Néha rejtőzködni kell! - Evolution 2017

Néha rejtőzködni kell! - Evolution 2017
Az Evolution konferencián zseniális kommunikációs tanácsok is akadtak. Többek közt azoknak akik egy új, és/vagy innovatív prjektet szeretnének megismertetni a nagyközönséggel. Ám nem csak a „hogyan”, de a „mikor” kérdés is kritikus lehet, amint azt a Fidget Cube példája mutatja.

 

Ismertessük meg minél gyorsabban, minél több emberrel – így hangzik ma a legtöbb innovátornak úton-útfélen, kéretlenül is osztogatott jó tanács számos kommunikációs szakértőtől. Sőt, a Kickstarter, az Indiegogo vagy más közösségi finanszírozási oldalak szinte másról sem szólnak, minthogy egy ötlet megszületése után azonnal kapjon hatalmas publicitást a találmány, hogy minél többen előre megrendeljék, ezzel minél több pénzt összekalapozzanak a fejlesztők.

Az Evolution konferencián Fülöp Zoltán, a Hírnévügynökség alapítója egy olyan különös esettanulmányt mutatott be, ami éppen hogy alaposan rácáfol a fent említett közkeletű tanácsra! Fülöp Zoltán a Fidget Cube nevű, elképesztően sikeres – illetve inkább annak tűnő – Kickstarter fejlesztést hozta fel példának. Ennek alapötlete, hogy az emberek, főként a stressz levezetésére gyakran kattintgatják a golyóstollukat, idegesítve kollégáikat, partnereiket, üzletfeleiket.

A tenyérben elférő Fidget Cube kocka azonban számos kattintható, tekerhető és nyomogatható vak-kapcsolóval van ellátva. Ezek semmit sem kapcsolnak persze, de a fejlesztők szerint az iskolában, az irodában vagy más munkahelyen összegyűjtögetett stressz és idegesség leghatékonyabb levezetőjeként működik.

A szerkezetre sohasem látott sikerrel gyűjtöttek pénzt a Kickstarteren: 6,47 millió dollár (közel 1,9 milliárd forint!) értékben csaknem 155 ezer ember(!) fizetett elő a közösségi finanszírozás keretében. Csakhogy a tavaly augusztusban indult fejlesztés vontatottan haladt hónapokon át, miközben a siker nyilvánvalónak látszott.

Csakhogy – és most jön az igazi csavar a történetben – alig pár hét alatt egy kínai cég lemásolta, vagy másképp: megalkotta a még ki sem fejlesztett eredeti kütyüt és 3,81 dollárért csendben piacra dobta. (Erről nem szól a fáma, de könnyen lehet, hogy az a kínai gyártó hackelte meg a rendszert, melyet a fejlesztő srácok megkerestek.)
Egy szemfüles kanadai kereskedőnek nem is kellett több: berendelt ezer darabot próbaképp az Alibabán megjelent „másolatból”. Miután tőle mindet elkapkodták, újabb 10 ezer darabot rendelt be. Árrés bőven maradt, hiszen a Kickstarteres alapár 19 dollár. Csakhogy a közösségi oldalon az eredeti kütyü csak a napokban készült el, pedig már több mint hat nónap telt el az első ígéret óta. A „konkurens” kínai cég viszont annyival olcsóbb, hogy az eredetit a még szélesebb piacra (Amazon, E-bay, fizikai boltok) kidobni ma sokkal nagyobb üzleti kockázat, mint a másolás előtt volt.
Hiszen az újdonság ereje egy olyan pillanatot jelent, az első benyomás ereje annyira működik az ilyen ötleteknál, hogy az elsőből lett másodiknak kevesebb az esélye még akkor is, ha egyébként szebb, jobb, jobban működő terméket tesz le végül az asztalra.

A korai publicitás problémája - a Fidget Cube bukta tanulságai

No, de visszakanyarodva az alapkérdésre: sok esetben működhet a korai publicitás, ám a könnyen lemásolható, zseniális ötleteknél mindenképpen más kell legyen a kommunikációs minta – hívta fel a figyelmet az Evolution konferencián a Hírnévlügynökség alapítója.
E helyett – a kommunikációs szakértő véleménye szerint – az efféle, megvalósítás alatt álló ötleteket nem széles körű publicitás kell kövesse, hanem egy igen szűk körben, szűk szegmensben megvalósuló „mikrotargetált kommunikáció”. Hogy a szűk körű bemutatás mire jó? Arra, hogy a szakmai, korai adoptálókból álló közönség „szétcincálja” az első verziós készterméket, és rengeteg visszajelzésével addig finomítsa, amíg kellően kiforrott nem lesz. Azaz a széles körű nyilvánosság megszólítása előtt egy ilyen, mikroközegben megfuttatott ötlet megvalósítása kell következzen. A megvalósult, és kellően kiforrott termék (vagy szolgáltatás) mehet azután a nagy nyilvánosságot biztosító sajtó és média elé. A legtöbb siker így, nem pedig fordítva épült fel – húzta alá az Evolution konferencia előadója.

Az Evolition-ön ezt megelőzően számos előadásban és kerekasztalban került szó a PR szerepéről, hatalmáról és legújabb trendjeiről. E területről és sok más, hasonló témában számos értékes tudásanyagot lehet majd felcsipegetni a május 9-10-én következő, siófoki Media Hungary konferencián is.