Online forradalom a szemünk előtt: a bankkártya és az okostelefon mindent visz

Online forradalom a szemünk előtt: a bankkártya és az okostelefon mindent visz
Száz felsőoktatási tanulóból mindössze kettőnek nincsen plasztikkártyája, a tulajdonosok közel kétharmada pedig ha teheti, egyérintéses módszerrel fizet. A kártyahasználati attitűdök mellett a MasterCard legfrissebb kutatásából emellett az is kiderült, hogy milyen a viszonya a fiataloknak az okostelefonokhoz.

A MasterCard a felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi szokásait vizsgálta, arra keresve a választ, hogy milyen fizetési módokat részesítenek előnyben a hallgatók a tanuláshoz kapcsolódó költségek rendezésekor. A kutatásban több mint tízezer egyetemista és főiskolás vett részt, ők 14 felsőoktatási intézmény diákjai közül kerültek ki. A válaszadó hallgatók 99%-a nappali és levelező képzésben tanul, háromnegyedük 19 és 25 év közötti.

Szemünk előtt nőtt föl egy online-generáció
A felmérésből kiderül, hogy nagyon kevés egyetemista vagy főiskolás él bankkártya nélkül, a megkérdezett fiatalok 98 százaléka rendelkezik plasztikkal, közülük 86 százalék egyérintésessel fizet, amikor csak teheti. Az adatokból az is látszik, hogy az okostelefon már-már megkerülhetetlen eszköz a bankkártya-generáció körében, az összes válaszadó 95 százaléka használ ilyen telefont, és 27 százalékuk valamilyen banki vagy fizetési alkalmazást is igénybe vesz. A hallgatók 29 százaléka a jövedelme 100 százalékát a bankszámlájára kapja, nem csoda, hogy sokan a kifizetéseket is elektronikusan intézik. A pótvizsgadíjat a hallgatók 47 százaléka fizeti bankkártyával, míg a kollégiumi díjnál 31 százalék, a tantárgyfelvételi díjnál 29 százalék, a képzési önköltségnél pedig 27 százalék a kártyás fizetések aránya. Az utazásra költött összegeket a válaszadók 26 százaléka teljes egészében kártyával fedezi, a háztartási eszközöknél pedig 58 százalék ez az arány.

A megkérdezett egyetemisták 82 százaléka szokott interneten keresztül vásárolni, 60 százalékuk a fizetésnél bankkártyás vagy egyéb készpénzmentes fizetési módot választ. A leggyakrabban online vásárolt termékek az elektronikai/számítástechnikai cikkek (52%), ezt követi a ruházat (43%), a zene (42%), a könyv (42%), a film (42%) és a kultúra/színház (40%). Az egyetemisták legritkábban az élelmiszereket szerzik be az interneten keresztül.

Nincsenek akadályok
A felmérés részeként a MasterCard feltérképezte a felsőoktatási intézmények területén található bankkártyás elfogadóhelyeket is, és listát készített 22 felsőoktatási intézmény kártyás fizetőhelyeiről, köztük az elérhető terminálokról, valamint egyéb egyérintéses elfogadóhelyekről (például az étel- és italautomatákról).  A kutatás megállapította, hogy a vizsgált 22 felsőoktatási intézményben összesen 127 terminál és 131 egyérintéses fizetőhely érhető el. A legjobb statisztika a kártyás fizetés területén a Budapesti Műszaki Egyetemen található, ahol a kereskedők 61%-a elfogad kártyát, ráadásul  mindegyik terminál  egyérintéses. Hasonlóan erős a Pécsi Tudományegyetem, ahol pedig a kereskedők közel felénél lehet kártyával fizetni. Ezzel szemben sajnos van olyan fővárosi és vidéki oktatási intézmény, ahol egyáltalán nincs lehetőség bankkártyás fizetésre, igény pedig lenne rá.

„Több kutatásunk is igazolta, hogy a fiatalok szívesen használják a bankkártyájukat nem csak a boltokban, hanem az internetes vásárlások során is. Fontosnak tartjuk, hogy az egyetemi campusokon is adottak legyenek a gyors, kényelmes és biztonságos fizetés feltételei” – mondta Eölyüs Endre, a MasterCard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója. „Emellett küldetésünknek érezzük azt is, hogy praktikus oktatóanyagokkal segítsük a fiatalok eligazodását a pénzügyekben és megmutassuk nekik a bankkártya helyes használatát. Tavaly egyetemi edukációs kampányt indítottunk, melynek keretében országszerte tíz felsőoktatási intézménybe juttattuk el bankkártyás tippeket tartalmazó oktatási anyagunkat.”

„Anti-stressz”
A MasterCard 2015. őszi edukációs kampányában országszerte tíz egyetem ötezer hallgatója papír alapon is megkapta a legfontosabb bankkártyás tippek gyűjteményét, méghozzá egy úgy nevezett „anti-stressz” színező füzet formájában. A fontos tudnivalók az egyetemi honlapokon és újságokban, cikkek formájában is elérhetőek voltak, majd az ismereteket elsajátítók jelentkezhettek egy online nyereményjátékra. A játék 1650 résztvevője között összesen 29 díj talált gazdára, köztük belépőjegyek a legnépszerűbb hazai zenei fesztiválokra és gamer-kiállításokra, a fődíj pedig egy kétszemélyes, ötnapos utazás volt a Puy Saint Vincentben (Franciaország) megrendezendő Snow Attack sífesztiválra.  A kampánnyal a MasterCard célja az volt, hogy praktikus oktatóanyagot bocsásson a főiskolások és egyetemisták rendelkezésére, és felhívja a diákság figyelmét az okos kártyahasználatra.

A MasterCard nem először áll fiatalokat célzó program mellé: Magyarország legnagyobb nyári zenei fesztiváljainak támogatójaként évek óta törekszik arra, hogy megismertesse a fiatalokkal a bankkártyás, és azon belül kiemelten az egyérintéses fizetés előnyeit.