Szállodaipari digitalizáció: messze van még a teljes elégedettség

Szállodaipari digitalizáció: messze van még a teljes elégedettség
A szállodatulajdonosoknak lépést kell tartaniuk a digitalizációs folyamatokkal, specializálódniuk és reagálniuk kell a fogyasztói igényekre illetve használják a modern, digitális világban fellelhető technológiákra.

A hotelfoglalások több mint 50 százaléka immár digitális csatornákon keresztül történik. A Roland Berger és az Osztrák Szállodaszövetség (ÖHV) új „Szállodaipar 4.0 – Erőfölényben a digitális megoldások a vendégek megszerzésében, és a szállodai működés hatékonyságának növelésében” című tanulmányában a nemzetközi szállodák és a turisztikai, illetve szállodaipari start-upok online tevékenységét vizsgálta. A kutatás főbb megállapításai szerint az európai online foglalások 18 százalékát a vendégek útközben hajtják végre. 2020-ra az európai lakosság 44 százaléka digitális bennszülöttnek nevezhető majd, ami még lényegesebbé teszi a digitális foglalási eszközök használatát. A szállodák több mint kétharmada gyűjt rendszeresen adatokat a vendégekről, azonban kevesebb, mint felük használja fel ezeket tudatosan, személyre szóló ajánlatok készítése céljából.

A szállodáknak fel kell venniük a tempót
Az elmúlt időszakban a szállodai foglalások terén is megerősödtek az online platformok, és az online térben található utazási irodák. A tanulmány kimutatása alapján a vendégek 49 százaléka használja a klasszikus, offline eszközöket, míg 28,5 százalékuk valamely online platformot, 22,5 százalékuk pedig online utazási irodákat vesz igénybe a szállásfoglaláshoz.

A szállodatulajdonosok legfontosabb feladata, hogy minél előbb adaptálják az új eszközöket, továbbá egyéb változtatásokat vezessenek be a teljes szervezeti kultúrától kezdve az alapvető folyamatok digitalizálásáig bezárólag. Emellett fontos, hogy a hotelek specializálódjanak és reagáljanak a fogyasztói igényekre illetve használják a modern, digitális világban fellelhető technológiákat.

A fogyasztói „utazás” menedzselése: szállodakereséstől a vendégek értékeléséig

A szállodáknak a vendégek döntési folyamatának minden érintkezési pontjában jelen kell lenniük, és meg kell próbálniuk befolyásolni azt. A tanulmány két fő tanulságot fogalmaz meg, amelyeket a szállodáknak érdemes követni. Az egyik, hogy tanuljanak az erősen digitalizált iparágaktól. A másik, hogy vegyenek példát a szállodaiparág úttörőitől. A szállodák többsége a „fogyasztóik által bejárt útból” egyedül a foglalási folyamatra és élményre fókuszál, ezek mellett a többi érintkezési pontot is figyelembe kellene venniük, úgymint a keresés, tervezés, foglalás-módosítás, és visszajelzés fázisokat.

„A tanulmány megmutatta azokat a legfőbb csatornákat, amelyeken keresztül a vendégek a szobafoglalásokat szokták lebonyolítani, kezdve az információkereséstől a szobáért való fizetésig”– mondta Markus Gratzer, az Osztrák Szállodaszövetség főtitkára. „Azonban a vendégek ismeretszerzési és döntési, illetve értékelési szokásairól még mindig kevés információval rendelkezünk.”

„Ezen területek megismeréséhez ötletekre és innovációra van szükség. A szállodaiparnak minél többet meg kell tudni ezekről a fázisokról, hogy be tudjon törni a digitális piacra” – tette hozzá Schannen Frigyes.

Itt a digitális szállodák ideje

A tanulmány kilenc lépést fogalmaz meg, amelyeket a szállodáknak kötelező a digitális világban használni, ha versenyképesek akarnak lenni. Schannen szerint „ezen kilenc lépés alkalmazásával a szállodaipar újra vezetőülésbe kerülhet.”

1. A digitális marketing optimalizálása, ma már elengedhetetlen a sikeres online jelenléthez. Szükség van egy modern, mobilra is optimalizált weboldalra, ahol rendszeresen friss tartalmat olvashatnak a látogatók. A weboldalnak felhasználóbarátnak kell lennie, hogy a vendégek gyorsan és könnyen kiigazodjanak rajta.

2. A szállodák szolgáltatás helyett élményt áruljanak! A mai világban egyre jobban előtérbe kerül és felértékelődik az élménymarketing, az élmény nyújtásának fogalma. Manapság a márkák, a szállodák feladata, hogy a vendégek ottlétét egyedi élménnyé varázsolják.

3. Partneri kapcsolatok kialakítása akkor szükséges, ha az adott szálloda működési köre egyelőre túl kicsi és nem képes a speciális aktivitások, és feladatok ellátására. Ilyen feladatok például az alkalmazottak továbbfejlesztése, az egyes adatkezelő szoftverek kiválasztása, vagy éppen a marketing aktivitások végrehajtása.

4. A digitális infrastruktúra tökéletesítése szükséges ahhoz, hogy a vendégek kényelmesen hozzáférjenek és használni tudják a weboldalt. A szállodáknak automatizálni és optimalizálni kell az alapvető folyamataikat. Felületet kell biztosítani a vendégeknek arra, hogy kapcsolatba tudjanak lépni más vendégekkel.

5. Digitális ismeretek fejlesztése miatt a szállodáknak törekedniük kell arra, hogy olyan iparágakból vegyenek fel alkalmazottakat, amelyek előttük járnak ezen a téren. Ezek a szakemberek képesek az olyan feladatok ellátásra, mint a szállodák digitális marketing tevékenységének elvégzése vagy az adatok összegyűjtése. Emellett fontos a jelenlegi alkalmazottak digitális tudásának fejlesztése is.

6. A szállodák által nyújtott szolgáltatásokat személyre kell szabni. Minden vendéget egyediként kell kezelni. A digitális technológia és az eszközök lehetővé teszik, hogy a szállodák kapcsolatot létesítsenek a vendégekkel a különböző interakciós pontokban.

7. Minél több személyes adatot kell gyűjteni a vendégekről és ezeket használni az üzlet fellendítéséhez. A vendégeknek különböző igényeik és preferenciáik vannak, ezért minden vendég számára más ajánlat lesz a releváns, amit a hírlevelekben érdemes kihasználni.

8. Az együttműködés az online utazási irodákkal azt jelenti, hogy a szállodák jól tudják tervezni és menedzselni a kapacitás kihasználtságukat főleg akkor, ha már a saját eszközeikkel nem tudnak több vendéget bevonzani.

9. A digitális alkalmazások használata hasznos lehet a háttérfolyamatok optimalizálásában és a vendég-centrikus felfogás kialakításában.

A szállodák ezekkel a lépésekkel függetleníteni tudják magukat a foglalási portáloktól, és saját, személyre szabott stratégiát tudnak kialakítani. A digitális eszközök használatával megérthetik és elérhetik a potenciális vendégeiket, valamint pozícionálhatják magukat és hatékonyabbá tehetik az üzleti működésüket.