Nem állnak a digitális átalakulás élére a felsővezetők

Nem állnak a digitális átalakulás élére a felsővezetők
A vállalkozások csak nagy nehézségek árán képesek értékteremtésre, miközben figyelmen kívül hagyják a technológia és az emberi tényező alapvető integrálásának kérdését – ezt mutatják a PwC 2017. évi Digitális IQ felmérésének eredményei.

Az idén tizedik alkalommal végzett Digitális IQ felmérés, amely az új technológiák üzleti átvételében mutatkozó trendeket vizsgálja, most arra keres választ, hogy a cégek hogyan igyekeznek a legtöbbet kihozni a digitális technológiai beruházásaikból – ha egyáltalán képesek erre. Az elmúlt tíz évben a PwC felméréseiben azt a kritikus kérdést tette fel a cégvezetőknek, hogy vállalkozásaik hogyan maximalizálják digitális beruházásaikat, és hogyan profitálnak belőlük. A vállalatok számára a technológiai beruházási lehetőségek egyre szélesebb köre érhető el, az azonban, hogy ezek a beruházások megfelelően hasznosulnak-e, továbbra is általános probléma, amelyet az elmúlt évtizedben nem sikerült enyhíteni. Az idei, 2216 üzletember és technológiai cégvezető részvételével készült felmérés eredményeiből megismerhetők a vállalatvezetők előtt álló kihívások.

A legfontosabb megállapítások

● A technológia mellett az ügyfelek és munkavállalók szerepe (a CDO-kat/chief digital officer/és CIO-kat/chief information officer/is beleértve) és a kialakulóban lévő technológiákhoz való alkalmazkodási képességük is döntő fontosságú a digitális átalakulás előmozdításában – a pénzügyileg legjobban teljesítő vállalatok vezetőinek nagy többsége (82%) szerint a digitális beruházások és innováció szempontjából a legfontosabb az emberi tényező.

● A legjobban teljesítő vállalkozások a „digitális” szó jelentését tágabban értelmezik – a legjobban teljesítő cégek 30%-a szerint az informatikánál többet foglal magában, szemben a válaszadók 16%-ával, akik úgy vélik, hogy a „digitális” és az informatika ugyanazt jelenti.

● A felsővezetők a digitális technológiai beruházásokban az elmúlt tíz év során egyre aktívabb szerepet vállaltak, ugyanakkor nagy részük továbbra sem tart ott, hogy a változások élére álljon. Tíz éve a cégek egyharmada nyilatkozott úgy, hogy vezérigazgatójuk a digitális átalakulás élharcosa, ez az arány azonban 2017-ben – amikor a cégvezetők már a zavaró tényezők elhárításáért és az átalakulás előmozdításáért is felelősek – még mindig meglepően alacsony (68%). Ráadásul számos válaszadó véli úgy, hogy más felsővezetők nem vállalnak részt a digitális átalakulásban.

● Attól függetlenül, hogy magas digitális IQ-val rendelkeznek-e vagy sem, a legtöbb vezető feltételezi, hogy a digitális technológiai kezdeményezések transzformatív hatást váltanak ki – közel háromnegyedük (73%) a bevételek növekedését nevezte meg mint a digitális technológiából származó legfontosabb előnyt, ezt követte a nagyobb nyereség (47%) és a költségcsökkentés (40%).

● Miközben a technológiai beruházások növekedtek, ma kevesebb vállalat rendelkezik külön olyan csapattal, amelynek feladata az újonnan megjelenő technológiák és innovációs lehetőségek feltárása, és a válaszadók közel fele (49%) továbbra is a rendelkezésre álló eszközök értékelése alapján dönt az új technológiák bevezetéséről, ahelyett, hogy konkrét üzleti igények alapján, proaktív módon tárna fel új innovációs lehetőségeket (40%).

„A digitális IQ ma egészen más jelentéssel bír, mint egy évtizeddel ezelőtt, amikor elkezdtük ezt a kutatást” – mondta Kerekes Antal, a PwC Magyarország technológiai tanácsadásért felelős cégtársa. „Ma a cégvezetők számára elérhető technológiák spektruma és sokszínűsége óriási, és valamennyi felsővezetőnek tisztában kell lennie azzal, hogy melyek a vállalata stratégiájához legjobban illeszkedő technológiák, és melyekbe érdemes befektetni. Az innovációs kultúra kialakítása – vagyis a digitális IQ növelése – nem kis feladat, de minden cég számára szükséges, amennyiben sikerrel akarja felvenni a versenyt a mai, start-upok által keltett kihívásokkal teli piacon.” Az idei Digitális IQ felmérés azt mutatja, hogy sok vállalatnak továbbra is nehezére esik digitális IQ-ja növelése. Tisztában vannak azzal, hogy a digitális képességek a siker döntő összetevőjét képezik, és hogy a kialakulóban lévő technológiákban rejlő lehetőségeket meg kell ragadni. A vezetők számára azonban továbbra is kihívást jelent vállalataik átalakítása, ami ahhoz lenne szükséges, hogy a digitális technológiát valóban a vállalati kultúra részévé tegyék.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!