Sharing Economy: a közösségi fogyasztás, közösségi gazdaság?

Sharing Economy: a közösségi fogyasztás, közösségi gazdaság?
Működik-e az új buzzword, vagy csak egy újabb internetes hype a még igazi magyar megfelelővel sem rendelkező jelenség. A londoni LeWeb 2013 sem talált rá igazi választ.

A múlt héten rendezett konferencia igazán aktuális témát boncolgatott. A Sharing economy kérdése valahol a fenntarthatóság és a közösségi fogyasztás között mozgó szolgáltatásokat, közösségi termékmegosztáson alapuló startupokat érinti.  Hogy érthetővé tegyem a fogalmat itt van pl. a közösségi autózás kérdése, amit már nagyjából mindenki ismer. Az egyre elvarázsoltabb ötletek között már van Berlinben közösségi buszszolgáltatás, illetve számos olyan webes újdonság, amin keresztül közösen juthatunk valamihez, használhatjuk mások valamilyen ki nem használt tulajdonát, lakását, nyaralóját.

A The Next Web cikke szerint a frissen született szolgáltatások többsége hamar el fog tűnni, mert a többségük életképtelen modellre épít. A legjobb példa erre a Groupon, amely szépen felégette a saját piacát, ráadásul igen hamar tönkre téve másokat is. A sharing economy-t a szerző múló hóbortnak nevezi. A végkövetkeztetése pedig, hogy az ember a legjobb dolgokat egyáltalán nem szívesen osztja meg másokkal.


A fogalommal kapcsolatban nem tudunk még állást foglalni, az tény, hogy a hazai közösségi finanszírozás és közösségi autózás nem nagyon működik. A közösségi vásárlás néhány működő oldala nem tűnik annyira rossz üzletnek, mint azt a cikk szerzője állítja, de tény hogy a modellnek akadnak ellenzői is. Az könnyen lehet, hogy a jóléti társadalmakban a megosztás nagyobb szerepet kap, mint itthon, s hogy ahol nincs annyi, nehezebb megosztani is.