Neked gyorsan tölt?

Neked gyorsan tölt?
A mai digitális világban az emberek nem hajlandóak várni az oldalak betöltésére. Ezt persze a fejlesztők is tudják: épp ezért már olyan szabvány is létezik, amivel a site-ok egy szemvillanás alatt megjelennek – derült ki a Mobile Hungary konferencián.


Tavaly az amerikai választási kampányban Donald Trump csapata nem kevesebb mint 150 millió dollárt (39 milliárd forintot) költött internetes AdWords hirdetésekre. A reklámaikkal nem akartak mindenkit megszólítani: helyette mikroszegmensekre koncentráltak.

Hogy miként kell ezt elképzelni? Például azoknak a hobbihorgászoknak, akikről lehetett tudni, hogy Clinton-pártiak, de ingadoznak, a választás napjára szóló pecázási lehetőségeket hirdettek meg, abban a reményben, hogy távol fognak maradni a szavazástól. Könnyen lehet, hogy végül ezzel a stratégiával a végeredményt is sikerült befolyásolni? Ki tudja.

De nem ez volt az egyetlen meglepő kijelentés, ami elhangzott az október 18-án megtartott budapesti Mobile Hungary konferencián. Ugyanis mint kiderült az e-mailen küldött hírlevelek még nem mentek ki a divatból. A fejekben lévő prekoncepciók szerint idejét múlt technikáról van szó, amit az emberek ki nem állhatnak, és ahogy meglátnak egy PR-os levelet azonnal törlik is.

De mint fény derült rá, némi körültekintéssel az eDM-et is lehet sikerrel használni. Csupán szem előtt kell tartani néhány aranyszabályt – mondta el Cseke Zsófia a Cafe Communications digital account managere. Például fel kell mérni, hogy mekkora az a hirdetési mennyiség, amit még tolerálnak a célszemélyek. A PR anyagokat pedig úgy kell megtervezni, hogy azok mobilon is jól mutassanak. A piacot pedig szegmentálni kell: egy webáruháznál például érdemes vásárlásra biztatni azokat, akik a netes boltban már betettek a kosarukba egy vagy több terméket is, de még nem adták le a rendelésüket.

TV és mobil kéz a kézben

A konferencián a mobilos marketing fogások igen széles skálája vonult fel. Köztük szó esett a „second screen”-ről is. Mint az már bizonyára köztudott: sokan már televíziózás közben is a készüléküket bújják. A csatornák pedig ezt a trendet igyekeznek a maguk malmára hajtani: az X-faktor című tehetségkutatóhoz például megjelent egy külön szavazó alkalmazás is. A tapasztalatokról az RTL képviseletében Kübler Dániel számolt be, aki az előnyökről és a hátrányokról is szót ejtett. Előbbiek közé sorolta az „engagement”-et (az elköteleződést). Aki ugyanis aktívan beszáll egy produkció alakításába, az onnantól nagyobb valószínűséggel fogja végig követni az egész műsort. Ráadásul az app-on keresztül rengeteg hasznos információt lehet begyűjteni a nézőkről, ami a későbbi elemzéseknél igencsak jól jöhet. Viszont mivel rengeteg a felhasználó –az app-ot eddig mintegy 200 ezer alkalommal telepítették- kisebb technológiai rémálom fenntartani a rendszert. Az összeomlás elkerülése komoly kihívás.

Új digitális csodafegyver

Na de milyen az igazán jó webáruház? - a Hotel Heliában megtartott eseményen ez a kérdés is körbe lett járva. Erről már csak azért is érdemes beszélni, mert a témában komoly lemaradásban vannak a hazai vállalatok. Mint kiderült, a magyar webáruházak 40 százaléka a honlapját még nem optimalizálta a mobilokra. Már pedig ha az emberek a belépés után nem tudnak kiigazodni egy bolt felületén, akkor a site-ot azon nyomban el is fogják hagyni.

De az esztétikus megjelenés mellett van egy másik tényező is, amire kiemelten kell figyelni: ez pedig a gyorsaság. Ha az oldalunk letöltése legalább 3 másodpercig tart, akkor a bejelentkezők felét már el is fogjuk veszíteni. Az átlagos felhasználó ennyit már nem tud várni. Ezügyben megoldást jelenthet az AMP (Accelerated Mobile Pages) szabvány. Ennek a megoldásnak a segítségével az egyszerűsített weboldalak 1 másodpercnél is hamarabb bejönnek, úgy hogy közben az adatforgalom 10-szer kevesebb lesz a szokottnál.


Devecsai János

A Figyelő Hetilap külsős munkatársa. Miután a Szent István Egyetemen először agrármenedzser majd közgazdász diplomát szerzett beiratkozott a Sanoma Média Akadémiájára, ahol a tanulmányai ...