Szurikátabiznisz, avagy így csinálj reklámot! Gyakorlatok az Internet Hungary reklámpiac szekciójából

Szurikátabiznisz, avagy így csinálj reklámot! Gyakorlatok az Internet Hungary reklámpiac szekciójából
Század-akkora pénzből is lehet a Google-n hirdetni, mint most? Igen: szurikátákkal… Cikkünkből kiderül, hogy hogyan. A Best Marketing International alapító-ügyvezetője az Internet Hungary 2013 konferencia reklámpiac szekciójának záró-előadásán, egy négyórás maratoni workshopon, a legjobb marketing megoldások, kampányok közül osztott meg jó párat a hallgatósággal. „A legjobb gyakorlatokból iparágtól függetlenül lehet tanulni” – állítja Handu Sinisalu.

A reklámpiac legjobb fogásaiból kaptak ízelítőt az Internet Hungary 2013 konferencia záró előadásának résztvevői. A négyórás, maratoni hosszúságú workshopon a díjnyertes marketing megoldásokat és azok hatásait elemezte az újságíróból előadóvá avanzsált Hando Sinisalu, a Best Marketing International alapító-ügyvezetője. Hitvallása szerint ugyanis iparágtól függetlenül, bárki tanulhat a legjobbaktól. Az esettanulmányok sorát a "Compare the Meerkat" kampány nyitotta, amelynek reklámfilmjei immár öt éve töretlen népszerűségnek örvendenek, 19 különböző koncepciót (a szakértő szavaival execution-t) megélve. Alapjában egy igen unalmas, nehezen megfogható honlapról van szó, mely a brit piacon elérhető élet, gépjármű, lakás, kutya vagy macskabiztosítási árakat hasonlítja össze. A comparethemarket.com oldal nevét egy kis csavarral minden angol fejbe beleültették, orosz akcentussal ugyanis a "market" szót "meerkat"-nak ejtik, ami nem más, mint Az oroszlánkirályból jól ismert figura Timon, a szurikáta angol megfelelője. A reklámfilmek fő karaktere is az „emberszerű orosz szurikáta”, Alekszandr Orlov, aki kezdetben a Comparethemarket.com és saját honlapja a Comparethemeerkat.com közötti tévedések miatt panaszkodik. A legújabb őrülethullámnak pedig a február 12-én bemutatott új karakter, Oleg baba adott óriási lökést.

Nagyon bejött a „szurikátabiznisz”

Nem is csoda, hiszen míg az „eredeti” oldal Google AdWords hirdetéseiért 5, az új meerkat website-ért csupán 0,05 fontot kellett fizetnie kattintásonként a BGL Groupnak, mint tulajdonosnak. A szurikátás reklámok ötlete annyira célt talált, hogy mára saját Facebook, Twitter és Pinterest oldala és alkalmazottai (mégpedig ketten, akik napi nyolc órában dolgoznak) is vannak Orlovnak. A karakterhez egy jól csengő szót is kreáltak, a "Simples"-t (az egyszerű - simple hibásan mondott változata), amely szintén akkorát ütött, hogy az ezzel a névvel illetett könyv, „Simples Life - The Life and Times of Alekszandr Orlov” címmel, félmillió feletti (!) eladott példányával, a második helyet foglalta el a 2010-es karácsonyi könyveladási listán az Egyesült Királyságban. Azóta újabb könyv is megjelent a Meerkat Tales, továbbá mobilalkalmazást is társítottak a meerkatokhoz és plüsskiadásban is megjelentek. Orlov után, ugyanis egyre több új karakter született (például Sergei Meerkovo és társaik). Nyáron megpróbálták kivezetni a nagyon népszerűvé vált szurikátákat, már a pletykák kezdetekor panaszlevelek tízezrei érkeztek, visszakövetelve a meerkat családot. Az új őrületnek hála a cég értéke 43 millió fontról 88 millióra nőtt, a piaci részesedés pedig 8-ról 40 százalékra emelkedett, a honlap a negyedik leglátogatottabb biztosítós site lett az Egyesült Királyságban, Alekszandr Orlov oldalán keresztül pedig több mint 800 ezer ügyfél kötött valamilyen biztosítást. A sikert meglovagolva a BGL Group elkezdett a határokon túl is terjeszkedni, a szurikáták Franciaországban és Ausztráliában is megjelentek. Utóbbi esetében pedig már a harmadik kampányon is túl vannak. A koncepció sikerességét mutatja az is, hogy az Egyesült Királyságban sokan elkezdtek a meerkatokhoz hasonlóan beszélni, a londoni állatkertben pedig létrehozták a "The Meerkat Experience-t" (szurikáta élmény). Ennek révén az emberek a ketrecekben lévő állatokkal kapcsolatba léphettek, etethették őket. De a rajongásnak hála egyre többen keresték az állatkereskedésekben a szurikátákat, mivel az otthonukba is szerettek volna belőlük néhányat. A BBC még egy riportfilmet is készített, megpróbálva lebeszélni az embereket az új háziállat hóbortról. A kampány megmutatta, hogy humorral és kreativitással egy átlagos biztosítás-összehasonlító oldalból is aranybányát lehet csinálni, ha minden platformot bevonunk a kampányba (tévé, mobil, weboldalak, könyv). Emellett egy jól azonosítható és kedvelhető karaktert alkotunk, melynek a márkánkhoz is köze van és a közösségi média használata mellett magas színvonalú a kivitelezés is. Nagy a veszély viszont, hogy Alekszandr Orlov nagyobb, népszerűbb lesz, mint maga a termék, amit reklámoz.

Kifordított-nyakatekert ellenkampány

A humor mellett az abszurditás is hasznos eszköz lehet a közösségi médiában. Két éve a Detroit melletti Troy városka lakóit augusztus 2-ára szavazásra invitálták. Arról kellett dönteniük, hogy a gazdasági válság következtében megcsappant városi kassza feltöltése érdekében hajlandóak-e 0,7 százalékkal növelni az adót. A nem szavazatok győzelme esetén a régóta fennálló, díjnyertes városi könyvtár bezárását helyezték kilátásba. Az adóellenes „Tea Party” csoport a könyvtár megmentésére sietett. Mindenhol elkezdtek táblákat kihelyezni, melyeken a „Szavazz a troy-i könyvtár bezárására augusztus 2-án, könyvégető party augusztus 5-én” állt egy Facebook címmel a végén. Az adóemelés témáját tehát a könyvtár bezárására terelték át. A hatás nem is maradt el. Egyre több felhasználó adott felháborodásának hangot. A hathetes „kifordított” ellen-kampánynak köszönhetően elsöprő többséggel nyertek az igenek, a könyvtár megmenekült, a lakók pedig több adót fizettek.

Vida Sándor

Rövidesen folytatjuk az igen edukatív, négy órás workshopról készített beszámolónkat a 2-ik résszel, amit később egy izgalmas interjú is követ majd Handu Sinisalu-val, a Best Marketing International alapító-ügyvezetőjével.