Mit tudnak rólad a ″data brokerek″?

Mit tudnak rólad a ″data brokerek″?
Hatalmas vitát okozott nemrégiben a Google ″hatalmáról″ írt blogbejegyzés. Érdemes tisztába lennünk azzal, hogy mit lehet tudni rólunk az interneten.

A Big Data korszakában a legnagyobb érték az adat. A felhasználók többsegének fogalma sincs róla, hogy milyen mennyiségű információ szerezhető meg róla egy alapos keresés segítségével. A cégek azonban pontosan tudják, hogy mekkora értéket jelent a felhasználó pontos profilozása.

Az adatok többsége a felhasználó tudtával és beleegyezésével kerül fel az internetre, az értékesebb adatokért a cégek még incentívákat is (ajándékok, nyeremények) képesek felajánlani. Az pontos, ketegorizált e-mail listák főképpen a direkt marketingesek számára értékesek. A több milliós listákat általában hosszú évekig építik, s a kisbetűs részvételi feltételeket elfogadva a felhasználók legtöbbször érzékeny adataikat is átadják.

Az adatforrások másik területe azon publikus nyilvántartások, ahova sokszor megkérdezésünk nélkül kerülünk fel. Egészségügyi adatbázisok, jogi, állami adatbázisok.

A harmadik forrás a céges adatok, innen legtöbbször online vásárlás, hűségprogramok, online cookik adatainak elemzésével szerezhetők meg az adataink.

A közösségi média a legingoványosabb terület. Egyes fejvadászok az önéletrajzunk beérkezésekor komplex kereső algoritmusokat futtatnak azért, hogy többet tudjanak meg a viselkedésünkről, személyiségünkről, szokásainkról.

A Big Data és felhasználása sokszor egyensúlyoz a törvényesség határán, s adataink egyáltalán nem mindegy, hogy kinek a kezébe kerülnek. A spammerek, digitális bűnözők egyáltalán nem foglalkoznak az adatok tulajdonosaival, tömegesen vásárolják az adatbázisokat a feketepiacokon. Legtöbbször fillérekért jutnak egy bankkártya adathoz, e-mailcímhez, mivel a felhasználói tudatosság még mindig igen alacsony szintű az internet világában.

Alább egy megdöbbentő kép, amelyben össze szedték a kutatók, hogy mit is tudnak rólunk a data brokerek, illetve a digitális alvilág.