Álprofilok a propaganda szolgálatában

Álprofilok a propaganda szolgálatában
A különböző országok vezetői egyre gyakrabban használják a közösségi média felületeket propaganda célokra.

Hamis twitter accountok terjesztik a kínai propagandát az olyan problémás régiókról, mint Tibet vagy Xinjang – állítja a Free Tibet nevű csoport. Egyelőre azonban még nem világos, hogy valóban a kínai kormány fizetne embereket azért, hogy pozitív képet fessenek politikájáról, ezzel árnyalva közvéleményt. Ha így is van, valószínűleg nem ez lenne az első eset, hogy a közösségi médiát a propaganda szolgálatába állítják a politikusok.

A Free Tibet által felfedezett egyik fake account.

Nem is olyan rég arról olvashattunk a Forbs-ban, Oroszország állítólag hamis Facebook profilokkal próbálta lejáratni az ukrán tüntetőket azzal, hogy szörnyű bűncselekményeket követnek el. Az oroszbarát kommentelők, akik között volt hamis és valódi is, még fényképeket is osztottak meg állításukat bizonyítandó.

Az Egyesült Államokból is ismerünk hasonló példát. Állítólag, 2011-ben a katonaság 2,76 millió dolláros szerződést kötött a kaliforniai székhelyű,  Ntrepid nevű céggel, hogy fejlesszenek ki egy olyan szoftvert, amely hamis profilok segítségével terjeszti az amerikai propagandát.

A programot nem kifejezetten a Facebookra vagy a Twitterre tervezték, de a célja az volt, hogy létrehozzanak egy „online – személyiség menedzselő szolgáltatást”, amelynek segítségével a katonák kezelni tudnak 10 álprofilt komplett háttértörténettel, adatokkal és kulturálisan, földrajzilag és technikailag konzisztens online jelenléttel, azzal a céllal, hogy szembeszálljanak az Amerika-ellenes propagandával.

A Facebook is a Twitter is sokat tesz az utóbbi időben azért, hogy kiszűrje a hamis profilokat. Néhány órával azután, hogy a Times kirobbantotta az állítólagosan hamis kínai profilok botrányát, törtölte is azokat.  Egyes becslések szerint a Twitter fiókók legalább 10 százaléka hamis, és jelenleg mintegy 20 millió eladó álprofillal számolhatunk.

A cikk forrását itt olvashatja.