Közösségi oldal üzemeltetési tanácsok (nem csak) laikusoknak.

Közösségi oldal üzemeltetési tanácsok (nem csak) laikusoknak.
Egy termék csak azért nem lesz sikeres, mert önmagában jó. Tennünk is kell érte, hogy a híre eljusson a potenciális felhasználókhoz, vásárlókhoz! Bármilyen méretekben is gondolkozunk, mindenképpen szükség van arra, hogy indítsunk egy oldalt, profilt valamely közösségi oldalon, de egyáltalán nem mindegy, hogy milyen tevékenységet folytatunk rajta!

Ne feledjük, a közösségi oldalakra elsősorban nem azért regisztrálnak az emberek, hogy vállalatokkal, vállalkozásokkal, az általuk használt termékek és szolgáltatások előállítóival lépjenek kapcsolatba. A legtöbb márka kifejezetten a tűréshatár legszélén egyensúlyoz, viszont egy átgondoltabb stratégiával és némi hasznos tanácsot megfogadva sikerélményünk is lehet ezen a téren... ha már úgy érezzük, hogy kötelezően ott kell lennünk bizonyos a platformokon is. (Vagy legalábbis kevésbé érhetnek bennünket nagy meglepetések.) Egy közösségi profil indítása előtt azzal is tisztában kell lenni, hogy egy ilyen oldal nem jelenti egymagában a termékünket népszerűsítő teljes kampányt, hanem annak csupán egy fontos részét képezi!

Mielőtt rajongói oldalt indítunk, ezeket a kérdéseket mindenképpen fel kell tennünk magunknak:

Kik alkotják a célcsoportunkat?

Ismerni kell, hogy az szolgáltatás, termék célközönsége, felhasználói bázisa mennyire aktív a megcélzott közösségi oldalakon is. Tudni kell, hogy hol található meg a potenciális ügyfél és az milyen tartalommal szólítható meg.

Milyen konkrét szándékkal indítjuk az oldalt, profilt?

Informatív-ügyfélszolgálat jellegű lenne az oldal, netán új felhasználókat is szeretnénk vele toborozni? Ahogyan kezeled az oldalad, a látogatók is úgy fognak hozzáállni és olyan lesz a veled szembeni kommunikációjuk is. Egy vállalkozást bemutató oldalon jóval kisebb mértékű az aktivitás, de csak azért ne lépjünk fel a közösségi oldalakra, hogy agyoncsépelt poénokat, érdekességeket posztoljunk mi is újra.

Lesz-e időnk és anyagi fedezetünk a folyamatos karbantartására?

Az előző kérdéshez szorosan kapcsolódva ha nem tudunk saját magunk olyan tartalmat gyártani, mely érdekes vagy különleges, akkor mire alapozva használjuk a rajongó, rajongói oldal megnevezést? És természetesen arról is gondoskodni kell, hogy szem előtt legyünk, vagyis hirdetnünk kell az oldalt és annak tartalmait. Egy oldal a puszta létezésétől még nem lesz sikeres. Egy közösségi oldal olyan, mint egy hatalmas és végeláthatatlan bevásárlóutca. Az elején kezdjük, ahol kevesebb a látogató és kisebb a forgalom, viszont olcsóbb is a bérleti díj. Ha a legjobban látogatott helyekre pályázunk, akkor azért sokat kell dolgoznunk és még többet kell költenünk! Minél több követőnk van, annál drágább a "bérleti díj" is.

Viszont hiába ismerjük ezekre a kérdésekre a választ, hogy ha nem fektetjük le a valódi célkitűzéseinket! Én egy a tanulási technikákból átvett 7 lépésből álló módszerre esküszök. Ha ezeket Te is betartod, gyorsabban fog fejlődni az oldalad!

Légy okosabb másoknál: A S.M.A.R.T.E.R. módszer:

Ez az angol mozaikszó tartalmaz mindent, ami alapján egy social media managernek fel kell építenie egy oldal felfuttatásának és üzemeltetésének stratégiáját.

S, mint Specific: Csak specifikus célok kitűzésével építhetsz stabil közösségi oldalt! Pontosan tudnod kell azt, hogy mit akarsz! Határozz meg “mérföldköveket”, melyeket mindenképpen el akarsz érni! Egyszerre csak egy irányba haladj! Ha elérted a célkitűzést, csak akkor léphetsz tovább!

M, mint Measurable: Mérhetőek legyenek a céljaid! Ne állíts magad elé olyan célt, amit nem tudsz konkrétan meghatározni és nem ismered, hogy miként érheted el! Hirtelen egy lépésben nem lehet mindent elérni. Fejleszteni kell a feliratkozók aktivitását, meg kell, hogy szokják írásmódunkat, nyelvhasználatunkat, közzétett tartalmaink stílusát. A közösségi oldalakon a felhasználók szeretik úgy érezni, hogy hús-vér emberekkel kommunikálnak, még akkor is, ha egy rajongói oldalnak írnak is. Légy kiismerhető és kiszámítható mint egy ember! Szólítsd meg őket úgy, mintha te is egy lennél közülük és azért készíted el terméked, szolgáltatásod, mert megérted az igényeiket!

A, mint Achievable: Elérhető céljaid legyenek és légy motivált, hogy megvalósíthasd azokat! A célkitűzésnek elég vonzónak kell lennie ahhoz, hogy el is tudd érni, különben nem fogod élvezni ami meg is látszódik majd az eredményen.

R, mint Realistic: Szépek az ábrándok, de a valóság talaján kell járni!

T, mint Time-bounded: Tudd, hogy mely célod rövid, közepes ill. hosszútávú! Nem baj, hogy ha több célt is kitűzöl magad elé. Mondjuk hosszútávú cél az, hogy el szeretnél érni 6 hónap alatt 30 000 követőt. Hogyan éred ezt el? Több rövid és közepesen hosszú idő alatt elérhető célok egymásba font láncolatával. Rövid távú cél lehet egy pár napos, egy hetes kampány, nyereményjáték mellyel a követőid elkötelezettségét és márkahűségét növeled. Közepesen hosszú pedig az, hogy eléred azt, hogy aktívabbak legyenek követőid, merjenek kérdezni, hozzászólni bejegyzéseidhez, vagyis bízzanak benned. A "trollkodás", spam, eltévedt kérdések nem számítanak bele! Konkrétan a tevékenységeddel kapcsolatos interakciókat kell fejlesztened!

E, mint Evaluated: Az eredményeket ki kell tudnod értékelni! Tudd, hogy mikor érted el a kitűzött célt! Az agilis módszertanban használt sprintek kitűnően alkalmazhatóak egy közösségi oldalon is. A mérföldkövek a sprintek melyek végén levonjuk a következtetéseket.

R, mint Reviewed: És természetesen folyamatosan vizsgáld felül a terveidet! Semmi sincs kőbe vésve. Hozhatsz hibás döntéseket, lehetnek olyan helyzetek, amikor gyorsan kell döntést hoznod. Folyamatosan figyeld oldalad, profilod elemzéseit, statisztikai mutatóit! Nézd meg, hogy mely bejegyzések, tartalmak voltak népszerűbbek és mely napszakokban aktívabbak követőid! Ismerned kell, hogy hogyan oszlanak meg köztük a nemek és mely városokból, régióból, országból milyen létszámban iratkoztak fel a bejegyzéseidre! Ha azt látod, hogy az oldal üzemeltetése nem vezet eredményre egy bizonyos közösségi oldalon, akkor nem biztos, hogy folytatnod kell a vesződést vele. De lehet, hogy csak ideje belátnod, hogy másra, egy profira kell bíznod ezt a feladatot.

Egyéb hasznos tanácsok:

- Időről-időre vegyél ki szabadságot és bízd rá a stafétát másra! Vonj be olyasvalakit vagy valakiket, akikben megbízol!

- Ne kövesd a több százezer feliratkozóval rendelkező humor vagy hírportálok példáját! Ők azért csinálják azt amit, mert a weboldalukon, Facebook kampányaikkal másokat reklámoznak amiből fent tuják tartani magukat. Ők a potenciális vagy már meglévő hirdetők és partnerek számára akarnak értékesek lenni azzal, hogy olyan tartalmakat osztanak meg, melyek garantáltan népszerűek lesznek. Az ilyen oldalak áruba bocsájtott szolgáltatása a reklámfelület. Nem humor és hírportálok tevékenységét kell lemásolni, hanem ismerni kell, hogy a hozzád hasonló vállalkozások, cégek, a konkurencia miképp csinálja és közülük melyik a kitűnő stratégia.

- Mindig légy előrelátó! Ha tudod, hogy ünnepnap, fontos esemény közeledik, ne te légy az utolsó, aki elárasztja az aktuális témával a követői falát, hírfolyamát! Az első pár karácsonyi, Olimpiával kapcsolatos bejegyzést még kedvelik, megosztják, hozzá is szólnak, de aki lemarad, az már unalmas és ignorálják. Egy téma gyorsan elcsépelt lesz. Lépést kell tudni tartani az eseményekkel!

- Ne akarj túl gyorsan növekedni! Egy sokba kerülő kampánnyal felduzzasztott oldal nem való olyan kezébe, akinek egyáltalán nincs vagy csak kevés tapasztalata van a közösségi médiában!

Egy jól átgondolt stratégia gyorsabban és könnyebben sikerre vezethet. Tartsd szem előtt ezeket a hasznos tanácsokat, mielőtt bármilyen bejegyzést is közzétennél bármely közösségi profilodon! Tudnod kell, hogy az mennyire hasznos neked, termékednek és az oldaladnak is! Egy látszólag semmitmondó bejegyzés statisztikáiból is fontos következtetéseket vonhatsz le, mert minden interakció információval szolgál a követőidről akikből a későbbiek során termékeid, szolgáltatásaid felhasználói, vásárló is válhatnak! Ismernekd kell őket és igényeiket, de legfőképpen ismerned kell azt, hogy hogyan szólíthatóak meg hatékonyan!

Remélem tudtam segíteni.

A szerző az Evolution konferencián add elő, március 12-én.

Előadásának címe:

Vizuális közösségi tartalma, és ahol képeink készülnek: fotók, videók, animációk. Mikor melyik érdemes használni, előnyök, hátrányok, buktatók.


Töltésy Dávid

­­Egy régi projektjének mellékágaként született meg a Magyar Instagram Közösség, mellyel azóta a legaktívabb és legnagyobb rajongótáborrá nőtte ki magát az Instagramon. Szerinte egy jó community manager legfontosabb …