy a korábban csak webáruházban elérhető szolgáltatásokat az országos áruházi hálózatban is elérhetővé tették, és azok, amelyeket eddig csak a fizikai áruházban lehetett igénybe venni, mára már az online szolgáltatási palettán is megtalálhatók. A MediaMarktnál például a fizikai áruházakban kihelyezett digitális információs felületen (totemoszlopokon) a webáruház teljes kínálata és a termékekhez információk is elérhetők.

„Nagyon szeretik ügyfeleink, hogy nálunk nem kell választaniuk a személyes tanácsadás és a széles online választék között – magyarázza Szánthó Balázs, a MediaMarkt Árkád ügyvezető igazgatója. – Ha valaki egy speciális mosógépet keres, az áruházban a szaktanácsadótól minden hasznos információt megtudhat, és ha a kiválasztott készülék az áruházban nem elérhető, de egy másik áruházunkban vagy raktárunkban készleten van, akkor akár másnap házhoz szállítjuk, vagy a kihelyezett online terminálon megrendelheti.” A házhozszállításhoz kapcsolódóan mindkét értékesítési csatornán elérhető szolgáltatás a MediaMarktnál a szakszerű üzembe helyezés is.

Az áruházak jövőjét illetően a MediaMarkt nem számít gyökeres változásra az elkövetkező néhány évben. Bár lassan növekszik az értékesítésben az online részesedése, egy-egy nagyobb promóciós időszak alkalmával látható, mennyire fontos a vásárlók számára, ha a kiválasztott terméket az áruházakban megfoghatják, kipróbálhatják és akár azonnal haza is vihetik. Emellett a szaktanácsadók segíthetnek a legtöbbet abban, hogy a vásárlók az igényeikhez illeszkedő készüléket válasszák, így valóban jó döntést hozzanak, amikor megvesznek egy terméket.

Az áruházak nyújtotta szolgáltatásokban persze ennél sokkal több lehetőség rejlik, és ezt a MediaMarkt is felismerte. További kiegészítő szolgáltatások fejlesztésével akarják még kényelmesebbé tenni az áruházi vásárlást. Ezért vezették be például az ingyenes powerbank-kölcsönzést is. Ezekkel a külső akkumulátorokkal azokat a vevőket segítik ki, akiknek lemerült a saját készüléke.
A megvásárolt laptopot vagy okostelefont sem kell már magunknak beállítani otthon, a kifejezetten erre kialakított Okospultnál minden szükséges beállítást, védelmet elvégeznek az erre szakosodott tanácsadók, ráadásul mindezt előzetes online időpontfoglalással sorban állás nélkül is igénybe lehet venni. Az áruházakat vonzóvá teszik az olyan speciális szolgáltatások is, mint a régi, videokazettán lévő családi emlékek digitalizálása, illetve a meglévő CD és DVD-k karbantartása.