Kutatások az internet segítségével: Milyen Apple termék részvényébe fektetne a web?

A nagyszámú említés még nem minden.

iPhone, iPod, iPad – a triumvirátus mindannyiunk számára ismerős, sőt a legtöbben igencsak kiforrott véleménnyel bírunk velük kapcsolatban. Bizonyos értelemben mindhárom termék kategóriájának vezetője, családon belül azonban nagyon is megvan köztük a hierarchia – a netes közvélemény és emlegetettség tekintetében legalábbis kétségtelenül. Az iPhone mozgatja és osztja meg leginkább közvéleményt, ez azonban még nem feltétlenül jelenti a legnépszerűbbnek kijáró címet.

Sokan szinte megszállottjai a termékcsaládnak, míg mások inkább szkeptikusan állnak hozzá, az ikonikus almalogó tömegek számára jelenti már önmagában a minőség garanciáját, azonban nagy számban akadnak azok is, akik mindössze az ügyes marketingnek bedőlt emberek hóbortját látják benne. Akár így, akár úgy jelenleg az Apple a világ legértékesebb márkája, melyet olyan, konkurenseivel össze nem mérhető buzz ölel körül, amely nem csak egyedi és különleges imázst ad a cégnek, de amely termékeinek birtoklását gyakorlatilag presztízskérdéssé tette. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy csak pozitív tartalmak jelennének meg vele kapcsolatban, sőt, a konkurensek, szkeptikusok és szakértők felváltva hívják fel a figyelmet minden egyes tökéletlenségre, ha pedig egy új termék jelentősebb hibát mutat, az internet minden felülete telítődik kritikákkal és panaszokkal.

Az online tartalmak automatikus véleményezésével foglalkozó Neticle rendszer adatai szerint 2014-ben eddig – az eladási szándékkal írt és nyereményjátékra buzdító bejegyzéseket figyelmen kívül hagyva is – több mint 25ezer alkalommal került szóba. Az Apple másik két terméke ettől a számtól szinte végig tisztes távolságot tartott, az iPad mindössze 8ezer és az iPod 2ezer említése még együtt is messze alulmaradt az okostelefonnal szemben. Egyenletességről mégsem beszélhetünk, egy-egy felkapott, sokak által megosztott Facebook posztnak hála az i betűvel fémjelezett termékekre nem egyszer jöhetett rá a rohamos csuklás.

Az említések száma azonban nem minden, sőt bizonyos értelemben sokkal számottevőbb az, hogy milyen kontextus, milyen irányú vélemény kapcsolódik az egyes megjelenésekhez. Valamelyest mind az Apple szerelmei, mind ősellenségei elkeseredhetnek a látott eredményeken, a negatív és pozitív tartalmak ugyanis egyaránt a szoba sarkába szorulnak a túlnyomó többségben lévő semleges említésekkel szemben. A rajongók számára mégis valamennyi önigazolást adhat, hogy összességében a pozitív vélemények mégiscsak mindhárom termék esetében felülmúlták a negatív megnyilatkozásokat.

Bár a pozitív-negatív arány mindhárom esetben hasonló, tény, hogy a semlegesség az iPhone esetében kevésbé jellemző, így nem ritkák azok az időszakok, amikor általános megítélése látványosan valamely irányba dől – épp, ahogy vizsgált időszakunk végén. Egy a webes tartalmak véleményét összegző, tőzsdei árfolyamhoz hasonló mutatószám értéke ennek esetében most éppen igencsak mélypontra került, míg az iPad és iPod – ilyen sorrendben, de – egyaránt pozitív értéken áll. Szó, ami szó, ha a vélemények alapján kívánnánk Apple termékbe fektetni, iPhone részvényeinktől inkább szabadulnánk, hogy helyettük iPad papírokkal tömjük meg zsebünket.

A napi említések számában tapasztalható kőbe vésett sorrenddel szemben a napi vélemények milyensége közel sem fest unalmas képet, kiváltképp, hogy az iPhone előszeretettel ugrál fel és le a népszerűség létráján. Korábban már szóba került, hogy az említések számában tapasztalható nagyobb kiugrások jellegzetesen egy-egy sokak által megosztott Facebook poszthoz kötődnek – és ez nincs máshogy a véleményingadozással sem. Mindezt szemléletesen mutatja, hogy az – említések túlnyomó többségét hozó – iPhone pillanatnyi népszerűségének nagyobb ugrásainál és visszaeséseinél a kék felületen megjelent posztok száma is feltűnően megugrik és elmozdul az adott irányba, míg a többi felületen az efféle szinkron látszólag egyáltalán nem jellemző.

Egy szó mint száz, egy álláspont mint több ezer, a web véleménye, bár valamelyest inkább pozitív irányú az Apple termékeivel szemben, elfogultnak azért közel sem mondható. Mindeközben pedig hiába beszél többet az iPhone-ról, mint a két másik eszközről, látható, hogy a nagyobb szerep jóval szélsőségesebb és ingadozóbb véleményekkel is jár. Ha pedig szóvivő szerepről van szó, az aktuálisan felkapott Facebook posztok jelentősége elvitathatatlan.