Van hova fejlődni a digitális esélyegyenlőség terén

Van hova fejlődni a digitális esélyegyenlőség terén
Az európai polgárok 88 százaléka úgy gondolja, hogy egy nyitott és befogadó társadalomhoz elengedhetetlen, hogy a pénzügyi és digitális termékek nemek szerinti diszkrimináció nélkül mindenki számára elérhetők legyenek. Na de mi a helyzet valójában?

Míg Magyarországon a lakosság túlnyomó többsége egyszerűen hozzáférhet az alapvető pénzügyi szolgáltatásokhoz – a felnőtt városi lakosok 92 százalékának van legalább egy bankkártyája –, becslések szerint világszerte kétmilliárd ember egyáltalán nem rendelkezik bankkapcsolattal. Elsőre azt gondolnánk, hogy Európa élen jár a pénzügyi és digitális esélyegyenlőség felé vezető úton, a MasterCard legfrissebb kutatása azonban arra mutatott rá, hogy ebben a régióban is figyelmet kell fordítani a különbségek csökkentésére.

A MasterCard felmérésében megkérdezett európai polgárok 88 százaléka úgy gondolja, hogy egy nyitott és befogadó társadalomhoz elengedhetetlen, hogy a pénzügyi és digitális termékek – nemek szerinti diszkrimináció nélkül – mindenki számára elérhetők legyenek. A kontinens lakosai egyformán fontosnak tartják a pénzügyi és a digitális esélyegyenlőséget, ugyanakkor a válaszadók többsége szerint (83%) a férfiak könnyebben férnek hozzá ezekhez a szolgáltatásokhoz, mint a nők. A tíz európai országban készített kutatásban a román válaszadók értettek egyet leginkább azzal a kijelentéssel, hogy a férfiak és a nők egyformán hozzáférnek a pénzügyi termékekhez és szolgáltatásokhoz (63%). Jóval kisebb volt ez az arány az olasz (38%) és a török (38%) válaszadók esetében.

Tíz német megkérdezettből hét (68%) nyilatkozta, hogy minden ismerősének van bankszámlája, míg a svédek esetében 66% volt ez az arány. Romániában 37% mondta, hogy mindenki, akit ismer, rendelkezik számlával, Olaszországban és Lengyelországban pedig 39% értett egyet ezzel a kijelentéssel. A felmérés szerint az olaszok (25%), a törökök (35%) és a románok (37%) körében a legkisebb az esély arra, hogy megtakarítási számlát nyissanak, ilyen szempontból előnyösebb helyzetben vannak a svédek (81%), az Egyesült Királyság lakói (68%) és a franciák (67%).

Az európai válaszadók 10%-a gondolja csak úgy, hogy a digitális esélyegyenlőséggel problémák vannak az országában, ennek ellenére csak 47% értékelte magasnak, vagy viszonylag magasnak a digitális bevonás[3] mértékét.

A kutatás eredményeit kommentálva, Ann Cairns, a MasterCard nemzetközi piacokért felelős elnöke elmondta: “A pénzügyi és digitális bevonás szorosan összefügg a nemek közötti esélyegyenlőséggel. Az európai polgárok is úgy gondolják, hogy mind a három alapvető jog szükséges ahhoz, hogy szabad, igazságos és teljes életet élhessünk. Annak ellenére, hogy a világ egyik legfejlettebb régiójában élünk, sokat kell tennünk azért, hogy csökkentsük a különbségeket ezeken a területeken. A kutatásban résztvevők szerint még mindig sokan élnek a társadalom perifériáján és létezik egy „üvegplafon”, amely gátolja az anyagi esélyegyenlőséget és a szolgáltatásokhoz való egyetemes hozzáférést.”

Európa-szerte a polgárok 47%-a gondolja úgy, hogy a pénzügyi és digitális termékekről szóló minőségi oktatás segítheti az esélyegyenlőség megvalósulását. Háromból két személy (67%) pedig azt nyilatkozta, hogy szerinte az országa kormányának többet kellene tennie a pénzügyi és digitális esélyegyenlőség fejlesztéséért.