Rekordokat és némi esőt hozott a 2016-os fesztiválszezon

Rekordokat és némi esőt hozott a 2016-os fesztiválszezon
Harmadik alkalommal szervezett minikonferenciát a fesztiválszezon lezárására a HEINEKEN Hungária. Az idei eszmecsere fő témája a fesztiválélmény és a fesztiválbiztonság volt. A fesztiválszervezők többsége jó évet zárt, a rendezvényeket idén elkerülték a komolyabb balesetek.

Köszöntő beszédében José Matthijsse, a HEINEKEN Hungária vezérigazgatója elmondta, a vállalat hosszú évek óta jelen van a magyarországi zenei fesztiválok több, mint 70 százalékán a nagyoktól (VOLT, BalatonSound) a legkisebbekig, és ahogy a fesztiválok évről évre fejlődnek és részben megújulnak, úgy viszi el innovációit a fesztiválközönségnek a sörös cég is. Idén a csapolt sör eladások szépen növekedtek tavalyhoz képest, boom azonban a cider fogyasztásban volt leginkább megfigyelhető.  

A detox nem buli
Gerendai Károly, a Sziget Fesztivál alapítója, a Sziget Kft. ügyvezetője videós bejelentkezésében elmondta, hogy a nagy fesztiválokon, ahol naponta több tízezren fordulnak meg, a biztonság a szervezők számára prioritás, ugyanakkor a vendégek akkor érzik jól magukat, ha nem keltünk bennük félelmet a túlzottan látható biztosítással. A fesztiválozók tájékoztatásáért is felelős rendezők maguk is olyan fiatalok, mint a fesztiválozók, a fegyveres, kommandósok pedig bár ott vannak a háttérben, de nem láthatóak.

Mivel nem lehet minden látogató mellé egy rendezőt adni, fontos, hogy a fesztiválozók is ügyeljenek arra, hogy ők maguk ne jelentsenek veszélyt társaikra. „Mivel azért jönnek, hogy jól érezzék magukat és nem ellenséget keresnek, nem provokáció a céljuk, ezért a nagy látogatószám ellenére kevés az incidens” – mondta Gerendai Károly. Az első kerekasztalbeszélgetésen a fesztiválbiztonságról és a felelős alkoholfogyasztásról beszélgettek a résztvevők. Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szóvivője elmondta, hogy az OMSZ biztosítja a fesztiválokat, mentési tervet dolgoznak ki minden egyes eseményre.

A SZIGET Fesztiválon például 9 mentőautó mellett gyalogos és különböző egyéb járművekkel közlekedő mentősök teljesítettel szolgálatok. Az OMSZ helyi ambulanciát is létesített. Összesen 174 ember került kórházba, túlnyomó többségük azonban csak megfigyelésre, komoly probléma szerencsére nem volt. „A túlivások számát előre igyekeztünk csökkenteni a Heineken Hungária támogatásával indított A detox nem buli! kampány segítségével” – mondta el Győrfi Pál. Pálfalvi Márta, a HEINEKEN Hungária Vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója szerint szerencsére nincsenek nagy változások a balesetekben, nem jellemzőek az extrém esetek. A HEINEKEN Hungária odamegy a felelős alkoholfogyasztást propagáló kampányával, ahol a fiatalok vannak, tehát nem csak termékeivel van jelen a fesztiválokon és a szórakozóhelyeken. Programjuk keretében medikus hallgatók magyarázták el az érdeklődőknek, hogy a detoxikálóban végződő bulik bizony nem lesznek jó értelemben vett emlékezetes esték.

„Felelős gyártóként valljuk, hogy a sör ugyan természetes és jó ital, de alkoholtartalma miatt a túlfogyasztása veszélyes lehet, amire minél több embernek fel kell hívni a figyelmét” – hangsúlyozta Pálfalvi Márta. Orbán Balázs és az EFOTT fesztivál szponzorációs és programszervezési vezetője szerint úgy kell élményt adni a fesztiválozóknak, hogy biztonságban legyenek. Ezt az EFOTT-on 200 biztonsági őr 3, mentőautó és 2 esetkocsi biztosítja. Az Európában történt sajnálatos események miatt pedig idén megszigorították az előírásokat. A Velencei tó partján megrendezett fesztiválon nem voltak különleges sérüléssel járó események, a buli hevében egy két bokarándulást, kéztörést leszámítva. Összesen 9 fesztiválozót kellett kórházba szállítani, közülük egyet túlzott alkoholfogyasztás miatt. A túlivás nem jelent megoldhatatlan problémát az EFOTT-on, ehhez hozzájárulhatott az a 12 000 18 éveshez eljuttatott, a Sopronival közös kampányuk, amely a felelős alkoholfogyasztás fontosságára világít rá.

Orbán Balázs szerint a fesztiválbiztonság szempontjából különösen fontos, a látogatószámot a helyszín kapacitásának megfelelően limitálni. „Fontos, hogy ha eléri a biztonságos létszám felső határát a látogatottság, ki kell tenni a megtelt táblát” – húzta alá. Gáncs Kristóf a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet kommunikációs igazgatója elmondta, hogy a fesztiválokra kitelepülve a civil szervezeteknek is élményt kell kínálniuk, ezen keresztül lehet megszólítani a fesztiválozókat, hiszen a fiatalok élményt keresve látogatnak el ezekre az eseményekre.

Az eső nem mossa el a szponzorációt
Bár a 2016-os fesztiválszezon többeknek rekordlátogatottságot hozott, az EFOTT nem tartozott a szerencsések közé. A fesztiválélményről szóló beszélgetésen Maszlavér Gábor, a fesztivál szervezője elmondta: az idei EFOTT alatt szinte novemberi időjárás volt, egy fél nap kivételével végig zuhogott az eső. Ez pedig nagy feladatokat tett a szervezők vállára, akik folyamatosan dolgoztak azon, hogy a fesztiválozók élménye a lehető legkevésbé sérüljön. Forró teával, fedett sátrakba áthelyezett koncertekkel igyekeztek menteni a menthetőt, a tavalyi 103 ezres látogatószámuk azonban így is 65-70 ezresre esett vissza. Maszlavér Gábor természetesen növekedést vár a 2017-es szezontól és nem csak az idei gyenge évhez képest.

Azonban 120-130 ezernél feljebb nem akarnak nőni, mert céljuk, hogy megtartsák a felsőoktatáscentrikus fókuszt. „A szabadságérzés is fontos eleme a rendezvénynek, erről nem akarnánk lemondani egy nagy nyereségű, de túlzsúfolt, állandóan sorban állós fesztiválért” – hangsúlyozta az EFOTT szervezője, aki arra is kitért, hogy szponzorjaik a vis maior eset miatt nem vonták vissza a támogatásukat.

Miklósvölgyi Péter, a debreceni Campus fesztivál főszervezője jóval szerencsésebb szezonról számolhatott be: a 3 napos fesztiválon 15-20 százalékos látogatószám-növekedést könyvelhettek el. Az időjárás kegyes volt, az esemény pedig nyereséges volt. Folyamatosan fejlődik a programkínálat és az infrastruktúra, fele-fele a régióból és távolabbról érkezők aránya, a bázist pedig a debreceni egyetemisták jelentik. A látványosabb fejlődéshez – Miklósvölgyi Péter szerint – szükség lehet a jegyár növelésére, de a túl nagy ugrás kockázatos lehet, mert elriaszthatja az árérzékeny egyetemista közönséget, így folyamatosan mérlegelnek, hogy melyik utat válasszák.

Most évente 15 százalékkal növelik a belépők árát, ez még belefér a látogatóknak és lehetőséget teremt némi fejlesztésre is. „A koncertek látogatottsága alapján nem érné meg drága külföldi fellépőt hozni, ugyanakkor imidzsben, kommunikációban sokat segít” – véli Miklósvölgyi Péter. Soós Péter, az East Fest fesztivál szervezője is jó szezonról beszélt, hiszen 2012-höz képest majdnem megtízszereződött a látogatószám.

A régióból és a távolabbról érkezők aránya 9 az 1-hez. Az East Fest 99 százalékos kihasználtsággal megy, ezért évről évre fejlesztenek. „A látogatószám növekedésének megfelelően növeljük a fesztivál területét is, azonban így is gyakran megközelítjük a befogadóképesség határát” – mondta el Soós Péter. Sántha Tamás, a Magyar Telekom Szponzoráció és Rendezvénymenedzsment osztályvezetője elmondta, a Telekom a megjelenés minősége, az esemény célcsoportja, és a fesztivál reputációja alapján dönt a szponzorációról. A 2016-os szezon sikeres szezon volt a Telekom számára, erős, jó megjelenéseket kapott a márka, számos fesztiválon rekord számú látogató találkozott az üzeneteikkel.

A távközlési nagyvállalatnál helyi kutatással mérik a szponzoráció hatékonyságát. Mivel egy sörös céghez képest kevésbé direkt a kapcsolat a fesztivállal, így kreatív megoldásokkal kell kitűnni a márkák közül, ugyanakkor az élménynek ma már része a közösségi megosztás, ehhez pedig technikai támogatást is nyújt a Telekom, amely idén nyáron 5 nagy fesztiválon volt jelen (EFOTT, Campus, SZIGET, Balaton Sound, VOLT), utóbbi esetében névadó szponzorként.

„Az EFOTT mellett az esőben is kitartott a Telekom, hiszen hosszútávú együttműködésekben érdekelt, a vis maior helyzetekkel pedig mi is számolunk egy szabadtéri eseménynél” – mondta el Sántha Tamás. Zab Gábor, a HEINEKEN Hungária marketing igazgatója elmondta, vállalata közel 100 fesztivált támogat az országban, kommunikációs céljaikban pedig egy televíziós reklámkampánynál is jobban segítik őket ezek a rendezvények. A HEINEKEN Hungária széles márkaportfoliójából azt a terméket választják szponzornak, amelyik leginkább passzol az adott fesztiválhoz és kielégíti az adott közönség igényeit. A fesztiválok kiváló alkalmat adnak a kísérletezésre, klasszikus tesztpiacok, a Soproni American Pale Ale kiváló fogadtatása miatt döntöttek úgy, hogy az ízt bevezetik számos HORECA-létesítményben országszerte. „Az időjárás a söriparban a fesztiváloktól függetlenül is tényező, ezért fontos, hogy mindenki hosszú távon gondolkodjon, jövőre is legyen ott. Mi is számolunk az EFOTT-al, közel 100 fesztivál támogatójaként nem rázott meg minket, hogy az idei EFOTT nem úgy alakult, ahogy a szervezőkkel együtt elképzeltük” – mondta Zab Gábor.

Nem reális, hogy 5000 fesztivál legyen

Az utolsó kerekasztalbeszélgetésen elsősorban a zenekarok képviselői osztották meg a közönséggel, hogy mit jelent számukra a fesztiválélmény. Tóth Gergely, a Wellhello menedzsere kitűnő szezonról számolt be: Fluor és Diaz kb. 70 koncertet adtak a nyáron, amely valójában csak szeptember végén ér véget. A menedzser szerint ez tulajdonképpen a maximum, mivel napi egy koncertnél jobb nem többet vállalni. A fesztiválszezon 4 hónapja az éves koncertszám felét teszi ki. Tóth Gergely szerint bár a technikai feltételek a nagyobb fesztiválokon kiválóak, a catering gyakran problémásabb, mint egy falunapon. Erre szerinte azért is érdemes lenne jobban figyelnie a szervezőknek, mert a jó vendéglátástól jókedvű a zenekar, ettől pedig jó a koncert is. Bár évente 5000 fesztivált rendeznek Magyarországon, ezek 20 százaléka biztosan nem rentábilis, ez pedig a produkciók kifizetése során is gondot jelenthet.

„Van egy véd és dacszövetség és egy levelezőlista a menedzserek között, amelyen a problémás helyszínekre, szervezőkre figyelmeztetjük egymást, ha valaki nem kapja meg a pénzét, a többi zenekar már el sem indul a helyszínre” – mondta Tóth Gergely. Molnár Máté a Road együttes énekese, basszusgitárosa is elégedett a 2016-os fesztiválszezonnal, a zenekarral a műfajból adódóan valamivel kevesebb fellépésük van, mint a sok rádiós játszással megtámogatott popbandáknak. Ugyanakkor – mondja Molnár Máté – aki rockot akar, az nagyon megbecsüli őket. Évente van 10-15 olyan koncertfelkérésük, amire nemet mondanak. Ha ugyanis nincs meg a technikai háttér, akkor számukra nem számít a kiesett gázsi sem, nem vállalnak kompromisszumokat a minőségben. A menedzseléssel kapcsolatban az énekes elmondta, nem volt jó saját maguk menedzserének lenni, hiszen neki a produkcióval kell foglalkoznia, nem a WC-k számával, így profira bízták magukat. Ez a bevételekre is pozitív hatással van.

„Sok fesztivál van, de nem mind az, ami annak mondja magát, az évi 5000 fesztivál nem reális. Bár néha darálónak tűnik, érdemes végigcsinálni a fesztiválszezont, jó kipróbálni” – mondta Molnár Máté. Kowalsky Balázs a Kowalsky meg a Vega együttes frontembere körülbelül 40 koncertet adott zenekarával az elmúlt hónapokban, a többségét nagyobb helyeken, nagyobb fesztiválokon tartották. A zenésznek meggyőződése, hogy nem kell mindenhol ott lenni, csak akkor, ha össze lehet illeszteni az elképzeléseket a szervezőkkel. „Számunkra fontos a nagyszínpados fellépés, ez része a tudatos márkaépítésünknek, ahogy a jó idősáv is” – hangsúlyozta Kowalsky Balázs. Bártfalvi Sándor, azaz Sanyóca, a Mary Popkids frontembere 60-70 fellépéssel a háta mögött, elégedetten zárta az idei fesztiválszezont. Szerinte körülbelül ez a maximum szám, ami élő zenekarral ennyi idő alatt megoldható. A zenekarnak eddig nem volt külön menedzsere, de már kezdik érezni, hogy nem szerencsés keverni a szerepeket. „Elkezdtünk egy segédmenedzsert foglalkoztatni, így jobban működik” – mondta Bártfalvi Sándor.